کشاورزی نوین
علوم کشاورزی
 
 

Grevillea robusta – Silk Oak

وبلاگ کشاورزی نوینGrevillea robusta – Silk Oakوبلاگ کشاورزی نوینGrevillea robusta – Silk Oakوبلاگ کشاورزی نوینGrevillea robusta – Silk Oak


ارسالی تاریخ : برچسب:Grevillea robusta – Silk Oak, :: :: توسط : پیمان

بیماریهای خاکزی و آفات خسارات بسیار زیادی را در زمینهای کشاورزی و محصولات کشاورزی در دنیا بوجود می آورند.در مورد گیاهان جالیزی و میوه ها و … برخی از بیماریهای خاکزی علفهای هرز و نماتد بطور نسبی با آفتکش ها، قارچکش ها و علف کشها در خاک کنترل شده اند مانند متیل بروماید کلر، کلرین و .

اما استفاده از ضدعفونی کننده های خاک برای کنترل آفات همیشه آثار زیانباری برروی جانوران و انسان داشته است و باعث شده که علاوه بر هزینه بالا و پیچیده بورن روشهای آفت زدایی اثرات سمی مهم برروی گیاهان و خاک بجا بگذارد.Soil solarizationیک روش غیر شیمیایی است که بسیاری از آفات و پاتوژنهای خاکزاد را کنترل می کند. از این تکنیک ساده انرژی حرارتی خورشید جذب میشود و تغییرات فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیک در خاک بوجود می آید. صفحات پلاستیکی شفاف از جنس پلی اتیلن برروی سطح خاک مرطوب در ماههای گرم تابستان گذاشته می شود و درجه حرارت خاک را به سطحی می رساند که برای بسیاری از پاتوژنهای خاکزاد گیاهی و بذر علفهای هرز و نماتدها و جوانه های گیاهان انگل و کنه های ساکن در خاک کشنده است.

این روش برای گیاهان جالیزی و یکساله بهترین نتایج بهتری را داشته است. هرچه کرت بزرگتر باشد کنترل مؤثرتر است.مناطق بزرگتر از ۳۰ اینچ بهتر جواب می دهد زیرا کرتهای کوچکتر از ۳۰ اینچ دارای یک اثر مسیریابی در لبه های خارجی دارند.

عملیات soil solarization:

soil solarizationدر کارونیای جنوبی بخوبی انجام میشود. بهمین دلیل هرچه درجه حرارت در ماههای تابستان بالاتر باشد و هر چقدر پلاستیک را بمدت بیشتری در جای خود بگذاریم به نتایج بهتری می رسیم. مدت زمان طولانی لازم است تا نتایج قابل قبولی برای از بین بردن علفهای هرز مقاوم بدست آید.Soil solarizationشامل ۵ مرحله می باشد که می بایست همه را بدقت و بترتیب انجام دهیم.که شامل مراحل زیر است:

۱-آماده سازی خاک

اولین گام در انجام فرایند soil solarizationشخم زدن بستر زمین و آماده سازی آن برای کشت می باشد تا بعد از عملیات soil solarization از تغییر دادن و بهم زدن خاک جلوگیری شود. چنانچه بعدأ خاک را شخم زدیم دانه های علفهای هرز را به سطح خاک می آوریم و این در شرایطی است که بذر برخی از علفهای هرز که در عمق می باشند از بین نرفته اند.

بهترین نتایج فقط تا عمق ۳-۲ اینچ بالایی سطح خاک بدست می آید بهتر است تجهیزات آبیاری و کودها را قبل از soil solarization به خاک اضافه کنیم.

بسیار مهم است که منطقه ای که می خواهد عملیات soil solarization روی آن انجام صاف باشد و از دانه های علفهای هرز و باقیمانده، گیاهان و کلوخ پاک باشد زیرا این مواد باعث می شود که پلاستیک از سطح زمین بلند شود و حداکثر میزان حرارت موقعی بدست می آید که پلاستیک به سطح زمین نزدیک باشد و باید از بوجود آمدن محفظه های هوایی بوسیله کلوخ های بزرگ و شکافهای عمیق در سطح زمین جلوگیری کرد. سطح خاک باید مسطح و نرم شود و یک سطح صاف بوجود آید تا در زمان آبیاری آب بطور یکنواخت در خاک نفوذ کند و آنرا مرطوب سازد.

۲- آبیاری خاک

خاک باید بخوبی آبیاری شود و چون باعث می شود که ارگانیسمها به حرارت حساس تر شوند و به علاوه رطوبت باعث میشود که گرما سریع تر و در عمق بیشتری در خاک نفوذ کند.

خاک را می توان پس از گذاشتن لوله های پلاستیکی بوسیله روش آبیاری قطره ای آبیاری کرد.

آبیاری در زیر سطح پلاستیکی معمولاً آفت ها را کمی زودتر و بمقدار بیشتری کنترل می کند.

آبیاری بارانی، قطره ای بهترین نتایج را دارند. آبیاری باید بمقداری انجام که آب روی خاک نایستد و تماماً نفوذ کند.

۳- کندن شیار ( گودال )

می بایست یک گودال به عمق ۸-۶ اینچ دور تا دور محیط کرت خود حفر کنیم که برای قرار دادن لبه های پلاستیک درون آن مورد استفاده قرار میگیرد.

۴- پوشاندن

سطح خاک را با پلاستیکی که توسط اشعه uv تشعشع دید را می پوشانیم. این پلاستیک ها می بایست شفاف باشند ( نه سیاه و نه رنگی ) و دارای ضخامت ۴-۱ متر می باشند.

پلاستیک را تا آنجا که ممکن است می کشیم و وقتی کاملاً در محل خود قرار گرفت گودال را از خاک پر می کنیم و لبه های پلاستیک را می پوشانیم.

این کار باعث میشود که پلاستیک در جای خود ثابت بماند و از رفتن هوا به زیر آن یا دزیدن و حرکت هوا در زیر آن جلوگیری می کند.

چنانچه از یک پلاستیک در لوله استفاده شود تأثیر soil solarization بیشتر میشود. و در اینصورت بهتر است که یک فاصله هوایی بین دو لوله وجود داشته باشد. می توانیم با قرار دادن دو جسم کوچک بین پلاستیکها این فاصله را بوجود آوریم.

مدت زمانی لازم است تا به سطح بالایی از کنترل برسیم بستگی به درجه حرارت دارد. با استفاده از پلی اتیلن شفاف نور خورشید مستقیماً از پلاستیک عبور کرده و خاک را گرم می کند.

پلاستیک شفاف و نازک به قطر ۲-۱ میلی متر به نور خورشید بیشتر اجازه می دهد که از آن عبور کند. پلاستیک شفاف و نازک بیشتر از پلاستیک سیاه به اشعه خورشید اجازه عبور می دهد و خاک بیشتر گرم میشود.

پلاستیک بمدت ۸-۴ هفته در گرمترین ماههای تابستان در محل مورد نظر می بایست قرار گیرد.

در کارولینای جنوبی بهترین زمان برا ی انجام soil solarization از ماه ژوئن تا آگوست میباشد.

میزان موفقیت soil solarization بستگی به میزان درجه حرارت خاک و میزان تشعشع دارد.

افزایش زمان در زیر soil solarization برای کرت مضر نیست. چنانچه نخواهیم که زمین را زیر کشت ببریم باقی گذاشتن پلاستیک میتواند کنترل را بیشتر کند و بعنوان یک مانع بر علیه آلودگی مجدد عمل کند

۵-بر داشتن پلاستیک وکشت

پس از اینکه کرت ما بمدت ۸-۴ هفته در معرض تشعشع خورشید قرار گرفت می توان سطح پلاستیکی را برداشت . برداشتن پلاستیک باید با دقت خاص و بدون آسیب زدن به خاک همراه باشد . هیچگاه خاک را دوباره شخم نزنیم زیرا باعث می شود بذرهای گیاهان هرز و ارگانیسمهای بیماریزا که در اعماق زمین بوده اند و تحت تا ثیر حرارت قرار نگرفته اند دوباره کرت را آ لوده کنند . به همین دلیل است که آماده سازی خاک و اضافه کردن کودهای شیمیایی و یا قرار دادن تجهیزات سیستم های آبیاری باید قبل از پو شاندن سطح زمین بوسیلة پلاستیک صورت گرفته باشد رها سازی پلاستیک در محیط باعث الوده سازی محیط زیست میشود .

پلاستیک پلی اتیلن شفاف قادر است که در مقابل درجات بالاتری از حرارت نسبت به پلاستیک سیاه مقاومت کند . میتوان پلاستیک را برداشت و برای بار دوم ازآن استفاده کرد . برای استفاده مجدد از پلاستیک در برخی موارد برای گیاهانی نیاز به درجه حرارت بالاتری برای کشت دارند می توان پلاستیک را به رنگ سفید در آورد در مورد گیاهانی به خاک خنک تری نیاز دارند باید به موقع پلاستیک را برداشت تا خاک قبل از کشت خنک شود زمانی که پلاستیک را برداشتیم می توانیم کشت را شروع کنیم .

فاکتورهای مؤ ثر در میزان موفقیت :

مشخصات خاک مانند رنگ خاک ، ساختار و عمق تا ثیر زیادی بر روی soil solarizationدارند. خاک تیره گرمای بیشتری را نسبت به خاک روشن جذب می کند . خاکهای دارای خلل و فرج باعث می شود حرارت بخوبی از خاک عبور داده شود و حرارت به اعماق نفوذ کند .

کنترل در چند اینچ بالایی خاک بسیار بهتر از اعماق خاک انجام می شود و سطح کنترلی که به دست می آید بستگی به ترکیب ، طول مدت زمان انجام soil solarization ، میزان درجه حرارت و میزان حساسیت گروههای علفهای هرز به حرارت دارد قارچهایی مثل Rhizoctonia که در ۳-۲ اینچ بالایی خاک زندگی می کنند در این روش بهتر کنترل میشوند .

فواید انجام soil solarization برای کنترل بیماریها:

انجام دادن soil solarization در ماههای ژوئن یا ژولای درجه حرارت خاک را تا ۱۴۰ درجه فارنهایت در دو اینچی و ۱۰۲ فارنهایت در ۱۸ اینچی بالا می برد . در نتیجه بسیاری پاتوژنهای بیماری زا حتی در عمق ۱۸ اینچی از بین میروند .

در کالیفرنیا پروژة soil solarization کنترل بسیار بالا و خوبی برای بیماریها به وجود آورده است . این کنترل برای حد اقل یک فصل رویش ادامه می یابد. برخی شواهد نشان میدهد که برخی از پاتوژنها ممکن است که خاک soil solarization شده را دوباره کنند اما با سرعت کمتری نسبت به خاکهای soil solarization شده این عمل انجام می شود .

کنترل علفهای هرز:

بذر و جوانه های بسیاری از علفهای یکساله و چند ساله به روش soil solarizationکنترل شده اند.

بذر برخی از علفهای هرز بسیار حساس به soil solarization هستند و برخی برای کنترل نیاز به رطوبت بالا و پلاستیک کاملا پوشانده و نزدیک به سطح زمین و تشعشع گرمای زیاد برای کنترل دارند. کنترل گونه های علفهای هرز زمستانی معمولاً برای بیش از یک سال امکان پذیر است در حالیکه علفهای هرزی مانند melilotus alba ،cyperus esculentus،c. rotundus نسبتاً کنترل می شوند .

چنانچه soil solarization در فصلهای سرد انجام شود معمولاً رشد علفهای هرز افزایش میث یابد و گاهی اوقات قبل از شخم زدن زمین soil solarization انجام می شود.

کنترل نماتدها:

soil solarizationجمعیت نماتدها را کاهش می دهد اما به قارچها و علفهای هرز بیشتر اثر میکند . نماتدها در برابر گرما مقاوم ترند و کنترل کردن آنها در خاکهایی با عمق بیشتر از ۱۲ اینچ سخت است.

در نتیجه soil solarization در مورد گیاهان با ریشه کوتاه و با غنچه های خانگی با صرفه تر است و معمولاً نباید از آن برای کاهش جمعیت نماتدها به میزان ۹۹% -۹۰ % درعمق ۱۸ اینچ خاک استفاده کرد.

افزایش رشد گیاه:

در مناطق شده گیاهان معمولاً سریعتر رشد می کنند و برگهای بیشتری، با کیفیت تری از نظر ظاهر بوجود می آورند.

این پدیده را میتوان به از بین رفتن پاتوژنها و علفهای هرز نسبت داد اما تا اندازه زیادی غیر قابل توجیه مانده است.برای مثال زمانیکه از هر نوع آفتی عاری است

اگر پدیده Soil solarization انجام شود باز هم رشد قابل ملاحظه ای در گیاه مشاهده میشود.

یک توجیه نسبی برای این پدیده را می توان به ترکیب چند مکانیسم ارائه داد:

۱- به دلیل اینکه زمانی که پاتوژنهای اصلی کنترل می شوند. پاتوژنهای غیراصلی و کوچک هم کنترل می شوند

۲- در خاکی که شده برخی از مواد مغذی قابل حل در آب مانند نیتروژن ، کلسیم (ca++ ) ، NH4,NO3) ),منیزیم( mg++ )‌افزایش می یابد و بمقدار بیشتری در دسترس گیاه قرار میگیرد.

۳- برخی از میکروارگانیسم های سودمند مانند قارچهای mycorrhizal و Trichoderma sp. و اکتینومیست ها و برخی از باکتری های مفید طی فرایند soil solarization زنده می مانند و سریع وارد خاک می شوند که این علاوه بر از بین بردن پاتوژنها باعث افزایش تحریک رشد گیاه می شود.

سؤالات

۱٫ آیا می توان روش soil solarizationرا با روش کنترل شیمیایی ترکیب کرد؟

بلی- تحقیقات مقدماتی نشان داده که با ترکیب کردن روش soil solarization و مقادیر کمی قارچکش و ضدعفونی کننده ها و علف کشها باعث افزایش کنترل پاتوژنها، نماتدها و علفهای هرز شده است.

روش soil solarization – chemical می تواند در نواحی سردتر و برای ارگانیسمها مقاوم به حرارت استفاده شود و تأثیر فرایند soil solarization را افزایش دهد.

۲٫ آیاsoil solarization برخی از ارگانیسمهای سودمند خاکی را از بین می برد؟

جمعیت برخی از ارگانیسمهای مفید مثل .Trichoderma spp یا اکتینومایست ها با روش Soil solarization افزایش می یابد. برخی دیگر از میکروارگانیسمهای خاکزاد مانند قارچهای mycorrhizal در سطوح بالای خاک کاهش می یابند اما نه به آن اندازه که اثر مفید آنها کاهش می یابد.

جمعیت برخی از میکروارگانیسمهای مفید مانند Bacilius و pseudomonas بمقدار نسبی کاهش مییابد که بعداً سریع دوباره وارد خاک می شود . اما جمعیت باکتری های Rhizobium Spp که باعث فیکس شدن نیتروژن در گره های ریشه میشود از بین می رود و باید با دانه های لگومینوز آنرا به خاک اضافه کرد.

زنده ماندن و فعالیت ارگانیسمهای سودمند نقش بسیار مهمی در افزایش رشد گیاه در روش soil solarization دارد.

۳٫ آیا میتوان از روش Soil solarization در نواحی سردتر مانند نواحی نزدیک ساحل استفاده کرد؟

Soil solarization ممکن است تا اندازه ای در نواحی سرد و سواحل نزدیک دریا مؤثر باشد چنانچه این کار در ماههایی که دما میزان حداکثر است و آسمان صاف است انجام می شود. اما بهر حال ممکن است کنترل آفات در عمق بیشتری از خاک مانند نواحی گرمسیر امکانپذیر نباشد و برخی از ارگانیسها کنترل نشود.

۴٫ آیا می توان پلاستیک را برای مدت زیادی روی زمین باقی گذاشت؟

بلی- اما اگر پلاستیک پلی اتیلن شفاف ۱میلی بدون داشتن ممانعت کننده های uv برای مدت زیادی در روی خاک باقی بماند ذوب و سوراخ سوراخ می شود و جدا کردن پلاستیک ذوب شده از زمین مشکل است . برای حل این مشکل می توان از پلاستیکهایی که دارای ممانعت کننده های UV هستند استفاده کرد.

اما استفاده از این پلاستیکها زمانی امکانپذیر است که در مقادیر بالا خریداری شوند.

مرجع کشاورزی ایران


ارسالی تاریخ : برچسب:آفتاب دهی خاک,خاک,خاکشناسی,Soil solarization, :: :: توسط : پیمان

 به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران / ایانا کدو حلوایی که از دسته صیفی جات به شمار می رود علاوه بر ترمیم موهای آسیب دیده برای پوست نیز بسیار مفید بوده و دارای خاصیت ضد چروکی هم می باشد.این گیاه خوراکی حاوی اکسید‌های قدرتمند آنتی‌هیدروکسی است که یک اسید طبیعی در میوه است و سلول‌های مرده پوست را برطرف کرده و پوست را درخشان می‌کند. همچنین حاوی ویتامین A است که به تولید سلول‌های پوستی جدید و نرم‌تر و جوان‌تر شدن این بافت کمک می‌کند.کدو حلوایی با داشتن غنی‌ترین ریزمغذی‌ها، مجهز به سلاح‌هایی موثر برای مقابله با بیماری‌هاست.کدو حلوایی به دلیل داشتن مقادیر بالای کاروتنوئید۳۰ درصد از بروز تمام انواع سرطان‌ها نیز پیشگیری می‌کند.علاوه بر این کدو حلوایی به دلیل دارا بودن مقادیر بالای بتاکاروتن که در میوه‌ها و سبزی‌های نارنجی رنگ مثل هویج و کدو به وفور یافت می‌شود، از پوست در برابر تشعشعات ماوراء بنفش محافظت می‌کند و مصرف عصاره آن به طور روزانه حتی تاثیر محافظتی کرم ضد آفتاب را افزایش می‌دهد.

عصاره کدو حلوایی لایه محافظی روی پوست در برابر فاکتورهای محیط زیستی دیگر مثل آلودگی هوا، استرس و دود سیگار ایجاد می‌کند.

تخمه‌های کدو حلوایی به دلیل این که منابع سرشار از عنصر روی و اسیدهای چرب امگا ـ ۳ هستند، مهارت و توان مغز را بالا برده و به شما کمک می‌کنند بهتر و سریع‌تر فکر کنید، ذهن شما را تیزتر کرده و در عین حال سبب تقویت تراکم استخوان‌های سالم می‌شود.

اسیدهای چرب موجود در این محصول جالیزی همچنین در از بین بردن چین و چروک‌های پوست موثر است.کدو حلوایی علاوه بر این‌ها سرشار از ویتامین C و ویتامین B می باشد که برای رشد و بهبود موهای آسیب دیده بسیار مفید است.

همچنین کارشناسان می‌گویند: اگر به هنگام پخت و پز اندکی از روغن تخم کدو استفاده کنید، در تقویت بهداشت دهان و دندان شما و پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها بسیار موثر است.



 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی آذربایجان شرقی گفت: كشاورزان گوجه فرنگی كار بایستی نسبت به مبارزه با آفت پروانه مینوز گوجه فرنگی هوشیار بوده و این آفت را جدی بگیرند.

به گزارش ایانا ، مهندس محمود کیا در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در سال جاری شرکت شیرین عسل در 50 هکتار از اراضی گوجه فرنگی خود در شهرستان شبستر با استفاده از500 تشت آب به همراه منبع نورانی و فرمون جهت شکار انبوه به جنگ با آفت پروانه مینوز رفته است گفت: مينوز گوجه فرنگي ، آفتي است که در دوسال گذشته وارد کشور شده و در تعدادي از استانهاي غربي و جنوبي کشور شايع گرديده است که اين آفت ، برگ ، ساقه و ميوه محصول را از بين مي برد و در اکثر موارد تا 100 درصد به محصول آسيب مي رساند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی استان با بیان اینکه این آفت از آفات قرنطینه ای در استان می باشد افزود: آفت پروانه مینوزگوجه فرنگی ازآفات مهم وخطرناک درکشاورزی در این استان محسوب می شود و باید گفت با تله های نوری ، از تخم گذاری میلیونها پروانه مینوز جلوگیری می شود.

وي مبارزه غيرشيميايي و بيولوژيک بر عليه آفت و استفاده از روش شکار انبوه که از طريق نصب تله هاي فرموني، تله هاي نوري، حذف ميزبانهاي ثانويه در مزارع و گلخانه هاي گوجه فرنگي ، امحا و سوزاندن بقاياي آلوده از راه هاي مبارزه با این آفت عنوان نموده افزود: نصب تله های نوری در مزارع گوجه فرنگی توسط كشاورزان، علاوه بر تعیین تعداد حشره، نوعی مبارزه غیر شیمیایی نیز محسوب می گردد و در كاهش جمعیت این حشره موثر است. مهندس کیا به نحوه ساخت تله های نوری اشاره و با بیان اینکه در این روش حشرات داخل آب تشت جذب شده و از این طریق قدرت جفتگیری خود را از دست می دهند خاطر نشان كرد: یك لامپ یا فانوس به عنوان منبع نور و تشت آب و روغن در فاصله كمی زیر این منبع نوری می تواند به عنوان تله نوری به كار رود و جهت مواد جایگزین به عنوان مایع درون تله نوری می توان از گازوییل یا مواد شوینده به عنوان آب درون تشت تله نوری استفاده كرد.مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی استان با بیان اینکه در هر هکتار نصب و جاگذاری 10 الی 25 عدد تشت با منبع نور توصیه می شود افزود: از جمله وسایلی که در رابطه با مدیریت تلفیقی این آفت کاربرد دارد، تله های فرمونی است و با کاربرد تله فرمونی امکان پایش و آگاهی از طغیان احتمالی آفت وجود دارد و هم می توان تراکم و انبوهی آن را تخمین زد. در این نوع تله ها فرمون جنسی ماده برای جلب شب پره های نر استفاده می شود و شب پره های نر به محض ورود به داخل تله در اثر تماس با سطح چسبنده داخل آن به دام می افتند و شکار می شوند. وی میزان خسارت آفت مینوز گوجه فرنگی را در مزارع 50 تا 100 در صد اعلام کرد و افزود : این آفت در گلخانه های سبزی و صیفی قادر است خسارت 100 در صدی به محصول گوجه فرنگی وارد سازد.

مهندس کیا از کارگذاشتن تعداد زیادی تله های فرومونی در مزارع عمده کار همچون شهرستان شبستر برای آمارگیری و کنترل جمعیت پروانه مینوز گوجه فرنگی خبر داده و افزود : استفاده از تله های فرومونی و تله های نوری تنها راه کنترل غیر شیمیایی این آفت و بسیار در کاهش جمعیت این آفت موثر است.مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان با تشریح علایم خسارت آفت پروانه مینوز گوجه فرنگی بر روی گیاه گوجه فرنگی می افزاید: این آفت با ایجاد دالانهایی بر روی برگ ها و حالت لهیدگی میوه ، خسارتی چشمگیر به محصول گوجه فرنگی وارد می سازد. وی با تاکید بر ضرورت همکاری کشاورزان با کارشناسان برای مبارزه با آفت پروانه مینوز گوجه فرنگی، یادآور شد: کشاورزان باید از خرید یا جابجایی نشاء آلوده یا مشکوک خودداری کرده و در صورت مشاهده علایم این آفت هرچه سریعتر مراتب را به کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی گزارش دهند.

گفتنی است حشرات کامل آفت پروانه مینوز حدود 10 میلیمتر طول دارند و بدنی خاکستری تا روشن با لکه های نقره ای رنگ تا خاکستری، شاخک های نخی و به طور متناوب با رنگ تیره و روشن است و حشرات ماده بین 260 تا 300 عدد تخم روی برگهای گیاه میزبان می گذارند و بیشترین تخم گذاری آفت در 2 روز اول خروج حشرات کامل انجام می شود.

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

 



 محققان در مطالعه ای جدید دریافتند که به عنوان منبع انرژی موز بهتر از نوشابه های ورزشی است.موز ، که سرشاز از پتاسیم و مواد مغذی است، مورد علاقه دوندگان استقامتی و دوچرخه سواران بوده است.به گزارش ایانا به نقل از ایندین اکسپرس دانشمندان تایید کرده اند که موز علاوه بر حفظ سطوح انرژی یکسان با نوشابه های کربوهیدرات دار ،قندی سالم تری هم دارند.بااین مطالعه آشکار شد که موزعلاوه بر داشتن کمک تغذیه ای بیشتر، حاوی آنتی اکسیدان هایی است که در نوشابه های ورزشی قند دار یافت نمی شود. بنابه گفته دکتر دیوید نیمن از دانشگاه ایالتی آپالاچی در کارولینای شمالی موز دارای منابع انرژی سالم تری است که می تواند به عملکرد بالای ورزشکار کمک کند.

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) 

 


ارسالی تاریخ : برچسب:موز,منبع انرژی,نوشابه های ورزشی, :: :: توسط : پیمان

 اولین اجلاس کمیته مدیریت فنی برنج مرکز منطقه‌ای با حضور نمایندگان کشورهای عضو در تاریخ سوم و چهارم مهرماه سال جاری در رشت برگزار خواهد شد.


ارسالی تاریخ : برچسب:همایش مدیریت فنی برنج, :: :: توسط : پیمان

 سالانه يك و نيم ميليون تن انار در دنيا توليد مي‌شود كه ايران با توليد بيش از 600 هزار تن اولين توليدكننده اين ميوه پاييزه محسوب مي‌شود.مجتبي شادلو ـ رييس اتحاديه باغداران كشور ـ در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به اين‌كه وضعيت توليدات محصولات باغي در سال جاري از نظر كمي و كيفي بهتر از سال گذشته است، گفت: درختان انار كه در سال 86 دچار سرمازدگي شدند و بخش عمده‌اي از آن‌ها حذف شده بود امسال مثمر‌شده و به بار نشسته‌اند.وي با اشاره به اين‌كه تا يك ماه ديگر برداشت انار آغاز مي‌شود، گفت: انار محصول استراتژيك استان‌هاي مركزي، يزد، فارس، خراسان جنوبي، اصفهان و سپس تهران است.شادلو با بيان اين‌كه ايران اولين توليد‌كننده‌ انار در جهان است، گفت: امسال سال انار بوده و توليد اين ميوه در سال جاري از سال‌هاي گذشته بيشتر است.رييس اتحاديه باغداران كشور پيش‌بيني كرد: امسال بيش از 600 هزار تن انار توليد مي‌شود كه با توجه به جايگاه صادراتي ايران در بازار جهاني اين محصول، صادرات چشمگيري خواهيم داشت.به گفته‌ وي انار تهران كه در نواحي مركزي پايين‌‌دست فيروز‌كوه، دماوند و ورامين توليد مي‌شود از كيفيت بالايي برخوردار است.شرايط آب و هوايي استان فارس مناسب كشت و پرورش محصول انار است و اين استان از نظر ميزان توليد و سطح زير كشت رتبه اول توليد را در بين استان‌هاي كشور دارد.در استان تهران نيز 600 هكتار باغ انار وجود دارد كه 10 هزار تن محصول برداشت مي‌شود و طي برنامه پنجم توسعه بايد سطح باغات انار تا 500 هكتار افزايش يابد.استان يزد نيز 7117 هكتار باغ انار دارد كه طبق پيش‌بيني سازمان جهاد كشاورزي اين استان 83 هزار و 600 تن محصول امسال برداشت خواهد شد.شهرستان‌هاي ميبد، يزد و تفت بيشترين سطح زير كشت انار در استان يزد را به خود اختصاص داده‌اند.بر اساس آمار گمرک ایران در سال گذشته بیش از 7600 تن انار به ارزش 11.3 میلیون دلار از کشور صادر شده است كه عراق، هلند، ارمنستان، افغانستان، امارات، ترکمنستان و روسیه به ترتيب بزرگترين بازارهای صادراتی انار ایران در سال گذشته بودند.پایین بودن عملکرد، کاهش صادرات، بالا بودن قیمت تمام شده محصول، کمبود صنایع فرآوری، کمبود سالن‌های بسته بندی مناسب و سردخانه در مناطق تولید انار را از نقاط ضعف تولید انار در کشور هستند.انار بومی مناطق شرق ایران تا کوه‌های هیمالیا در شمال هند است و پس از ايران هندوستان دومین توليدكننده انار به شمار مي‌رود.

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

 



ساقه های گیاه بامبو که امروزه از طرفداران زیادی برخوردار است و افراد زیادی تمایل به نگهداری آن ها در خانه های خود دارند، زمانی که بیش از حد بلند می شود نیاز به کوتاه و مرتب شدن دارند.
گیاه بامبو یک گیاه زیبا و مقاوم است که هم در آب و هم در خاک رشد می کند. شما می توانید بدون نگرانی و به آسانی ساقه های این گیاه را مرتب و هرس کنید. هرس کردن به موقع و صحیح به رشد و شاداب ماندن این گیاه کمک زیادی می کند. قیچی و وسیله ای که قصد دارید گیاه را با آن هرس کنید باید کاملا تمیز و تیز باشد تا هم بیماری به گیاه منتقل نشود و هم در محل برش اثری از دندانه دندانه شدن بر ساقه برجا نماند تا بتوانید یک هرس سالم و تمیز را انجام دهید. میزان ساقه های بامبو در دسته بامبویی که در خانه دارید رشد نخواهد کرد بلکه ارتفاع بامبوها در اثر رویش و جوانه زدن برگ های بامبو و پیچ ها افزایش می یابد. ممکن است تا مدتی تمایل نداشته باشید که ساقه ها را کوتاه کنید تا ارتفاع بامبوهای شما افزایش یابد اما پس از مدتی که ارتفاع بامبوها بیش از حد زیاد شود این کار لازم است.
زمانی که مقداری از ساقه بامبو را برش بزنید و هرس می کنید برگ ها و در نتیجه ارتفاع بامبو باز می تواند به رشد خود ادامه دهد. البته بدون اینکه ساقه رشد کند. آن قسمت از ساقه که از بامبو جدا کرده اید را می توانید در خاک یا آب قرار دهید زیرا هر کدام یک قلمه جدید بامبو هستند پس از مدتی ساقه های قطع شده یا همان قلمه ها می توانند رشد کنند و جوانه بزنند و به این ترتیب می توانید یک دسته بامبو جدید داشته باشید.
هرس کردن را با بریدن مقدار کمی از ساقه بامبو شروع کنید و بعد از برش اول اگر باز هم لازم بود می توانید یک قطعه کوچک دیگر از بامبو را از ساقه جدا نمائید. برگ ها و جوانه های بامبو تا زمانی رشد می کنند که ارتفاع، وزن و ضخامت ساقه بامبو به حد نرمال باشد، به همین دلیل است که گیاه بامبو وقتی بیش از حد بلند و سنگین شود نیاز به هرس شدن پیدا می کند. همانطور که اشاره شد، شما می توانید قلمه بامبو را هم در خاک و هم در آب قرار دهید. اگر قصد شما صرفا تاثیر گیاه است بهتر است قلمه را از ۲ تا ۵ سانتی متر از زیر گره ساقه جدا کنید. گره اولین جایی است که جوانه بامبو از آنجا بوجود آمده است. این منطقه وقتی از ساقه جدا شود به زودی ریشه می دهد و گیاه جدیدی بوجود می آید. به همین دلیل مهم است که آن را طوری کوتاه کنید تا جوانه گره کاملا دست نخورده باقی بماند. بعضی از مردم اصرار دارند که باید قلمه را زاویه دار برش زد تا ریشه دهد. این درست نیست. شما می توانید برش را به صورت صاف و بدون زاویه نیز انجام دهید.
با باقی گذاشتن یک یا دو پیچ بر ساقه بامبو می توانید گیاه را به رشد و شکوفایی جدید و سریع تر تشویق کنید. مرتب کردن گیاه هم چنین سبب می شود که جوانه ها و پیچ ها بسیار منسجم تر و پرتر از زمان قبل از هرس و مرتب کردن رشد کند. اگر نمی خواهید که گیاه هرس شده شما به رشد خود ادامه دهد و رشدش متوقف شود باید در محل برش مقداری پارافین بمالید و آن قسمت را مسدود کنید. گیاه بامبو با اینکه گیاه بسیار مقاومی است باز هم احتمال بیمار شدنش وجود دارد. یکی از موارد تشخیص بیمار بودن گیاه بامیو ای است که آبی که گیاه در آن قرار داده شده زود به زور زرد و کدر می شود. در چنین مواقعی باید راهکار درمانی را از یک کارشناس جویا شوید.

مرجع کشاورزی ایران


ارسالی تاریخ : برچسب:بامبو,هرس و پرورش بامبو,تکثیر, :: :: توسط : پیمان

روش نمونه برداری و تعیین مقدار نیاز غذایی و کوددهی در گیاهان

A : اهمیت مصرف کوددرحاصلخیزی خاک

یکی از موجودات زنده ای که به خاک وابسته است گیاه است . گیاه برای رشد و ادامه زندگی خود ، جائی که هست بایستی باندازه کافی مواد غذائی وجود داشته باشد . در خاک بطور طبیعی عناصر متعددی وجود دارد . فقط میزان این عناصر در هر زمان بقدر کافی وجود ندارد . خاکی که روی آن کشت و زرع میشود بمرور زمان مواد غذائی درون خاک آن کاهش می یابد .
در اینجاست که اهمیت تغذیه گیاهی شروع میشود . درختان نیاز سالیانه مواد غذائی خود را از زمین جذب مینمایند چنانچه مواد غذائی جذب شده جایگزین نگردد در آن صورت کمبودهائی در عملکرد و یا کیفیت محصول بوجود خواهد آمد . برای جلوگیری از چنین وضعیتی عناصر مورد نیاز به حد کافی بایستی اضافه نموده و آنرا تقویت نمائیم .

B : جذب و انتقال مواد غذائی :

ریشه عامل اصلی جذب مواد غذائی است . در شرایط خیلی محدود سایر قسمتهای اندام گیاه که در بالای خاک وجود دارند نیز میتوانند مواد غذائی را جذب نمایند ولی هیچوقت باندازه مورد نیاز نمی توانند مواد غذائی را جذب نمایند .
برای جذب از راه ریشه به وجود یک سیستم ریشه مناسب و خوب نیاز است . گیاهان آب و مواد غذائی را توسط ریشه های موئی گرفته و به اندامها میرسانند . روی این اصل وجود یک ریشه افشان انبوه سبب جذب آسان و مناسبی برای گیاه بوجود خواهد آورد .

همچنین بافت خاک و رطوبت موجود در آن تاثیر زیادی در جذب مواد غذائی خواهد داشت . از طرفی ریشه در جستجوی مواد غذائی درون خاک دنبال عناصر میگردند که قابلیت جذب خوبی داشته باشند و یا قابلیت جذب آنها بالا باشد . ریشه عناصر مواد غذائی را با استفاده از خصوصیات فیزیکی و شیمیائی از روش اسمزی با تبادل یونی و تماسی جذب مینمایند که با استفاده از جذب سلولی انتقال می یابند . انتقال مواد غذائی از پایین بطرف بالا و بالعکس صورت میگیرد . یعنی مواد غذائی از سمت ریشه سمت برگ و میوه رفته که در اثر فتوسنتز مواد غذائی مجدداً به ریشه و سایر اندام گیاه نقل مکان می یابند.

C : چگونه مواد غذائی مورد نیاز درختان و گیاهان را تعیین مینماییم :‍

برای تعیین کودهای مورد نیاز روشهای فنی بکار گرفته میشود از جمله :

آزمایشات مزرعه ای
آزمایش خاک
آزمایش گیاه
آثار کمبود در گیاه
روشهای رادیو ایزوتوپها

۱ – روش آزمایشات صحرائی و مزرعه ای

قدیمی ترین روش ، آزمایشات صحرائی و یا مزرعه ای میباشد . برای تعیین میزان کود مورد نیاز بهترین نتیجه را خواهد داد . ولی این روش زمان و هزینه زیادی را در بر خواهد داشت .در این روش قطعاتی را انتخاب و میزان و انواع مختلف کود را به زمین داده و بهترین آنها را انتخاب مینماید .

۲- روش آزمایش خاک

امروزه برای تعیین حاصلخیزی بیشترین جایگاه را آنالیز خاک بخود اختصاص داده است . هدف از تجزیه خاک تعیین میزان مواد غذائی موجود درخاک و کمبود عناصر را بشرح زیر انجام میگردد :
نحوه نمونه برداری خاک .
عناصر غذائی قابل جذب در نمونه .
تفسیر نتایج نمونه خاک .
توصیه کودی.

- نحوه تهیه نمونه خاک

قبل از تهیه نمونه خاک ، اختلافات موجود در مزرعه نظیر شیب ، رنگ خاک ، تیپ خاک ، تپه ماهور و عوارض و آب زیرزمینی را بایستی در نظر داشته و در هر یک از این نقاط نمونه جداگانه ای تهیه نمود . چنانچه اراضی مورد نظر تماماً یکنواخت و با یک مدیریت اداره شده باشد برای هر دو هکتار یک نمونه بایستی تهیه نمود .

روی این اصل بطور تصادفی بصورت زیک زاک ( یا شکل N ) در مزرعه حرکت نموده ۸-۶ نقطه از زمین را توسط مته و یا بیل به عمق ۲۵-۰ نمونه برداشته و با هم مخلوط و یک نمونه مرکب تهیه و باندازه یک تا دو کیلوگرم آنرا جدا نموده و در کیسه پلاستکی میریزیم و سپس به آزمایشگاه ارسال میداریم . اگرخواستیم با بیل نمونه برداری کنیم بدواً زمین را به عمق ۲۵ سانتیمتر بشکل v درآورده سپس از سمت صاف آن به ضخامت ۳-۲ سانتیمتر و به عمق ۲۵ سانتیمتر نمونه ، برمیداریم . این عمل در ۸-۶ نقطه تکرار خواهد شد و از مخلوط کردن آنها یک نمونه مرکب باندازه یک تا دو کیلوگرم برمیداریم . و اگر منظور نمونه برداری در باغات مرکبات باشد بایستی نمونه برداری حدود ۸ نقطه را بطور تصادفی در باغ انتخاب نمود و در محل آبچکان درختان ، چاله ای به عمق ۶۰ سانتیمتر بشکل V تعبیه و از یک سمت به قطر ۳-۲ سانتیمتر به عمق ۳۰-۰ و ۶۰-۳۰ جداگانه نمونه خاک تهیه و در ظروف جداگانه آنها را خوب مخلوط و یک نمونه مرکب به وزن ۲-۱ کیلوگرم از خاک روئی به عمق ۳۰- ۰ و میزان ۲-۱ کیلوگرم از عمق ۶۰-۳۰ سانتیمتر تهیه و به آزمایشگاه ارسال نمود .

نحوه نمونه برداری از برگ :

در این اواخر آنالیز برگ و سایر اندامهای گیاه عمومیت یافته و با استفاده از نتایج آن توصیه های حاصلخیزی توسط متخصصین ارائه میگردد . فقط باید توجه داشت برای استفاده بهتر از نتایج برگ در توصیه کودی لازم است خاک همان مزرعه نیز حد اقل یکبار تجزیه و تحلیل گردد .

در تهیه نمونه برگ :

نوع گیاه و واریته آن ، سن درخت و شاخه ای که نمونه از آن گرفته میشود ( با میوه بوده و یا بدون میوه ) سلامت درخت و غیره را بایستی دقت نمود . چنانچه آثار بیماری و یا کمبود شدید در بعضی از درختان مشاهد گردد نمونه های اینگونه درختان بایستی جداگانه تهیه گردند .

در باغات عموماً حدود ۲۰ % درختان برای تهیه نمونه برگ بطورتصادفی و بشـکل زیک زاک ( N ) انتخاب مینماییم .
بهترین زمان نمونه برداری بطور کلی ( سیاه ریشه ها ) ۱۲ – ۸ هفته بعد از گلدهی میباشد که معمولاً در تیر خواهد بود . لذا نمونه های برگ را از ارتفاع صورت از وسط و شاخه هائیکه آفتاب خور هستند تهیه میگردند . نمونه را در داخل کیسه های پلاستیک که دارای سوراخ هستند میریزیم و فوراً به آزمایشگاه انتقال میدهیم .

D – مواردیکه در توصیه میزان کود بایستی مد نظر قرار گیرد .

۱- شرایط اقلیمی :
- گرما
- نور
- باران

گرما :
در صورت یکسان بودن سایر شرایط و فاکتورها چنانچه مناطقی دارای روزهای گرم و شبهای سرد باشد مصرف کود بیشتر خواهد بود .
نور :
نور رابطه نزدیکی با مصرف کود دارد . بطوریکه در سایه بعلت کمبود و پایین بودن کربن هیدرات میزان مصرف کود کمتر خواهد بود بالعکس با افزایش نور کود بیشتری باید مصرف نمود .
باران
مصرف کود رابطه مهمی با فاکتور آب دارد . آب مواد غذایی را در خود حل کرده و بشکل قابل جذب توسط گیاه جذب و انتقال میدهد . روی این اصل در مواقع کمبود آب میزان مصرف کود نیز مناسب با آن خواهد بود در غیر اینصورت تولید اقتصادی نخواهیم داشت .

۲- فاکتور خاک :

a – حاصلخیزی خاک
قبل از مصرف کود وضعیت حاصلخیزی خاک را بایستی مشخص نمود . سپس برحسب نیاز میزان و نوع کود تعیین و مصرف شود .
b – اسیدیته خاک
برای جذب مواد غذائی از سوی گیاه PH خاک از اهیمت بالائی برخوردار میباشد . برای جذب آسان این عناصر ، PH خاک باید بین ۷-۶ باشد .

c – ظرفیت نگهداری آب در خاک

فاکتور آب و یا باران در اینجا به بافت خاک بستگی دارد . یعنی میزان آبی که بافت خاک در داخل خود حبس و نگهداری مینماید .بطور مثال به خاکهای شنی هر چقدر آب بدهیم خیلی اهیمت ندارد . از طرفی در خاکهای رسی بعلت جذب بالای آب در این نوع خاکها گیاه از آب موجود آنطوریکه باید شاید نمی تواند استفاده نماید .
درجدول زیر آب قابل استفاده در خاکهای مختلف نشان داده شده .

میزان آب در ارتفاع ۱۵۰ برحسب میلیمترmm نقطه پژمردگی (گرم) آب قابل استفاده ظرفیت مزرعه
(گرم ) بافت خاک
۱۰۵ ۳۰ ۱۰۰ S
180 80 200 S.L.
270 120 300 L.S.
300 150 350 L
216 220 400 CL
150 300 450 C

عملیات زراعی
وقتی باغی احداث میشود خاکهای آن باغ سالهای زیادی تحت اشغال در می آید . در سالهای اول برای دفع علفهای هرز با عملیات زراعی از جمله شخم انجام میشود ولی نبایستی شخم عمیق در باغات انجام شود چراکه سبب از بین رفتن ریشه های فرعی میگردد برای کود پاشی یا بصورت سرک روی زمین پاشیده سپس با عملیات زراعی زیر خاک نمود و یــا بصورت چالــکود مصرف کرد .

۳- گیــاه

a : نوع گیاه و یا درخت :

درختان مختلف نیازهای غذائی متفاوتی دارند . در جدول زیر نیازهای غذائی بعضی از درختان سیاه ریشه مواد غذائی جذب شده در یک هکتار توسط درختانیکه در سال اول بارده هستند .

کلسیم پتاس فسفر ازت تعداد درختان در هکتار نوع درخت
۹/۶۳ ۷-۶۱ ۷/۱۵ ۸/۵۷ ۸۶ سیب
۶/۴۲ ۳۷ ۸/۷ ۱/۳۳ ۲۹۶ گلابی
۸-۱۲۷ ۷/۸۰ ۲/۲۰ ۵/۸۳ ۲۹۶ هلو
۴۶ ۶/۴۲ ۵/۹ ۱/۳۳ ۲۹۶ گوجه
۸/۷۳ ۹/۶۳ ۴/۱۷ ۵۱ ۵۹۳ به

b : پایه درخت
c : سن درخت
d : بزرگی درخت
e : فاصله کاشت

C : سن درخت
سن درخت متناسب با بزرگی درخت نیز میباشد . روی این اصل وقتی سن درخت افزایش یابد میزان کود مصرفی نیز افزایش می یابد . فقط این افزایش در پیک تولید متوقف میشود .

D : بزرگی درخت
بزرگی درخت رابطه نزدیکی با میزان مصرف کود دارد . معیار بزرگی درخت قطر ساقه است یعنی اگر قطر درخت افزایش یابد مصرف کود نیز اضافه میشود .

E : فاصله کاشت
با افزایش تعداد درخت در هکتار میزان مصرف کود نیز افزایش می یابد.

مرجع کشاورزی ایران


ارسالی تاریخ : برچسب:کود,حاصلخیزی خاک,مصرف کود ,, :: :: توسط : پیمان

Heterocentron subtriplinervium – Pearlflower

Heterocentron subtriplinervium – Pearlflower.تارنمای کشاورزی نوینHeterocentron subtriplinervium – Pearlflower.تارنمای کشاورزی نوینHeterocentron subtriplinervium – Pearlflower.تارنمای کشاورزی نوینHeterocentron subtriplinervium – Pearlflower.تارنمای کشاورزی نوینHeterocentron subtriplinervium – Pearlflower.تارنمای کشاورزی نوینHeterocentron subtriplinervium – Pearlflower.تارنمای کشاورزی نوین

 



 در مرکبات تاریخچه طولانی کشت، پراکنش وسیع در دنیا، همباروری بین گونهها، دورگگیریهای جنسی و جهشهای فراوان باعث گردیده که ارقام بسیار زیادی از انواع مرکبات در جهان وجود داشته باشد که شناسایی دقیق و مطمئن آنها یک مشکل قابل توجه در صنعت مرکباتکاری محسوب میشود. از طرفی برای اصلاح و تولید ارقام مناسب نیاز به داشتن قدرت انتخاب بالا بین گیاهان موجود میباشد و این خود مستلزم شناسایی مواد گیاهی و تنوع موجود در بین آنها است. بنابراین تعیین تنوع ژنتیکی و شناسایی ارقام، پایه اساسی و اولیه برای تحقیقات ژنتیکی و برنامههای اصلاح نبات محسوب میشود. در این راستا نشانگر ISSR اطلاعات سودمندی را در مورد قرابت ژنتیکی تیپ‌های ناشناخته فراهم می‌آورد. تاکنون چنین مطالعه پایه‌ای در مورد تیپ‌های طبیعی مرکبات حفاظت شده در ایران انجام نشده است و لازم است به عنوان تکمیل‌کننده روش‌های مرفولوژیک و ملکولی دیگر، چندشکلی موجود بین بیوتیپ‌های طبیعی با استفاده از آغازگرهای ISSR مورد تجزیه قرار گرفته تا بتوان از اطلاعات بدست آمده در حفظ و نگهداری و استفاده بهینه از آنها به عنوان ژرم‌پلاسم در به‌نژادی حداکثر استفاده را به عمل آورد.

دستهبندی افراد با استفاده از تجزیه خوشهای توسط نرم افزار NTSYS-pcصورت گرفت. تجزیه خوشهای به روش UPGMA و ضریب تشابه جاکارد که دارای بیشترین مقدار ضریب همبستگی کوفنتیک بود (78/0)، انجام شد. دندروگرام در ضریب تشابه 53/0 برش داده شد و ژنوتیپها در 9 گروه اصلی (A، B، C، D، E، F، G، H و I) گروهبندی شدند.

 

موسسه تحقیقات مرکبات کشور


ارسالی تاریخ : برچسب:تنوع ژنتیک ,مرکبات, نشانگرهای ملکولی ,, :: :: توسط : پیمان

ردیف

طرح تحقیقاتی

یافته مهم

1

بررسی اثرات گیاه پالایی چند گونه گیاهی همراه با خرما بر کاهش مقادیر آلاینده های خاک

اختلاف معنی‌داری در سطح 5% بین تیمارهای مختلف در رابطه با حذف مواد نفتی از خاک وجود دارد و گیاه یونجه نسبت به گیاه ذرت و آفتابگردان باعث حذف مقادیر بیشتری مواد نفتی از خاک شد.

2

طراحی و ساخت گرده افشان الکتریکی نخل خرما

بر اساس نتایج حاصل و با در نظر گرفتن مزایای ابزار جدید همچون سبکی و سهولت کاربرد و قیمت پایین دستگاه، صرفه‌جویی در میزان گرده مصرفی و رفع مشکلات ساختاری همچون انسداد لوله‌های گرده‌افشان و عدم یکنواختی پاشش، گرده‌افشان الکتریکی ساخته شده به عنوان گزینه برتر جهت تکثیر و کاربرد در نخیلات کشور توصیه می‌شود.

3

بررسی اثرات پرتودهی بر روی آفات انباری، خواص کمی و کیفی و عمر ماندگاری خرمای رقم سایر

بررسی نتایج آماری نشان داد که 45 روز پس از پرتودهی، استفاده از پوشش بسته بندي سلوفان و پرتودهی با دز 25/0 كيلوگري باعث کنترل کامل آفات انباری (شب پره هندی وشپشه دندانه دار) و افزایش عمرماندگاری خرمای سایر تا 9 ماه پس از پرتودهی بدون تاثیر بر خصوصیات کمی و کیفی آن شده است.

4

بررسی نوع و زمان پوشش دهی خوشه بر روی بهبود خواص میوه و کاهش خسارت آفات و بیماریهای مهم میوه ارقام تجاری خرما

در میان انواع پوشش‌های مورد استفاده، پوشش توری سبز دارای کارایی بالاتری بوده است. مناسب‌ترین زمان پوشش‌دهی در مرحله رشدی کیمری و از نظر تقویمی در حدود اوایل خرداد ماه در منطقه بوده است. باتوجه به نتايج مفيد به‌دست آمده از اين تحقيق به‌كارگيري پوشش توری سبز بر روی خرمای رقم سایراز مرحله رشدی کیمری در جنوب كشور توصيه مي‌شود.

5

تعیین مناسبترین فرمولاسیون باواریا برای کنترل سوسک شپشه دندانه دار در خرمای صادراتی سایر

براساس نتایج این پژوهش روغن گیاهی کنجد برای فرمولاسیون قارچ پیشنهادشد زیرا در میان فرمولاسیون‌های روغنی مورد آزمایش، کمترین LC50 مربوط به قارچ B. bassiana جدایه c 441 فرموله شده با روغن کنجد روی حشرات‌کامل معادل104×491/1 اسپور در میلی‌لیتر بود. فرمولاسیون قارچ با روغن گیاهی کنجد باعث کاهش طول دوره وقوع درصدهای مختلف تلفات نسبت به شاهد شد. فرمولاسیون قارچ B. bassiana با انواع روغن‌های گیاهی باعث افزایش مقاومت آن نسبت به شوک‌های حرارتی و رطوبتی و در نتیجه افزایش قدرت بیماریزایی آن در حرارت‌های بالاتر و رطوبت‌های پایین‌تر شده است. بیشترین قدرت جوانه‌زنی و بقای اسپور قارچB. bassiana در شرایط نگهداری در روغن کنجد ثبت شده است.

6

نقش قارچهای میکوریز بر جذب فسفر و رشد رویشی نهالهای حاصل از کشت بافت خرمای رقم برحی

بین وزن تر و خشک ریشه و اندام هوائی، نیتروژن و پتاسیم و فسفر اندام هوائی ریشه در تیمارهای مختلف اختلاف معنی داری در سطح 5% وجود دارد. بین طول ریشه، فسفر ریشه، نیتروژن و روی برگ در تیمارهای مختلف اختلاف معنی داری مشاهده نگردید. در مجموع تیمار تلقیح خاک با میکوریز و مصرف 10 میلی گرم در کیلوگرم فسفر باعث بهبود خصوصیات رویشی نهال خرما شد.

7

بررسی نقش کاربرد بهینه تغذیه نخل خرما بر روی بیماری پوسیدگی گل آذین خرما

بر اساس آزمون خاك تغذيه نخل ها در دي ماه و در قالب طرح بلوك هاي كامل تصادفي با تعداد 10 تيمار در4 تكرار با 8 تيمار تغذيه‏اي شامل 1- مصرف بهينه كودهاي N,P,K 2- كاربرد عناصر ريز مغذي ( بر اساس ميزان ثابت) 3- كاربرد بهينه كودهاي شيميايي N,P,K و عناصر ريزمغذي 4- كاربرد N,K همراه با عناصر ريزمغذي 5- كاربرد P,K همراه با عناصر ريزمغذي 6- كاربرد N,P همراه با عناصر ريزمغذي 7- حد بهينه N,P,K به اضافه سولفات پتاسيم بيش از 50 درصد از حد مورد نياز 8- حد بهينه N,P,K به اضافه سولفات روي بيش از 50 درصد از حد مورد نياز، و 9- تيمار شاهد بدون تغذيه كودي به صورت چالكود و 10- تيمار مصرف قارچكش بنوميل با غلظت 5/1 در هزار به مدت چهار سال انجام ‏شد.

8

شناسایی و تهیه نقشه پراکنش ارقام مختلف خرمای ایران

در این بررسی که در فاصله سالهای 1382 تا 1386 به مدت 4 سال در منطقه بلوچستان انجام شد نقشه پراکنش ارقام مختلف خرما در منطقه بلوچستان شامل شهرستانهای ایرانشهر، سراوان و خاش، نیک شهر، سرباز، زاهدان، چابهار و کنارک تعیین گردید.

9

احداث کلکسیون ارقام مختلف خرمای ایران

شناسايي ارقام موجود در هر منطقه و همچنين در سطح كشور و سپس جمع‌آوري و كشت آنها در يك كلكسيون به منظور حفظ اين ارقام براي انجام مطالعات اصلاحي و بهنژادي بسيار مهم است. این بررسی در فاصله سالهای 1383 تا 1386 به مدت 3 سال در منطقه بلوچستان انجام شد. پس از شناسايي، علامت‌گذاري و ثبت موقعيت جفرافيايي درختان مادري از 41 رقم خرما در مناطق ايرانشهر، سرباز، سراوان و نيكشهر در نيمه اول سال 1386 نسبت به جداسازي 6-1 پاجوش از هر رقم و نصب اتيكت و انتقال آنها به محل احداث كلكسيون واقع در مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي بلوچستان (ايرانشهر) اقدام گرديد.

موسسه تحقیقاتی خرما و میوه های گرمسیری


ارسالی تاریخ : برچسب:تحقیقات خرما,1389,یافته ها, :: :: توسط : پیمان

 

ردیف

طرح تحقیقاتی

یافته مهم

1

شناسايي، ارزيابي و معرفي پايه‏هاي نر برتر خرماي استان خوزستان

رقم غنامی (انواع آن) با توجه به تنوع موجود در توده آن و قوه نامیه نسبتاٌ بالا به عنوان رقم غالب استان مورد پذیرش قرار گرفته است.

2

بررسي و شناسايي خواص كمي و كيفي ارقام خرماي استان فارس

ارقام درجه يك و تجاري استان فارس شامل زاهدي، شاهاني، كبكاب، پيارم، هليله اي، خاصويي، گيووني، گنتار، پنجه عروسي، حاجي قنبري، ديري، حلاوي، مضافتي، برحي، قندي، تَوَرز، لشت می باشد.

3

بررسي سازگاري و مقايسه عملكرد ارقام موز در شرايط گلخانه

کشت ارقام هاریچال، چاین کاوندیش و دوارف کاوندیش در گلخانه­های منطقه با سازه­های موجود قابل توصیه می­باشد.

4

مطالعه اثرات تاريخهاي متفاوت كشت بر روي ميزان گيرايي و خواص كمي و كيفي موز رقم دوارف‌كاونديش

کشت پاجوش ها در ماه های اسفند و مرداد مناسب تر از بقیه مواقع سال می باشد. توصیه می شود ارقام مختلف موز بعد از بادهای گرم و سوزان کشت شوند همچنین از کشت موز در ماه های سرد سال مثل دی و بهمن باید خودداری گردد.

5

تأثیر دور آبیاری بر گیرایی پاجوشهای خرمای رقم سایر (استعمران)

آبیاری در ماه اول، دوم و بقیه ایام سال به ترتیب پس از 45، 60 و 75 میلی‌متر تبخیر تجمعی از تشت تبخیر كلاس A مناسبترین دور آبیاری می‌باشد.

6

بررسي اثر كاربرد مقادير مختلف ازت، فسفر و ‌پتاسيم بر خصوصيات كمي و كيفي خرماي رقم ساير در استان خوزستان

مصرف ساليانه 700 گرم ازت خالص، 500 گرم فسفر (P2O5 ) و 1300گرم پتاسيم (K2O ) با بيشترين عملکرد، خصوصیات کمی و کیفی میوه به عنوان بهترين تيمار می باشد.

7

بررسي اثر تنش رطوبتي در مراحل مختلف رشد خرماي رقم ساير

قطع آبیاری در این مرحله نه تنها اثرات منفی بر رشد درخت نداشته بلکه اعمال این تنش سبب بازارپسندی بهتر میوه خواهد شد.

8

بررسي اثركاربرد تيمارسرمادهي ونوع بسته‏بندي بر روي آفات انباري وکيفيت درخرماي رقم ساير

بسته بندی های پلی استیرن با پوشش سلوفان ساده، سلوفان روکش داده شده و پلی اتیلن برای بسته بندی به علت جلوگیری از آلودگی مجدد مناسب شخیص داده شدند. هرچند با افزايش دوره نگهداري از 3 ماه به 12 ماه احتمال باز شدن ناحيه پرس در همين سه نوع روکش نيز افزايش داشت و احتمال نفوذ آفات از اين نواحي زیاد شد.

9

تعیین فرآیند و فرمولاسیون ترشی خرمای سایر و کبکاب

مناسب ترین فرمولاسیون ترشی خرما برای ارقام سایر و کبکاب؛ 3- 5/3% اسید استیک + 4% نمک در مرحله خارک به ترتیب با نمرات داوری 70 و 75% در زمان نمونه برداری نه ماه بوده است.

موسسه تحقیقاتی خرما و میوه های گرمسیری


ارسالی تاریخ : برچسب:خرما,1388,یافته های تحقیقاتی, :: :: توسط : پیمان

 

رديف

طرح تحقیقاتی

یافته مهم

1

بررسي اثر محلول پاشي اوره، اسيد بوريك و سولفات روي بر روي عملكرد و خصوصيات كمي و كيفي خرماي رقم ساير

محلول پاشی نخل خرما با تیمارهای کود اوره(نسبت 5 در هزار) و سولفات روی (نسبت 3 در هزار) طي چهار نوبت، شامل: بلافاصله بعد از برداشت ميوه، 15 روز پس از آن، زمان گرده افشاني و 15 روز پس از آن به همراه مصرف خاکی كودهاي حاوي عناصر غذايي پرمصرف و كم مصرف، کودهای حیوانی و گوگرد و رعايت تمامی اصول صحيح بهزراعي از جمله آبياري كافي و منظم باعث افزایش درصد تشكيل ميوه، عملكرد و بهبود خصوصیات کمی و کیفی میوه خرما گردید.

2

بررسی اثرات روش تنک خوشه بر عارضه پژمردگی و خشکیدگی خوشه خرما در دو مرحله گرده افشانی و کیمری

تنک خوشه در ارقام كبكاب و مرداسنگ باعث افزایش وزن، طول و قطر میوه و در رقم مضافتی تنها باعث افزایش وزن میوه نسبت به شاهد شده است. در خرمای کبکاب حذف 30% انتهای خوشه باعث افزایش معنی دار نسبت گوشت به هسته در مقايسه با شاهد و سایر تیمارها شده است. تنک خوشه در رقم کبکاب باعث افزايش معني دار کل مواد جامد محلول نسبت به شاهدگرديد.

3

بررسی پراکنش مکانی آفات خرما در استان خوزستان با استفاده از روشهای زمین آماری

نتايج اين تحقيق روشي دقيق، آسان و كم هزينه‏ براي ارزيابي شدت آسيب آفات خرما در مديريت تلفيقي آنها ارائه می نمايد.

4

بررسی ارتباط شدت آلودگی لکه برگیهای خرما و هرس برگ بر روی عملکرد خرمای رقم سایر در خوزستان

نتایج نشان داد همبستگی شدید و منفی بین درصد لکه برگی و وزن میوه‌ها در مرحله حبابوک وجود دارد. همچنین به کمک نرم افزار Carve expertنمودار لجستیک خسارت لکه برگی در این مرحله ترسیم و آستانه خسارت لکه برگی 8/2 درصد محاسبه گردید. درآزمايش ديگر نقش هرس برگهاي آلوده بر عملکرد خرمای رقم سایر ( استعمران) در قالب طرح بلوكهاي كامل تصادفي با 3 تيمار، شامل شاهد بدون هرس، يكبار هرس برگها در ابتداي فصل پائيز و دوبار هرس برگها يكي در اول پائيز و ديگري بعد از عمل گرده افشاني مورد بررسی قرار گرفت و به كمك آزمون چند دامنه‏اي دانكن ميزان عملكرد تيمارها با هم مقايسه گردید. نتایج نشان داد تیمار دو بار هرس برگهای آلوده با عملکرد 81/51 کیلوگرم در مقایسه با یکبار هرس با عملکرد 37/36 کیلوگرم و شاهد با عملکرد 18/43 کیلوگرم در سال بهتر بوده است.

 

 


ارسالی تاریخ : برچسب:خرما,گیاهان گرمسیری,یافته ها, :: :: توسط : پیمان

رديف

نام لاين

تكنولوژي مورد استفاده

رديف

نام لاين

تكنولوژي مورد استفاده

1

GH2

هيبريد

6

JH2

هيبريد

2

GH3

هيبريد

7

M7-9-5

اشعه گاما

3

GH4

هيبريد

8

M7-9-2

اشعه گاما

4

GH5

هيبريد

9

M7-9-1

اشعه گاما

5

JH1

هيبريد

10

M7-10-1

اشعه گاما

 

منبع :موسسه تحقيقات برنج كشور


ارسالی تاریخ : برچسب:لاینهای امیدبخش برنج, :: :: توسط : پیمان

سال معرفي

عملكرد تن در هكتار

استان

(محل معرفي)

نام رقم

رديف

1373

8-5/7

فارس

دورودزن

1

1373

5/6-6

كهكيلويه ‌بويراحمد

چرام1

2

1374

10-9

كهكيلويه ‌بويراحمد

چرام 2

3

1374

5/7-7

مازندران

نعمت

4

1374

5/8-8

اصفهان

سازندگي

5

1374

5/6-6

گيلان

بجار

6

1375

5/5-5

كهكيلويه و بويراحمد

ياسوج 1

7

1375

5/4-4

كهكيلويه و بويراحمد

ياسوج 2

8

1376

6-5/5

كهكيلويه و بويراحمد

ياسوج 3

9

1376

5/7-7

كهكيلويه و بويراحمد

چرام 3

10

1376

5/3-3

ايلام و لرستان

عنبربو

11

1377

5/7-7

مازندران

ندا

12

1379

5/4-4

چهارمحال بختياري

كوهرنگ

13

1380

5/5-5

گيلان

درفك

14

1380

6- 5/5

گيلان

كادوس

15

1380

7- 5/6

مازندران

ساحل

16

1380

5/6- 6

مازندران

فجر

17

موسسه تحقيقات برنج كشور


ارسالی تاریخ : برچسب:, :: :: توسط : پیمان

سال معرفي

عملكرد تن درهكتار

استان

(محل‌معرفي)

نام رقم

رديف

1351

7-5/6

مازندران

آمل 1

1

1353

6-5/5

خوزستان

اهواز يك

2

1358

5-5/4

گيلان

گيل 1

3

1359

5/5-5

گيلان

گيل 3

4

1359

5/6-6

مازندران

آمل 2

5

1362

9-5/8

مازندران

آمل 3

6

1362

5/5-5

گيلان

خزر

7

1366

7-5/6

گيلان

سپيدرود

8

1371

5/8-8

اصفهان

زاينده‌رود

9

1372

5/7-7

مازندران

دشت

10

موسسه تحقيقات برنج كشور


ارسالی تاریخ : برچسب:, :: :: توسط : پیمان

دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده های لبنی با اشاره به این كه قیمت مرغوب ترین و كیفی ترین نوع شیرخام حداكثر كیلویی ۹۳۰ تومان است، پیش بینی كرد كه از هفته آینده قیمت شیرخام در بازار كاهش یابد.رضا باكری افزود: هم اكنون قیمت ۷۷۰ تومان برای هر كیلو شیر خام به عنوان قیمت كف برای شیر با بار میكروبی یك میلیون به بالا تعیین شده است كه با احتساب هزینه های دیگر شامل پاداش كاهش بار میكروبی، هزینه حمل از دامداری تا كارخانه و پاداش چربی شیر قیمت شیرخام در مرغوب ترین و كیفی ترین نوع آن حداكثر به كیلویی ۹۳۰ تومان می رسد.او با اشاره به این كه پیش بینی می شود از هفته آینده قیمت هر كیلو شیرخام از ۱۱۰۰ تومان به ۹۳۰ تومان كاهش یابد، گفت: كاهش قیمت شیر خام در بازار مصوبه تنظیم بازار است و كلیه طرف های درگیر این موضوع یعنی وزارت جهاد كشاورزی، وزارت صنعت، دامداران و صنایع لبنی این مصوبه را پذیرفته اند. ضمن این كه سه وزارتخانه جهادكشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و وزارت كشور به صورت مشترك مسئول ابلاغ این مصوبه به سراسر كشور هستند.باكری در عین حال با بیان این كه تحویل به موقع نهاده های دامی تفاوت نرخ قیمت آزاد و مصوب محصولات لبنی را از بین برده و آن را پوشش خواهد داد، گفت: هم اكنون نهاده های دامی به اندازه كافی در انبارها موجود است و هیچ مشكلی در زمینه تامین و توزیع این نهاده ها وجود ندارد.به گزارش ایسنا ششم تیر ماه امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاهم نامه ای با اتحادیه مركزی دامداران امضا كرد كه براساس آن قرار بود دامداری ها در قبال دریافت حوالجات خوراك دام، شیرخام را به قیمت ۷۵۰ تومان با بار میكروبی یك میلیون در اختیار كارخانه ها قرار دهند. وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین در هفدهم تیر ماه سال جاری با كارخانه های لبنی تفاهم كرد كه در قبال دریافت شیرخام ۷۵۰ تومانی، كارخانه ها ۵۰ درصد از ظرفیت تولید خود را به محصولات حمایتی با قیمت های تثبیتی و ۵۰ درصد بقیه ظرفیت را نیز به محصولاتی كه قیمت آنها براساس عرضه و تقاضا تعیین می شوند، اختصاص دهند.دبیر انجمن صنفی صنایع فرآورده های لبنی پیشتر نیز در گفت وگو با ایسنا با بیان این كه به دلیل افزایش قیمت شیرخام طی دو ماه گذشته عملا اجرای دو تفاهم نامه قبلی با اشكال مواجه شد، تاكید كرده بود كه درجلسه چند روز پیش مجددا بر اجرای تفاهم نامه تاكید و قرار شد كه اتحادیه دامداران، شیرخام را با قیمت قبلی به كارخانه های لبنی تحویل دهند.به گفته وی كارخانه ها لبنی شیرخام را با قیمت ۱۰۵۰ تومان خریداری كرده اند كه با این وجود همچنان تولید محصولات حمایتی در كارخانه ها ادامه داشته؛ هرچند به سقف ۵۰ درصد نرسیده است.

 

در همین حال معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اواسط شهریور ماه امسال از الزام صنایع لبنی به كاهش قیمت ها خبر داد. به گفته وی قیمت های افزایش یافته اصلاح خواهد شد و هیچ كس حق افزایش دوباره قیمت ها را ندارد.


ارسالی تاریخ : برچسب:, :: :: توسط : پیمان

پیش بینی می شود قیمت جهانی شكر در سال مالی ۲۰۱۲ ۲۰۱۳ با كاهش مواجه شود.شركت مشاوره ی جاناتان كینگزمن اعلام كرد كه به دلیل كاهش واردات شكر از سوی خریداران بزرگی مانند روسیه و چین و همچنین تولید مناسب پیش بینی می شود قیمت شكر در فصل مالی آینده با افت مواجه شود.وضعیت آب و هوایی خوب در تولیدكنندگانی بزرگی مانند برزیل و هند باعث شده تا پیش بینی ها از افزایش تولید جهانی شكر حاكی باشد.موضوعی كه می تواند به كاهش قیمت جهانی این ماده غذایی استراتژیك در بازارهای جهانی منجر شود.چین به عنوان دومین خریدار بزرگ شكر در دنیا احتمالا واردات شكر خود را در سال مالی كنونی ك از اول اكتبر آغاز می شود كاهش خواهد داد.

به گزارش رویترز، همچنین پیش بینی می شود روسیه نیز به دلیل مازاد شكر خود وارداتش را در این حوزه متوقف كند.


ارسالی تاریخ : برچسب:, :: :: توسط : پیمان

با استفاده از روش های نوین بیوتکنولوژی ،ژنوم گیاهان،ریز سازواره ها و آفات مهم مرتبط با کشاورزی در سطح ساختاری و عملکردی مورد بررسی قرار می گیرد.عمده ترین فعالیت های این بخش بررسی تنوع ژنتیکی گیاهان ،سوش های مختلف عوامل بیماری زای گیاهی و حشرات ،مکان یابی و نشانمند کردن ژن های کنترل کننده تنش های زیستی و غیر زیستی ،جداسازی ،دست ورزی و همسانه سازی ژن های مفید ،ساخت پلاسمید و همچنین تهیه کیت هایی به منظور تسهیل و تسریع شناسایی عوامل بیماری زا در گیاهان می باشد.


وظایف بخش تحقیقات ژنومیکس:

  • انگشت نگاری دی ان آ،شناسایی و رده بندی ریزسازواره های مرتبط با کشاورزی با استفاده از نشانگرهای دی ان آ
  • انگشت نگاری دی ان آ،شناسایی و رده بندی حشرات مفید وزیان آور در کشاورزی با استفاده از نشانگرهای دی ان آ
  • انگشت نگاری دی ان آ،شناسایی و رده بندی گیاهان زراعی،باغی و زینتی با استفاده از نشانگرهای دی ان آ
  • انگشت نگاری دی ان آ،شناسایی و رده بندی ریزسازواره های مرتبط با کشاورزی با استفاده از نشانگرهای دی ان آ
  • همکاری با مراکز بانک ژن جهت تهیه شناسنامه نمونه های نگهداری شده در بانک ژن با استفاده از نشانگرهای دی ان آ
  • تشخیص روابط فیلوژنتیک با استفاده از نشانگرهای دی ان آ
  • تهیه نقشه های ژنتیک و اشباع مولکولی ،تلفیقی و فیزیکی گیاهان ،حشرات و ریز سازواره ها
  • مکان یابی و نشاندار کردن ژنهای کنترل کننده تنش های زیستی و غیر زیستی
  • شناسایی ژن های کنترل کننده تنش های زیستی و غیرزیستی با استفاده از پروفیل بیان ژن در سطح آر ان آ
  • شناسایی ژن های کنترل کننده تنش های زیستی و غیرزیستی با استفاده از DNA chip و ریز آرایه
  • جداسازی ژن ها و تعیین جایگاه ژنی و تعیین اجزا ژن مانند پیشبرها ،پایانه ها ،اینترونها و توالیهای کد کننده
  • دست ورزی ژنها از قبیل تغییر کلون ،تغییر پیشبر،تغییر پایانه و تعویض آنها
  • تعیین نشانگرهای دی ان آ،کاوشگرها،پیشبرها ،مواد زیستی و کلونهای مورد نیاز تحقیقات کشاورزی
  • دست ورزی ژن های ریز سازواره ها جهت بهبود خصوصیات انها
  • تهیه کتابخانه ای ژنومی DNA
  • تعیین توالی ژنوم گیاهان،حشرات و ریزسازواره ها
  • انجام آنالیز آماری مرتبط با ژنوم ریز سازواره ها ؛حشرات و گیاهان
  • آزمایش مولکولی واردات گیاهی جهت احراز وضع آلودگی آنها و گیاهان تراریخته
  • تهیه کیت جهت تسهیل و تسریع شناسایی عوامل بیماری زا در گیاهان
  • انتخاب به کمک نشانگرها در برنامه اصلاحی با همکاری سایر موسسات پزوهشی
  • برگزاری کارگاه های آموزشی مرتبط با شرح وظایف بخش


مهمترین فعالیت های علمی در دست اجرا:

  • انگشت نگاری DNA ژنوتیپ های مهم ارقام انار،پسته،بادام،رز و زیتون و انجیر و خرما.
  • مکان یابی ژن های مقاومت و تهیه گندم مقاوم به بلایت فورزایومی سنبله با استفاده از نشانگرهای DNA
  • شناسایی و ایجاد نشانگرهای مولکولی مبتنی بر PCR پیوسته با ژن های مقاومت به سپتوریوز برگی در گندم.


در بخش تحقیقات کشت بافت و انتقال ژن ،فعالیت های تحقیقاتی شامل بهینه سازی روش های باززایی گیاهان و تهیه پروتکل های ریزازدیادی و تکثیر نیمه انبوه گیاهان مهم زراعی ،باغی ،زینتی و دارویی،اصلاح گیاهان با روش مهندسی ژنتیک و انتقال ژن با استفاده از تکنیک های آگروباکتریوم و تفنگ ژنی برای تولید گیاهان مقاوم به آفات ،امراض و تنش های محیطی ،تولید گیاهان هاپلوئید و لاین های دابل هاپلوئید جهت استفاده در برنامه های به نژادی و معرفی رقم ، افزایش سطح پلوئیدی ،جداسازی و ترکیب پروتوپلاست ها و نجات جنین انجام می گیرند.در حال حاضر در این بخش پروژه های انتقال ژن به کلزا ،یونجه ، پنبه،سیب زمینی،برنج،گندم ،ذرت و گلابی با ژن های مختلف از قبیل cry، کیتیناز ،گلوکوناز،کولین اکسیداز،بهینه سازی پروتکل های تجاری ریزازدیادی برای تکثیر انبوه ارقام و پایه های سالم و اصیل خرما،گردو،زیتون،سیب،به،گلابی،فندق،هلو و شلیل، بادام ،پسته ،رز و سیب زمینی و تهیه پروتکل های دابلدهاپلوئیدی و تولید لاین در کلزا ،جو ،گندم و رز در حال انجام می باشد.

وظایف بخش تحقیقات کشت بافت و انتقال ژن:

  • ذخیره و نگهداری اندامهایی از گونه های زراعی ،باغی و زینتی که دارای مصارف تحقیقاتی هستند و یا روش دیگری برای نگهداری آنها وجود ندارد
  • بهینه سازی روش های کالزایی و باززایی گیاهان
  • تهیه پروتوپلاست و سوسپانسیون سلولی
  • کشت اندامهای گیاهی و تهیه گیاهان عاری از ویروس (کشت مریستم)
  • تهیه پروتکلهای مناسب برای تکثیر گیاهان از طریق کشت بافت
  • کشت دانه گرده و پرچم و استفاده از سایر روش ها بمنظور تولید گیاهان هاپلوئید و دابل هاپلوئید
  • بررسی پدیده تنوع سوماکلونی و بهره گیری از آن جهت ایجاد واریته های مطلوب
  • گزینش لاین های سلولی متحمل به تنش های زنده و غیرزنده تحت شرایط کنترل شده
  • استفاده از روشهای مختلف مانند بمباران ژنی ،پروتوپلاست ،الکتروپوریشن،آگروباکتریوم ،ریز تزریقی و غیره برای تراریزش یا انتقال ژنهای مطلوب به منظور بهبود صفات کمی و کیفی گیاهان
  • ساخت سازه های مناسب برای انتقال ژن
  • همکاری با سایر موسسات تحقیقاتی تابعه سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی دیگر جهت غربال و آزمایشات مزرعه ای گیاهان تراریخته تا هنگام صدور گواهی واریته
  • زیست سنجی گیاهان تراریخته
  • جداسازی ژنهای شناخته شده و کلون کردن آنها
  • مهندسی ژنتیک برای مقاومت به تنشهای زنده و غیرزنده و آنالیزهای مولکولی مرتبط با آن
  • انجام سایر پژوهشهای مرتبط با کشت بافت وانتقال ژن و سایر وظایف محوله از طرف مراجع ذیربط


در اين بخش از روش هاي نوين بيوانفورماتيک براي حل مسائل و چالشهاي علوم کشاورزي و فناوري‌هاي زيستي استفاده مي‌شود.در اين راستا از راهکارها و ابزارهاي مختلف محاسباتي و رايانه‌اي براي اخذ، ذخيره، ساماندهي، بازيابي، تفسير و تلفيق داده‌هاي زيستي بهره برده مي‌شود.اهداف اصلي بخش تحقيقات بيوانفورماتيک، تجزيه و تحليل بيوانفورماتيکي داده هاي ژنوم، ترانسکريپتوم و پروتئوم گياهان، جانوران و ريز سازواره هاي حائز اهميت در کشاورزي است. اين بخش همچنين مسئوليت ساخت پايگاه داده هاي زيستي لازم و طراحي، توسعه و استفاده از الگوريتم ها و برنامه هاي رايانه‌اي در جهت اهداف پژوهشي بيوتکنولوژي کشاورزي را به‌ عهده دارد.

پژوهشکده بیوتکنولوژی ایران



  • افزايش كيفيت و كميت محصولات زراعي، باغي و ميكروب هاي مفيد به كمك اشعه ها و ساير موتاژن ها (موتاسيون زايي)
  • نشاندار كردن پرايمر ها و پروب هاي مورد استفاده در بيولوژي مولكولي به كمك مواد راديو اكتيو
  • شناسايي مكانيسم هاي فيزيولوژيك و مولكولي گياهان، دام ها و ميكروب ها به كمك مواد راديو اكتيو
  • ايجاد موتاسيون هاي جهت دار در ژن ها (Site Directed Mutations)
  • بهبود كيفيت محصولات غذايي كنسروي و استريل سازي آنها
  • رديابي ميكروب ها در اكوسيستم هاي مختلف
  • استفاده از راديو اكتيوها در جهت كنترل آفات از طريق عقيم سازي و ساير روش ها


نانو تکنولوژی یکی از فناوریهای نوین است که با توجه به چند وجهی بودن آن،حوزه های علمی مختلف را همگرا نموده و آنها را در خدمت توسعه بخش کشاورزی قرار می دهد.نانوتکنولوژی کاربرد علوم نانو در طیف وسیعی از علوم و فناوریهای نوین در تولید مولکولی و یا ساخت اتم به اتم ،مولکول به مولکول توسط مثلاً روبات های برنامه ریزی شده در مقیاس نانومتریک است.ابعاد نانومتریک اندازه ای درحدود قطر چند اتم دارد و ساختارهایی با این ابعاد دارای دمای ذوب ،رفتار مغناطیسی و بار الکتریکی و حتی رنگی متفاوت از ساختارهای غیرنانو خواهند بود ،بدون اینکه این مواد دچار تغییر شیمیایی شده باشند.معنای این عبارت آن است که با کنترل مواد در مقیاس مولکولی و استفاده ازساختارهای نانومواد می توان به محصولاتی دست یافت که دستیابی به آنها به هیچ روش دیگری ممکن نیست.هدف از تشکیل این بخش تهیه و متمرکز نمودن امکانات و تجهیزات مرتبط بانانوتکنولوژی درقالب یک بخش تحقیقاتی به منظور توسعه هدفمند پژوهش های مربوط به این فناوری در جهت تحقق اهداف بخش کشاورزی توام در راستای اهداف و برنامه های ستاد ویژه نانو خواهد بود.هم اکنون در کشور پژوهش های بنیادی در حیطه نانو تکنولوژی در حال انجام است،می توان با انجام پژوهش های کاربردی در این زمینه ،محصولات ارزشمند و بدون جایگزین موثری را انجام داده و برای استفاده عموم معرفی نمود.محصولات ،دانش و فناوری به دست آمده از این پژوهش ها می تواند به تقویت بخش خصوصی برای ورود و سرمایه گذاری برروی آنها و در نهایت ،پیشرفت کشور در عرصه فناوری نانو منجر گردد.
وظایف بخش تحقیقات نانوتکنولوژی:

  • انجام و پایش پژوهش ها در تولید و استفاده از نانوذرات و نانولوله ها
  • انجام پژوهش برای ساخت نانوحسگرهای تشخیصی برای DNA،RNA ، پروتئین ها و متابولیت ها
  • بهینه سازی روش های انتقال ژن در حیطه نانوتکنولوژی
  • انجام پژوهش بر روی ساخت نانو-وسایل مبتنی بر DNA
  • استفاده از نانو ذرات در تولید فرآورده های بیولوژیک (سموم و کودهای بیولوژیک) برای کاهش هزینه ها و افزایش کارایی
  • استفاده از تکنیک های نانوتکنولوژی در تولید بیوماکرومولکول ها(آنزیم ها،پروتئین ها و غیره)برای کاربرد در صنایع کشاورزی و غذایی
  • تولید نانو بیو ذرات از طریق خودآرایی و مکان آرایی (تکنولوژی تولید پایین به بالا)
  • استفاده از سیستم های بیولوژیک برای تولید نانوذرات(تکنولوژی تولید از بالا به پایین)
  • استفاده از بیوماکرومولکول ها (پروتئین ها ،ویروسها،پلاسمیدهای نوترکیب، RNA،DNA) به عنوان حامل برای فرآورده های بیولوژیک وداروها
  • به کارگیری نانوبیومواد در پاکسازی محیط زیست
  • تحقیقات در زمینه ساخت نانوسنسورها برای تشخیص مولکولی آنزیم ها،آنتی بادی ها ،پروتئین ها ی مختلف و DNA و جداسازی مولکول های زیستی مثل پروتئین ها ،اندازه گیری ،گزارش دهی و کنترل هوشمند گیاهان یا دامها ،آشکارسازی سریع عوامل بیماریزا
  • افزودن طعم و رنگ دلخواه به غذا و افزودن میکرونوترینت های حساس به حرارت و PH مثل بتاکاروتن،اسید چرب امگا 3 به کمک نانوذرات

پژوهشکده بیوتکنولوژی ایران



پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی و به موجب مجوز شماره 1197/22 مورخ 27/03/1379شورای گسترش آموزش عالی تاسیس و طبق مفاد اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط زیر نظر هیات امنای مستقل اداره می شود.مقدمات راه اندازی پژوهشکده با ایجاد بخش تحقیقاتی "بیوتکنولوژی کشاورزی" در موسسه اصلاح وتهیه نهال و بذر در کرج آغاز و در سال 1378 با تصویب شورای عالی سیاستگذاری وزارت کشاورزی ،بخش تحقیقات بیوتکنولوژی از موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر منفک و به یک پژوهشکده مستقل تبدیل گردید.در همان سال اولین بخش تحقیقاتی تحت عنوان "ژنومیکس" راه اندازی و در سال 1379 ، مجوز قطعی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری اخذ و به دنبال آن بخش های تحقیقاتی " فیزیولوژی ،بیوشیمی و پروتئومیکس " و"کشت بافت و انتقال ژن" و"ریزسازواره ها و ایمنی زیستی " راه اندازی گردیدند.با عنایت به نیاز کشور و نو بودن تحقیقات بیوتکنولوژی در ایران به منظور توسعه فعالیت های پژوهشی و توانمند سازی پژوهشکده در جهت تامین بخشی از نیازهای بخش کشاورزی و رفع مشکلات ، در مناطق مختلف کشور ،سه مدیریت منطقه ای تحت عنوان مدیریت "منطقه شمالغرب و غرب کشور"به مرکزیت تبریز و با محوریت تحقیقات بیوتکنولوژی صنایع غذایی و "منطقه مرکزی کشور" به مرکزیت اصفهان با محوریت تحقیقات بیوتکنولوژی گیاهان دارویی و متابولیتهای ثانویه در سال 1383 و پژوهشکده"منطقه شمال کشور" به مرکزیت رشت با زمینه تحقیقاتی مربوط به بیوتکنولوژی دام و طیور ،آبزیان در سال 1385 با حضور وزیر جهاد کشاورزی راه اندازی شدند. با تصویب چارت تشکیلاتی و مجموعه تشکیلات تفصیلی پژوهشکده در سال 1386 و ابلاغ آن از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی و تائید آن در چهارمین جلسه هیات امنا تشکیلات مناطق یاد شده و بخشهای تحقیقاتی نانو تکنولوژی،بیوانفورماتیک،هسته ای کشاورزی،و مدیریت تحقیق و توسعه نیز مصوب گردید.

پژوهشکده بیوتکنولوژی ایران


ارسالی تاریخ : برچسب:تاریخچه,پژوهشکده بیوتکنولوژِی, :: :: توسط : پیمان

Costus comosus – Red Tower Ginger

Costus comosus – Red Tower Ginger-وبلاگ کشاورزیCostus comosus – Red Tower Ginger-وبلاگ کشاورزیCostus comosus – Red Tower Ginger-وبلاگ کشاورزی


ارسالی تاریخ : برچسب:Costus comosus – Red Tower Ginger, :: :: توسط : پیمان

حمید محمدیان با اعلام این خبر اظهار داشت: در حال حاضر نوسات قیمت گوشت و نهاده ها به شدت تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داده است.مدیر مجتمع دامداری اظهار داشت: حتی قیمت بالای کنونی نیز که برخی فکر می کنند به نفع تولیدکننده باید باشد اینطور نیست و به ضرر تولیدکننده استحمید محمدیان با اعلام این خبر اظهار داشت: در حال حاضر نوسات قیمت گوشت و نهاده ها به شدت تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داده است.مدیر مجتمع دامداری اظهار داشت: حتی قیمت بالای کنونی نیز که برخی فکر می کنند به نفع تولیدکننده باید باشد اینطور نیست و به ضرر تولیدکننده است.وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت جو به کیلویی ۷۳۰،کنجاله ۱۰۰۰ تومان و یونجه و گندم ۵۰۰ تومان رسیده است که باعث شده هزینه تمام شده به شدت بالا رود.وی همچنین گفت: قیمت تلیسه لاغر به شدت بالا رفته و با ۲۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته کیلویی ۱۱ هزار تومان برای پرورش در دامداری ها خریداری می شود.محمدیان افزود: هر کیلوگرم گوساله زنده ۸ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می شود که پرورش آن با نهاده های قیمت بالا توجیه اقتصادی دارد.وی درباره دلیل عدم کاهش قیمت گوشت گوساله به رغم واردات گفت: علوفه مورد نیاز دامداران گران است، علوفه دام سنگین باید در دامداری ها تامین شود و آنها نمی توانند در مراتع تعلیف کنند. به این دلیل قیمت گوشت گوساله نسبت به گوسفند بیشتر از کمبود علوفه متاثر می شود.محمدیان افزود: از سوی دیگر خشکسالی های اخیر باعث کاهش تعداد گله های دامداری شده و برخی نیز قادر به پرواربندی نشده اند.مدیر مجتمع دامداری تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن محرم و اعیاد قربان و نزدیک شدن به فصل زمستان که به صورت طبیعی میزان علوفه کمتر می شود، دامداران نیاز به حمایت بیشتری دارند.وی هشدار داد: در صورتی که از الان به فکر دامداران نباشند قیمت گوشت در زمستان بالاتر خواهد رفت.به گزارش فارس، در حال حاضر قیمت گوشت گوساله با سبقت گرفتن از گوشت گوسفندی به کیلویی ۲۲ هزار تومان رسیده است.


ارسالی تاریخ : برچسب:افزایش قیمت,گوشت گوساله,22هزار تومان, :: :: توسط : پیمان

 نداشتن وثیقه و ضامن روستاییان مانعی در راه تحقق طرح توسعه کشاورزی که بزرگ‌ترین طرح کشاورزی بعد از انقلاب است، محسوب می‌شود.

 

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان هرسین در گفتگو با خبرنگار اعزامی ایانا گفت: طرح توسعه بخش کشاورزی که در سال 1390 به تصویب دولت رسید و بزرگ‌ترین طرح توسعه کشاورزی بعد از انقلاب است، یکی از موانع جدی تحقق آن نداشتن وثیقه و ضامن روستاییان است.علی‌اشرف جلیلی افزود: این طرح که در سال 1390 به تصویب دولت رسید عوامل تولید در بخش کشاورزی که شامل آب و زمین است از طریق ادارات منابع طبیعی و امور آب در اختیار متقاضیان که در واقع مهمترین بخش عوامل تولید (نیروی انسانی) را تشکیل می‌دهند قرار می‌گیرد.وی خاطرنشان کرد: به‌منظور حمایت مالی از این طرح نیز اعتباراتی در قالب تسهیلات با سود هفت  درصد با همکاری بانک کشاورزی به متقاضیان واگذار می‌شود.جلیلی ادامه داد: دولت مصمم است با اجرای این طرح ضمن افزایش تولید، ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی را نیز فراهم کند.وی تصریح کرد: اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح و توجه ویژه رئیس جمهور و مسئولان امر، مؤید این مطلب است. اما این طرح علی‌رغم مشخصاتی که برای آن ذکر شد، در مسیر خود در گردابی به نام "تأمین وثیقه و ضامن توسط متقاضیان" برای اخذ تسهیلات بانکی گرفتار آمده است.

این مقام مسئول یادآور شد: تهیه تضامین و وثایق مورد تأیید بانک کشاورزی برای روستاییان که بخش اعظم استفاده‌کنندگان از تسهیلات این طرح را تشکیل می‌دهند، همچون سد بزرگی مانع حرکت آنها شده است.جلیلی تأکید کرد: مسائل و مشکلات ترهین اسناد زراعی، محدود بودن املاک و مستغلات قابل توثیق به‌ویژه در شهرهای کوچک باعث شده درصد بالایی از پرونده‌های مصوب کارگروه‌های توسعه بخش کشاورزی در شهرستان‌ها که با صرف هزینه و وقت فراوان برای متقاضیان و دستگاه‌های اجرایی تشکیل شده، در شعب بانک کشاورزی بایگانی و در انتظار تکمیل وثیقه و ضامن باشدوی اظهار داشت: البته بخشی از مشکلات وثایق توسط قوانین دست و پاگیر بانک ایجاد شده است و در واقع اگر دولت به‌دنبال تحقق اهداف طرح توسعه بخش کشاورزی است باید راهکاری برای جایگزینی تأمین وثایق و تضامین تعریف کند، به‌طوری‌که هم تضمین لازم برای برگشت سرمایه بانک تأمین شود و هم مشکل متقاضیان استفاده از تسهیلات مرتفع شود.جلیلی در ادامه گفت: در این راستا صدور ضمانت‌نامه‌ها توسط مراجع ذی‌صلاح و بیمه تسهیلات بانکی می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.وی در پایان افزود: واضح است که در صورت حل نشدن این مشکل، طرح عظیم توسعه بخش کشاورزی با چالش جدی روبه‌رو شده و از مسیر اصلی و پیش‌بینی‌شده خارج می‌شود./

 

خبرنگار: فرید مرادی

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) 


ارسالی تاریخ : برچسب:, :: :: توسط : پیمان

 حسن میرزایی ندوشن در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایانا با بیان این مطلب گفت: با توجه به اینکه زراعت چوب تجارت سودآوری است و صادرات چوب فرآوری شده هم بسیار اقتصادی است، باید توسعه و رونق صنعت چوب کشور از طریق کشت صنوبر بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.وی با اشاره بر اینکه احکام اعضا این کمیسیون از وزارتخانه‌های مختلف ازجمله صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه‌های کشور، اتحادیه صنوبرکاران ایران و دستگاه‌های اجرایی دیگر صادر می‌شود و اخیراً اعضای جدید کمیسیون با دریافت حکم خود کارشان را آغاز کرده‌اند، افزود: امیدواریم با تشکیل کارگروه‌های مختلف در پیشبرد اهداف این کمیسیون که یکی از آنها توسعه و توجه به کشت و زراعت چوب صنوبر برای جلوگیری از بهره‌برداری چوب‌های جنگلی است، گامی بیشتر برداریم.قائم‌مقام رئیس کمیسیون ملی صنوبر تنها راه کاهش فشار بر جنگل‌های کشور را توسعه صنعت و زراعت چوب دانست و تصریح کرد: توسعه صنعت و زراعت چوب به‌ویژه درخت صنوبر برای جلوگیری از تخریب درختان جنگلی، میتواند راهکاری مؤثر و پیشگیرانه باشد.میرزایی ندوشن با اشاره بر پیشینه این کمیسیون ادامه داد: این کمیسیون با همت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع احیا و راه‌اندازی شده و دستگاه‌های مختلفی در آن عضویت دارند و به‌عنوان یک کمیسیون ملی و فراسازمان عمل خواهد کرد.گفتنی است، ‌جنگل‌های صنوبر از لحاظ حفاظت خاک و جلوگیری از تغییر وضعیت جوی آب و هوایی و تغییرات سخت اقلیمی یکی از بهترین نوع جنگل‌ها است که این مسئله کمتر مورد توجه مسئولان قرار گرفته است./

 

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

خبرگزاری کشاورزی ایران ایانا


ارسالی تاریخ : برچسب:, :: :: توسط : پیمان

 تصرف و تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر به‌منظور احداث جاده کمربندی نوشهر و همچنین توسعه بندر نوشهر سال‌ها است که مورد مناقشه سازمان بنادر و کشتیرانی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران قرار دارد چرا که مجری طرح توسعه بندر نوشهر قصد دارد برای توسعه بندر، از اراضی باغ گیاه‌شناسی که قدمتی بیش از 50 سال دارد و یکی از ذخیره‌گاه‌های ارزشمند ژنی و تحقیقاتی کشور محسوب می‌شود، استفاده کند.

 

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایانا با اشاره بر توقف تخریب باغ‌های گیاه‌شناسی نوشهر گفت: در حال حاضر با پیگیری‌های صورت‌گرفته، تخریب این منطقه متوقف شده است اما خبرهایی درباره از سرگیری تصرف این اراضی شنیده می‌شود که البته هنوز ابلاغیه‌ای به مؤسسه تحقیقات در این مورد صادر نشده است.

حسن میرزایی ندوشن افزود: در آخرین جلسه با کمیسیون دولت که با حضور نیکزاد سرپرست وزارت راه برگزار شد، قرار شد مسیری جایگزین برای احداث جاده کمربندی نوشهر در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: تاکنون بخش عمده‌ای از مناطق تخریب شده باغ‌های گیاه‌شناسی نوشهر نهال‌کاری شده است، زیرا این باغ فقط برای یک منطقه و استان اهمیت ندارد بلکه دارای اهمیت ملی است.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور خاطرنشان کرد: باغ گیاه‌شناسی نوشهر با قدمت 50 سال قدیمی‌ترین باغ گیاه‌شناسی کشور محسوب می‌شود. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای جوان مثل کانادا که از شکل‌گیری آنها 300 تا 400 سال می‌گذرد، باغ‌های گیاه‌شناسی دیگری با قدمت 200 ‌سال وجود دارد و در کشورهای اروپایی باغ‌های گیاه‌شناسی 500 ساله وجود دارد که اغلب در گران‌ترین مناطق شهری واقع شده‌اند بدون آنکه کوچک‌ترین تعرضی به این باغ‌ها شود، حال آنکه قدیمی‌ترین باغ گیاه‌شناسی کشور کهنسال ما که پیشینه‌ای چند هزار ساله دارد، اینگونه مورد تعرض و تخریب قرار گرفته است.

باغ گیاه‌شناسی نوشهر، یکی از کم‌نظیرترین باغ‌های تحقیقاتی در سراسر نوار شمالی ایران و حتی برخی کشورهای همسایه بوده که بیش از 50 سال قدمت داشته و هم‌اکنون بیش از ۴۵۰ گونه چوبی درختی و درختچه‌ای بومی و غیربومی را در خود جای داده است.

این باغ با 35 هکتار وسعت، یکی از ارزشمندترین مراکز تحقیقات گیاه‌شناسی و منابع طبیعی کشور محسوب شده که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار داشته و سازمان بنادر و کشتیرانی برای ایجاد راه دسترسی به مجموعه بندر نوشهر بیش از هشت هکتار آن را تصرف کرده و اقدام به تخریب آن کرده است./

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) 



 در حالی تولید گندم طی سال جاری در خراسان شمالی کاهش نیافت که خرید این محصول به نسبت سال قبل 40 درصد کاهش داشت، گویی کشاورزان مجبور شده اند این میزان تولید را برای استفاده خوراک دام انبار کنند.به گزارش خبرنگار مهر، در سال جاری بخش خصوصی، شرکت غله و خدمات بازرگانی و سازمان تعاون روستایی خراسان شمالی روی هم رفته در بهترین حالت 52 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کرده‌اند.این میزان به نسبت مقدار گندم خریداری شده در سال گذشته بیش از 42 درصد کاهش داشته است، چرا که در سال گذشته بیش از 90 هزار تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان خریداری شد؛ یعنی در سال جاری مقدار خرید گندم بیش از 38 هزار تن کاهش داشته است.البته کاهش میزان خرید گندم به معنای کاهش تولید آن نیست؛ چرا که بنا به گفته مسئولان کشاورزی استان بر اساس پیش بینی‌ها قرار بوده حدود 300 هزار تن گندم در استان تولید شود که گویا این میزان نیز محقق شده است.آنچه که محقق نشده این است که باز هم بر اساس همان پیش بینی‌ها قرار بوده از 300 هزار تن گندم تولیدی در خراسان شمالی، 200 هزار تن مازاد بر مصرف کشاورزان، از آنان خریداری شود؛ اما تنها یک چهارم این میزان محقق شده است.

حال سوال اینجاست که پس تکلیف این 150 هزار تن گندم مازادی که در خراسان شمالی تولید شد و به مراکز فوق الذکر نیز تحویل داده نشد، به کجا رسید؟ کارشناسان در پاسخ این سوال می‌گویند که غالب این گندم مازاد سر از انبارهای خوراک دام درآورده است.

بعد از صدها سال که می‌گفتند «گندم از گندم بروید جو ز جو» کشاورزان خراسان شمالی با اینکه گندم کاشته بودند، مجبور شدند آن را به جای جو برداشت کرده و به انبارهای خوراک دام سرازیر کنند.

وقتی گندم از گندم نمی‌روید

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی گفت: میزان خرید گندم در استان به نسبت سال گذشته 42 درصد کاهش داشته است.

محمدابراهیم سهرابی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در سال جاری در خراسان شمالی حدود 42 هزار تن گندم مازاد بر مصرف از کشاوزران خریداری شده است.وی با بیان اینکه غالب این میزان توسط بخش خصوصی خریداری شده است، افزود: از این میزان 25 هزار تن توسط بخش خصوصی و 17 هزار تن نیز از سوی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان خرید شده است.سهرابی با یادآوری اینکه حدود 10 هزار تن گندم نیز توسط سازمان تعاون روستایی استان خریداری شده است، عنوان کرد: بر این اساس در مجموع در سال جاری حدود 52 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است.وی با بیان اینکه در مدت مشابه سال گذشته در مجموع بیش از 90 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده بود، تصریح کرد: بر این اساس در سال جاری میزان خرید گندم در استان بیش از 42 درصد کاهش یافته است.

وی علت کاهش فروش گندم توسط کشاورزان را بالا بودن قیمت نهاده‌های دامی و استفاده گندم برای خوراک دام، بالا بودن قیمت خرید آزاد از خرید دولتی، خرید گندم با قیمت آزاد توسط استان‌های مجاور و ... ذکر کرد.این مسئول اظهار داشت: قبل از آغاز فصل برداشت گندم 11 مرکز دولتی برای خرید در خراسان شمالی پیش بینی شده بود که در ابتدای برداشت گندم عملا 7 مرکز فعالیت خرید از کشاورزان را انجام می‌دادند.وی افزود: به مرور و با گذشت زمانی اندک، فعالیت این مراکز متوقف شده و تنها یک مرکز در بجنورد، فعالیت خرید گندم از کشاورزان را انجام می‌داد.

سهرابی در مورد پرداخت وجه گندم خریداری شده نیز عنوان کرد: شرکت غله و خدمات بازرگانی استان در مجموع 73 میلیارد ریال برای خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان پرداخت کرده است که این رقم تنها مربوط به 17 هزار تن گندم خریداری شده در این شرکت است.

وی با بیان اینکه وجه خرید گندم از طریق بانک عامل، در کمتر از 48 ساعت، به حساب کشاورزان استان واریز می‌شد، تصریح کرد: در حال حاضر وجه تمامی گندم خریداری شده در خراسان شمالی به کشاورزان پرداخت شده و هیچ معوقاتی بابت عدم پرداخت وجه گندم وجود ندارد.یک کارشناس ارشد کشاورزی که خود نیز یکی از کشاورزان عمده خراسان شمالی محسوب می‌شود، در این به اره می‌گوید: مهم‌ترین علت کاهش خرید گندم در خراسان شمالی، تفاوت قیمت نرخ خرید تضمینی با قیمت آزاد آن و همچنین نوسانات بازار نهاده‌های دامی بوده است.حسین پارسا می‌افزاید: در حالی که نرخ خرید تضمینی گندم توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی هر کیلوگرم 420 تومان در نظر گرفته شده بود، قرار بود این گندم با قیمت 465 تومان در اختیار کارخانجات آرد سازی قرار گیرد و همین موضوع سبب شد تا کشاورزان به صورت مستقیم با کارخانجات و بخش خصوصی وارد معامله شوند.وی اضافه می‌کند: قیمت 420 تومانی گندم، در شرایطی که قیمت نهاده دامی چون جو و ذرت به حدود 600 تومان افزایش یافته بود، سبب شد تا حجم زیادی از گندم تولیدی استان برای مصرف دامی خرید و فروش شود.پارسا می‌گوید: خرید حدود 17 هزار تن گندم توسط بخش دولتی به واسطه سیاست‌های ناهمخوان خرید های تضمینی و نیز وجود بازار آزاد خرید و فروش گندم بود که باعث شد کشاورزان عطای خرید تضمینی دولتی را به لقایش ببخشند.وی می‌افزاید: برخی از تولید کنندگان و واسطه گران نیز به امید افزایش قیمت گندم و یا نهاده‌های دامی اقدام به انبار کردن گندم تولیدی کرده و امیدوارند گندم انبار شده را در فصل زمستان و یا اوایل بهار با قیمتی بالاتر به فروش برسانند.

این کارشناس کشاورزی می‌گوید: غیرکارشناسی بودن نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری سبب شد تا سهم بخش خصوصی و بازار آزاد گندم بیش از گذشته آشکار شود.وی با بیان اینکه توسعه بخش خصوصی یکی از راهکارهای مناسب و لازم برای پیشرفت اقتصاد کشور است، تصریح می‌کند: البته این موضوع نباید دست مایه تصمیم‌های غیرکارشناسی و تحلیل‌های نادرست شود چرا که در همین موضوع گندم سبب دلسردی کشاورزان از کاشت آن و در نتیجه تغییر رژیم کاشت اراضی کشور می‌شود.پارسا می‌افزاید: دوره گذار از بخش دولتی به خصوصی نیازمند تحلیل‌ها و تصمیمات کاملا کارشناسی و مبتنی بر شرایط بازار دو وجهی است؛ اگر ارتباط منطقی بین این دو بخش کاهش یافته و یا از بین برود به یقین خسارات و لطمات جبران ناپذیری به تولید وارد خواهد شد.

 


ارسالی تاریخ : برچسب:گندم,خوراک دام,خرید گندم,غله, :: :: توسط : پیمان

 فارس: رئیس مجمع دوره‌ای نمایندگان گبلان با بیان اینکه وضعیت چای در حالت رکود است، گفت: دولت باید هر چایکار را به رسمیت بشناسد در غیر این صورت بیکاری 65 هزار خانوار چایکار یک فاجعه است.محمدمهدی رهبری املشی درباره وضعیت چای و حمایت دولت از چایکاران اظهار کرد: اکنون در چای رکودی وجود دارد که عده‌ای از کشاورزان از تولید چایکاری دست کشیدند و فاجعه‌ای در حال برای 65 هزار خانوار که از این راه امرار معاش می‌کنند، در حال رخ دادن است.
* فاجعه بیکاری در کمین 65 هزار خانوار چایکار/ دولت باید چایکار را به رسمیت بشناسد
وی با بیان اینکه خطر بیکاری برای 65 هزار خانوار چای یک فاجعه است، افزود: میانگین ایجاد شغل 85 میلیون تومان است و در صورت بیکاری دولت باید 6 تا 7 هزار میلیارد تومان بدهد تا این عده بر سر کار بروند.نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی کار کشاورزی را ناموس کشاورزان دانست و تصریح کرد: کار کشاورزی به ویژه در بحث چای آبرو و حیثیت، هویت و فرهنگ کشاورزان است و نباید این را از دست دهیم.وی با تاکید بر اینکه دولت باید هر کشاورز چایکار را به رسمیت بشناسد، ابراز کرد: مالکیت کشاورز چایکار حدود 6 دهم هکتار است و دولت نباید بگوید توجیه اقتصادی ندارد زیرا از قبل همین بوده است.رهبری املشی با تاکید بر رسیدگی به وضعیت معاش کشاورزان چایکار ادامه داد: باید به آن اندازه به کشاورز رسیدگی شود که حداقل معیشت او تامین شود.
* قیمت تضمین برگ سبز چای یک‌دهم قیمت واقعی آن است
وی خط فقر در روستا را زیر 600 هزار تومان عنوان کرد و گفت: کشاورز باید حداقل از محل کشاورزی در ماه 300 هزار تومان درآمد داشته باشد به ویژه اینکه تک محصولی است و تنها از این محل درآمد کسب می‌کند.رئیس مجمع نمایندگان گیلان درباره راهکار نجات چای و چایکار اضافه کرد: دولت از محل بودجه عمومی به کشاورز رسیدگی کند و یا اجازه دهد از محل تعرفه گمرکی واردات چای قیمت برگ سبز واقعی شده و کشاورز تامین معیشت شود.وی قیمت تضمینی برگ سبز چای را یک‌دهم قیمت واقعی نامید و اذعان کرد: اگر قیمت برگ سبز واقعی شود باید هر کیلو برگ سبز چای حدود 4 هزار تومان نرخ‌گذاری شود.رهبری املشی، هزینه تولید برگ سبز چای را زیاد دانست و افزود: در صورت افزایش نرخ تضمینی کیفیت محصول نیز بالا می‌رود و تمام مسایل چای برطرف می‌شود.وی با اشاره به اینکه صنعت چای دارای مراحل مختلف است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسئله چای رسیدگی به کشاورز چایکار است در غیر این صورت بقیه چیزها ابتر بوده و قابل حل می‌شود.نماینده مردم رودسر و املش با بیان اینکه چای سنواتی در انبارها موجود است، ابراز کرد: هر سال نیز به مقدار این چای سنواتی اضافه می‌شود.وی درباره تعیین تکلیف چای سنواتی ابراز کرد: معاون اول رئیس جمهور کارگروهی برگزار کرد و ما مذاکراتی در این راستا انجام دادیم و برخی از افراد که در این زمینه تصمیم‌گیرنده هستند کاملا واقف به امور چای نیستند و ما باید صدای خود را به آنها برسانیم و زبان مشترک داشته باشیم.
* 70 هزار تن چای وارد می‌شود
رهبری املشی، تولید برگ سبز چای را متفاوت دانست و یادآور شد: سال گذشته 130 هزار تن چای تولید شد و در برخی سال‌ها که دولت چای داشت تولید تا 300 هزار تن نیز می‌رسید.وی درباره میزان مصرف داخلی چای و واردات آن اذعان کرد: حدود 30 درصد مصرف چای از محل تولیدات داخلی بوده و 70 درصد چای وارداتی است.نماینده مردم رودسر و املش در مجلس، 30 درصد مصرف چای داخلی را به میزان 35 هزار تن و 70 درصد چای وارداتی را نیز حدود 70 هزار تن عنوان کرد.وی با بیان اینکه رسیدگی به چای کار خداپسندانه‌ای است، متذکر شد: اگر به چای رسیدگی شود در واقع کمک به 65 هزار خانوار چایکار است.

 

 


ارسالی تاریخ : برچسب:چای,بیکاری,فاجعه بیکاری,چایکار,رکود, :: :: توسط : پیمان

 "تولید" ایام پرتلاطمی را سپری می كند و در چنین شرایطی كاملا طبیعی است كه تولیدكنندگان و سیاست گزاران برای تشخیص اولویت ها و انتخاب جهت گیری ها در معرض رفتارهای مختلفی قرار بگیرند.از سوی دیگر شرایط اقتصادی و نوسانات شدید قیمت ارز و عملكرد سیاست های اجرایی و تنظیم بازار، سبب می شوند كه جهت گیری های صحیح و كارآمد تولیدكنندگان با طیفی از چالش های تصمیم گیری مواجه شوند.

در شرایط فعلی هم تولید کننده و هم مصرف کننده از افزایش بی رویه قیمت ها ناراضی اند که در این خصوص متولیان امر باید چاره اندیشی کرده و راه حل های اساسی بیابند. بعنوان مثال در حال حاضر دامداران و تولید کنندگان محصولات دامی از گرانی نهاده ها رنج می برند ومی بایست  به آن ها رسیدگی کرده و راهکارهای اساسی بیاندیشد. مشکلات بوجود آمده در حوزه تنظیم بازار نشأت گرفته از، نبود سیستم مدیریتی یکپارچه در این بخش است که ادامه این روند و اصلاح نشدن آن موجب سرایت ضعف های موجود در بازار به سایر بخش ها نیز شده و بر مشکلات می افزاید که باید هر چه سریعتر اصلاح شود. پراکنده بودن سیاست گذاری در حوزه تولید و واردات کالا از جمله عوامل آشفتگی بازار است که باید این موضوع نیز مورد بررسی قرار گیرد.

 

**بازار فرصت طلبان

همواره عده اي فرصت طلب از خلاء هاي موجود بين توليدکننده و مصرف کننده سوء استفاده مي کنند و قيمت ها را به نفع خود بالا مي برند.در گذشته بر قيمت ها نظارت بیشتر می شد  و از رشد بي رويه قيمت ها جلوگيري مي شد اما در حال حاضر به بهانه واگذاري وظايف به بخش خصوصي بر قيمت ها نظارت کمتر می شود.در سال «توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني» بايد مسئولان بيش از پيش از بخش هاي مختلف توليدي کشور حمايت کنند تا در عرصه توليد گوشت قرمز، هم به خودکفايي کامل برسيم و از واردات آن بي نياز شويم.

تاکنون دولت ها هر گاه با افزايش و يا حتي احتمال افزايش لجام گسيخته کالايي در داخل مواجه مي شدند اقدام به واردات يا افزايش واردات مقطعي آن کالا مي کردند. سال گذشته در مورد گوشت قرمز نيز چنين اقدامي صورت گرفت و حتي ظاهرا بيش از ميزان مورد نياز نيز گوشت وارد کشور شد ولي آن چنان که معلوم است تاثير چنداني در تثبيت قيمت ها نداشته است.مركز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نتایج بررسی علل گرانی فرآورده های دامی در سال 1390 كه از سوی دفتر مطالعات زیربنایی این مركز انجام شده است را منتشر كرد.بنا بر این گزارش  افزایش شدید و بسیار بیشتر از نرخ تورم قیمت فرآورده های دامی از زمستان 1390 تاكنون،بررسی زنجیره تولید این فرآورده ها را ضروری می ساخت. بررسی ها نشان دادند كه با موجودی مناسب و تامین شده از تولید داخل و واردات خوراك دام و از جمله كنجاله سویا و وجود تعادل بین عرضه و تقاضا، به صورت دوره ای، بازار این محصولات، متاثر از سودجویی واردكنندگان خوراك دام (به ویژه كنجاله سویا) مواجه با مشكلات و نوسانات قیمتی شده است.در این بررسی ، مهمترین علت افزایش فرآورده های دامی از شروع فصل زمستان 1390 تاكنون موارد مذكور بوده و پیش بینی می شود رفع برخی اشكالات و بهره برداری بهینه از امكانات در زمینه تولید و واردات خوراك دام، زمینه های بروز این چالش ها را به حداقل برساند.

**استمرار در گرانی قیمت گوشت قرمز

با توجه به نظر کارشناسان مبنی بر اینکه گرانی کالاهای  اساسی  وپر مصرف ازجمله گوشت قرمز نشات از گرانی  و نوسان نرخ ارز ، کمبود خوراک دام در داخل کشور و مشکلات واردات آن و از همه مهمتر وجود دلالان و سودجویان در بازار های پرتلاطم می باشد تنها گوشه ای از علت گرانی ها می دانند و این طور بیان می دارند که با کم توجه ای و یا عدم تسریع در از بین بردن این معضلات  انتظار می رود که وضعیت گرانی این نوع محصولات هر روز وخیم تر از قبل شود و این نوع پیش بینی تضرر را برای مصرف کننده و تولید کننده و در نتیجه اقتصاد کشور بهمراه خواهد داشت .تجربه های شكل گرفته در امر تنظیم محصولات كشاورزی، بیانگر آن است كه ، به دلیل مشكلات جدی و ساختاری در امر تنظیم بازار كشور ، دولت در ملاحظات مربوط به منابع تولیدكنندگان و مصرف كنندگان، اولویت را به تولیدكنندگان نداده و در فرآیندهای تصمیم گیری و تخصیص منابع برای حل معضل گرانی و تنظیم بازار، بخش وسیعی از منابع كشور، صرف اجرای ساز و كارهای سهل الوصول از جمله واردات بی رویه محصولات غذایی می شود ، بدون این كه یك اراده جدی برای رویارویی با این مشكلات ریشه دار و ساختاری تدارك دیده شده باشد.

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) 


ارسالی تاریخ : برچسب:تنظیم بازار,گرانی گوشت ,قيمت ها,, :: :: توسط : پیمان

قدرت برنج در شناسایی و دفع حملات باکتریایی.وبلاگ کشاورزی و جندی شاپور البرز

 باکتری ها پیام رسانان آرامی می باشندو به آرامی در بدن میزبان جای خوش می نمایند.آنها طرح های حملات خود را از طریق پیامهای کدشده بیوشیمیایی انتقال می دهند که توسط سیستم ایمنی گیاهان و حیوانات قابل شناسایی و محسوس نمی باشد. اما در دسامبر برای اولین بار محققان اعلام کردند برخی از گیاهان قادر به شکستن این رمز ها می باشند.آنها قادر به شناسایی این پیامها و در نتیجه خنثی کردن عفونت می باشند.اولین شواهد در سال 2009 زمانیکه پاتولوژیستی به نام Pamela Ronald از دانشگاه Davis کالیفرنیا پروتئین باکتریایی بنام Ax21 را در برخی گونه های برنج کشف کرد، مشاهده گردید. این گیاهان آلوده شده با مشاهده Ax21،با ترشح مواد شیمیایی آنتی باکتریال در بافتهای خود به دفاع می پرداختند.این عملکرد برای ارگانیزم زنده میزبان باکتری طبیعی نمی باشد  علاوه بر آن در سال گذشته Ronald بار دیگر متوجه شد که Ax21قسمتی از سلول باکتریایی نمی باشد.با توجه به حضور این پروتئین غیر معمول نیست که یک سیستم ایمنی  موجود زنده قادر به شناسایی یک مزاحم میکروبی از طریق پروتئین های بیرون زده از غشای خارجی آن باشد.زمانیکه Ax21 به یک سطح معین می رسد میکروبها خود رادرون لایه های نازکی بنام  biofilm بسته بندی می نمایند که از این لحظه به بعد در مقابل سیستم دفاعی بدن و انواع آنتی بادی ها مقاوم می گردند.این گونه های برنج تنها انواع موجودات زنده شناخته شده ای می باشند که از طریق شناسایی این پروتئین (شناسایی ودریافت پیام) قادر به عمل بر علیه آن ، قبل از پناه گرفتنشان در پناهگاه بیولوژیکی شان می باشند . کشف Ronaldممکن است راهگشای کشفیات جدیدی در این مورد باشد. Jeff Dang ایمونولوژیست از دانشگاه کارولینای شمالی می گوید گیاهان بسیاری از گیرنده های سیستم ایمنی با عملکرد ناشناخته را دارا می باشند شاید یک دستگاه استراق سمع برای این امر در شرف کشف باشد.

 



اصلاح نباتات دانش، مهارت و هنر تغییر ساختار ژنتیکی گیاهان برای افزایش ارزش اقتصادی آنان به نفع بشر است.دانشمند اصلاح نباتات (اصلاحگر) برای تغییر یک صفت در ژنوتیپ مورد نظر خود، از دیگر ژنوتیپ‌هایی که فرم مناسب صفت را دارند استفاده می‌کند. اصلاح نباتات بر دو اصل تنوع و گزینش فرم مطلوب استوار است. تنوع طبیعی که در طبیعت موجود است در اثر تجمع جهش‌های طبیعی به وجود آمده‌است. اما اگر تنوع لازم در گونه مورد نظر در طبیعت وجود نداشته باشد، می‌توان آن را به کمک جهش القایی تولید کرده و یا از گونه دیگری که آن را دارد وارد کرد.فرق اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی گیاهی در این است که در اصلاح نباتات یک ژن را از یک گونه گیاهی انتخاب کرده و تنها به همان گونه گیاهی انتقال می‌دهیم، اما در بیوتکنولوژی گیاهی یک ژن را از هر گونه به هر گونه می‌توانیم انتقال دهیم.به عنوان مثال انتقال ژن مقاومت به سرما از ماهی به برنج. همچنین در اصلاح نباتات کلاسیک زمان لازم برای انتقال صفت مورد نظر بیشتر است و تقریباً همیشه به همراه ژن هدف تعدادی ژن دیگر نیز به صورت ناخواسته وارد گیاه پذیرنده می‌شوند.

 


ارسالی تاریخ : برچسب:اصلاح نباتات,بیو تکنولوژِی,ژنوتیپ ,, :: :: توسط : پیمان

 مسئول مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان با اعلام این مطلب در گفتگو خبرنگار ایانا گفت: در مورد بررسی میزان خسارت به محصولات دامی و زراعی از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی استان طرح مقدماتی پژوهشی انجام شده است. اما به‌علت نبود حمایت‌های مالی پروژه‌های تحقیقاتی در این زمینه متوقف شده است. این در حالی است که بودجه ویژه‌ای 800 میلیارد تومانی سال 90 در سال 91 به کلی حذف شده است و به‌نظر می‌رسد نبود پروژه‌های تحقیقاتی و فعالیت‌های پیشگیرانه آسیب‌های جدی بر پیکره کشاورزی و دامداری کشور وارد کند.یداله خواجه‌زاده در پاسخ به منشأ این ریزگردها افزود: برآورد دقیقی از میزان منشأ داخلی یا خارجی بودن ریزگردها به‌علت نبود تحقیقات منسجم وجود ندارد.وی با ناکارامد دانستن شیوه بررسی ارزیابی خسارت به شیوه شبیه‌سازی خاطرنشان کرد: با توجه به بار میکروبی متناوب آلاینده‌های موجود در سرزمین عراق با خوزستان استفاده از سیستم شبیه‌سازی در ارزیابی دقیق خسارت از طریق گرد و غبارهای شبیه‌سازی شده امکان ندارد.خواجه‌زاده با اشاره به چالش‌های کشاورزی استان خوزستان ادامه داد: هجوم شن‌های روان و روند رو به گسترش بیابان را تشدید کرده است خوزستان با داشتن 280 هزار هکتار کانون فرسایش بادی، در کشور رتبه هفتم بیابان‌زایی را دارا است.

این مقام مسئول با اشاره به ارسال پروژه‌های تحقیقاتی به استانداری استان از سال 89 تصریح کرد: تاکنون به هیچ مورد پژوهشی پاسخ مثبت داده نشده است. مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان متولی بررسی و ارزیابی خسارت در سیستم زراعی و دامی به‌شمار می‌رود./

 

خبرنگار: یوسف فرهادی بابادی

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)



 باغ گیاه‌شناسی ایران با قدمتی بیش از 40 سال و مجموعه‌ای از گیاهان بومی و غیربومی در فضای باز و گلخانه‌ای که دارای بیش از سه‌هزار گونه گیاهی مناطق داخلی کشور و سایر نقاط دنیا است و جزو 10 باغ گیاه‌شناسی بزرگ جهان به‌شمار می‌رود، به‌دلیل افت سطح آب‌های زیرزمینی با خطر نابودی روبه‌رو است.

 

ندوشن رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: شهرک‌سازی و ساخت و سازهای صورت گرفته در اطراف باغ گیاه‌شناسی ایران طی چند سال اخیر و برداشت از آب‌های زیرزمینی اطراف برای تأمین آب مورد نیاز این شهرک‌ها مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

احمد میرزایی با تأکید بر نابودی و خشک شدن آب‌های زیرزمینی با برداشت و بهره‌وری بی‌رویه افزود: به‌دلیل برداشت از آب‌های زیرزمینی اطراف باغ که برای تأمین منابع آب از آنها استفاده می‌شد، ظرف سال گذشته سه چاه آب را از دست دادیم و اکنون در نوبت حفر چاه قرار داریم.

وی با بیان اینکه باغ گیاه‌شناسی نقش مهمی در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی ازجمله علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم به اهمیت گیاهان و لزوم حفاظت از آنها دارد، تصریح کرد: اگر این روند افت سطح آب‌های زیرزمینی به همین میزان ادامه داشته باشد در چند سال آینده از چاه‌ها به جای آب شیرین و قابل استفاده آب شور برداشت خواهیم کرد که بر این اساس ظرف چند سال آینده نه‌تنها باغ گیاه‌شناسی بلکه مزرعه دانشکده کشاورزی مدرس هم که از اراضی اطراف این باغ است، نابود می‌شود.

گفتنی است، عملیات اجرایی باغ گیاه‌شناسی ملی ایران در سال 1347 با واگذاری قطعه زمینی از مراتع ملی شده در اراضی چیتگر آغاز شد که در حال حاضر مساحت آن حدود 145 هكتار است و سال گذشته پیش از 42 سال بازدید از این موزه باغ‌شناسی برای عموم آزاد شده است./

 

 

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)



 عدم تولید انبوه و عدم ترویج آووکادو نشان دهنده این است که نگاه مسئولان، نگاه اقتصادی نیست و بر روی محصولات سنتی بیشتر توجه دارند.

 

قائم‌مقام خانه کشاورز در گفتگو با خبرنگار ایانا، درباره قیمت آووکادو، با اشاره به اینکه اکنون قیمت این میوه دانه ای 3 هزار تومان است، گفت: البته تاکنون فرهنگ تولید و مصرف این میوه همانند کیوی در کشور جا نیفتاده است.

عنایت‌الله بیابانی با انتقاد از اینکه تاکنون برنامه ریزی کلان برای توسعه و افزایش تولید آووکادو صورت نگرفته است، تصریح کرد: هنوز نتوانسته ایم آن جایگاه در نظر گرفته برای تولید آووکادو را موقعیت شناسی کنیم و در زمینه شناسایی مناطق جغرافیایی مناسب برای تولید این میوه و سرمایه گذاری برای آن، مشکل داریم.

میزان عرضه آووکادو کم و خریدار آن بسیار است

وی با بیان اینکه تاکنون سود و بهره خوبی نصیب تولیدکنندگان آووکادو شده است، یادآور شد: از آنجایی که شرایط برای تولید آووکادو بسیار مناسب و میزان عرضه آن کم و خریدار آن بسیار است، اکنون تولیدکنندگان این میوه به نتایجی مبنی بر اینکه می توان بر روی آن برنامه ریزی کرد، رسیده اند.

لزوم فرهنگسازی و شناخت بیشتر آووکادو

قائم‌مقام خانه کشاورز درمورد فرهنگسازی برای افزایش محبوبیت این میوه بین مردم و تولیدکنندگان اظهار داشت: اولین فرهنگسازی در این باره، شناخت این میوه و شناسایی و معرفی جایگاههای جغرافیایی مناسب برای تولید آن است.

بیابانی ادامه داد: اگر تجربه تولید آووکادو در شمال ایران موفق بوده، باید طوری برنامه ریزی شود تا بر روی تولید، عملکرد مناسب داشته باشیم.

فعال بخش خصوصی با انتقاد از اینکه تولید آووکادو در هیچ جای کشور به غیر از شمال تست نشده است، خاطر نشان کرد: باید در این باره محققین بخش کشاورزی و مرکز تحقیقات اظهار نظر کنند و این نهادها به دنبال این موارد بروند.

نتیجه تحقیقات در قفسه کتابخانه ها مانده است

وی اضافه کرد: از آنجایی که تحقیقات در این زمینه ها، در قفسه کتابخانه ها مانده و تولیدکنندگان به آنان دسترسی ندارند، کشاورزان به کسب تجربه در عمل و کسب اطلاعات از طریق اینترنت رو آورده اند.

بیابانی در پایان با انتقاد از اینکه نگاه مسئولان به این گونه محصولات، همانند تولیدکنندگان آن نیست، گفت: عدم تولید انبوه و عدم ترویج آووکادو نشان دهنده این است که نگاه مسئولان، نگاه اقتصادی نیست و بر روی محصولات سنتی بیشتر توجه دارند.

 

خبرنگار : رضا مروتی

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)



قیمت شیر در بازار با ۲۰۰ تومان کاهش نسبت به چند روز گذشته از لیتری ۲ هزار تومان بسته های تتراپک به ۱۸۰۰ تومان رسید.همچنین قیمت دوغ نیز که طی روزهای گذشته صعود افسار گسیخته داشت با ۲۰۰ تومان کاهش از ۱۶۰۰ تومان در بطری های ۱.۵ لیتری به ۱۴۰۰ تومان رسید.این کاهش قیمت به دنبال جلسه اخیر وزارت صنعت با اتحادیه های تولید کننده لبنی صورت گرفت که در آن طی نامه ای به استان ها تاکید شده بود هر چه زودتر علوفه ارزان به دامداران تحویل دهند.از سوی دیگر در هفته گذشته ۲۰ هزار تن شیر خشک وارداتی بین کارخانه های لبنی کشور توزیع شد.کارشناسان معتقدند اگرچه تامین مقطعی علوفه ارزان و واردات شیر خشک توانسته تا حدودی قیمت را کاهش دهد اما قیمت پایدار تنها در گرو حمایت از بخش تولید است.


ارسالی تاریخ : برچسب:کاهش قیمت شیر,شیر,قیمت, :: :: توسط : پیمان

وبلاگ کشاورزی
به وبلاگ کشاورزی خیلی خوش آمدید .این وبلاگ در مورد نوشتار های وابسته به علوم کشاورزی می باشد.
آخرین نوشتار
نگارندگان

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 91
بازدید ماه : 671
بازدید کل : 138067
تعداد مطالب : 134
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

جامعه ژئوماتیک ایران

Quotes

Quotes
Symbol Last Chg
@CT - COTTON - ICEFU
Oct 12 69.15s-0.88
Dec 12 70.65s-0.88
Mar 13 71.68s-0.81
C - CORN - CBOT
Dec 12 756-2s+40-0
Mar 13 759-4s+40-0
May 13 756-4s+39-4
S - SOYBEANS - CBOT
Nov 12 1601-0s+30-2
Jan 13 1602-6s+31-4
Mar 13 1564-2s+40-2
SM - SOYBEAN MEAL - CBOT
Oct 12 487.0s+13.9
Dec 12 486.9s+13.0
Jan 13 483.9s+13.5
SM - SOYBEAN OIL - CBOT
Oct 12 52.18s+0.07
Dec 12 52.66s+0.08
Jan 13 53.00s+0.08
@AB - WESTERN BARLEY - CBOT
Oct 12 265.00sunch
Dec 12 270.00sunch
Mar 13 275.00sunch
W - WHEAT - CBOT
Dec 12 902-4s+47-0
Mar 13 912-2s+44-0
May 13 906-2s+36-0
@MW - HARD RED SPRING WHEAT
Dec 12 958-4s+44-2
Mar 13 966-6s+44-6
May 13 972-2s+44-2
@ZK - DENATURED FUEL ETHANOL
Oct 12 2.344s+0.121
Nov 12 2.343s+0.123
Dec 12 2.348s+0.117
DJ - DJ INDUSTRIAL AVERAGE - CBOT
Dec 12 13355s-59
Mar 13 13284s-59
Jun 13 13209s-59
LC - LIVE CATTLE - CME
Oct 12 122.075s-0.375
Dec 12 124.700s-0.475
Feb 13 128.425s-0.500
FC - FEEDER CATTLE - CME
Oct 12 143.800s-2.425
Nov 12 144.350s-2.975
Jan 13 147.375s-2.625
LA - LEAN HOGS - CME
Oct 12 77.175s-0.050
Dec 12 73.750s+0.150
Feb 13 80.250s+0.875
DA - MILK CLASS III - CME
Sep 12 18.98s+0.01
Oct 12 20.86s+0.08
Nov 12 20.83s+0.15
Quotes are delayed at least 10-minutes.


 
 
 
جامعه ژئوماتیک ایران