کشاورزی نوین
علوم کشاورزی
 
 

این آثار هنری باغی در باغ گیاهشناسی سان دیگو ی آمریکا با دقت و حوصله فراوان و با کمک افراد داوطلب ایجاد شده است .

خوب این هم یکنوع تنوع و لذت از ترکیب هنر و باغبانی است.البته گرمای هوا و ابیاری مناسب هم نقش اساسی در این امر داشته است.



شرکت «سینرگیز» با برنامه «مرکز سانیتل» بازار جدیدی به دست آورده است: یک شرکت آلمانی تولیدکننده ماشین آلات کشاورزی با استفاده از «مرکز سانیتل» توانسته نرم افزار کاربردی موسوم به «CROP VIEW» را برای افزایش بهره وری ماشین آلات کشاورزی، طراحی کند.

فریدمن شیبلر، از متخصصان خدمات کشاورزی شرکت آلمانی درباره این نرم افزار می گوید: «کراپ ویو با استفاده از داده های کوپرنیکوس میزان سلامت و رشد گیاهان را در محدوده مزرعه هر یک از کشاورزان بدقت می سنجد. کاربران با استفاده از این اطلاعات می توانند بسیار آسان و کارآمد اپلیکیشنهای نقشه درست کنند و آن را روی ماشین ها نصب کنند.»

وی در ادامه می گوید: «با کمک این نرم افزار میزان برداشت و کیفیت محصول مزرعه بیشتر خواهد شد و بازدهی کاربرد منابع مثلا کودهای مختلف نیز افزایش خواهد یافت. همینطور آسیب به محیط زیست کمتر خواهد شد با روشهایی کار می کنید که بیشتر تداوم پذیر است.»

شرکت «سینرجیز» مدام درحال رشد است. تعداد کارمندان آن طی ۱۰ سال از هشت نفر به ۴۵ نفر رسیده است.

گرگا میلچیسکی مدیر شرکت «سینرجیز» می گوید که این شرکت مشتریان جهانی دارد. وی در ادامه می گوید: «پنج هزار کاربر داریم، از یک مزرعه کوچک ارکیده در آفریقای جنوبی گرفته تا سازمانهای بزرگ جهانی مثل مرکز ماهواره ای اروپا. همه اینها با استفاده از داده های کوپرنیکوس به الگوی کاریِ توانمندتری دست می یابند.»



سرجیو گامبرینی، یک غواص ایتالیایی و متخصص ارتباطات زیر دریایی، در طی پروژه‌های آزمایشی زیرآبی خود به راه‌حلی برای توسعه کشاورزی در عمق دریا رسیده است.

او نام «باغ نیمو» را برای پروژه خود انتخاب کرده است.

طرح آقای گامبرینی شامل ۶ حباب تو خالی است که در عمق ۸ متری دریا قرار می‌گیرند. این حباب‌ها با هوا پر شده‌اند و با نور سطح آب و همین‌طور لامپ‌های ال‌ای‌دی روشن می‌شوند.

آب مورد نیاز گیاهان پرورشی داخل این حباب‌ها از تصفیه آب دریا تامین می‌شود.دمای داخل حباب به علت اینکه دمای دریا آنقدر تغییر محسوسی نمی‌کند، تقریبا ثابت می‌ماند. بنابراین این نوع کشاورزی نوآورانه می‌تواند راه‌حلی برای کشورها‌یی باشد که با خشکسالی و تغییر دمای محسوس دست و پنجه نرم می‌کنند. سرجیو گامبرینی معتقد است از این روش می‌توان برای پرورش گیاهان دارویی استفاده کرد.



با رای اکثریت کشورهای عضو اتحادیه اروپایی قاره سبز بار دیگر مجوز استفاده از ماده شیمیایی گلیفوسایت برای کشاورزان را صادر کرد.

نماینده سازمان صلح سبز، گرین پیس، که از تصمیم کمیسیون اروپایی بسیار خشمگین بود گفت: « خیلی ناامید شده ایم، می بینیم همانهایی که وظیفه حفاظت از سلامتی شما را دارند کاملا برخلاف سوگندشان عمل می کنند. آنها البته همان کاری را می کنند که انتظارش می رفت، آنها به اروپایی‌ها خیانت می کنند. آنها بار دیگر اجازه دادند تا پنج سال دیگر گلیفوسایت محیط زیست را بیشتر آلوده کند و بیماری‌های ناعلاج را وارد بدن ما کند.»

فعالیت مخالفان استفاده از این ماده‌ای که بسیاری از محققان آنرا سرطانزا می دانند باعث شد تا مجوز ۱۵ ساله اتحادیه اروپا به مونسانتو به پنج سال تنزل پیدا کند.

نماینده سازمان حمایت از مواد شیمیایی گلیفوسایت به خبرنگار ما گفت:«ما درباره مواد شیمیایی صحبت می کنیم که تا امروز نشان می دهند که سالم هستند. تمام مواد تولیدی مونسانتو در زمینه کشاورزی مانند اسپری‌ها بارها مورد امتحان ما قرارگرفته است و بارها سازمانهای بهداشتی اروپا سالم و پاک بودن مواد ما را تایید کرده اند به همین خاطر از نتیجه این جلسه ناامید شده ام.»

تصمیم کمیسیون اروپایی در حالیست که مخالفان شرکت تولید کننده گلیفوسایت، مونسانتوی آمریکایی، بیشتر از ۳۳۰۰ گزارش و مقاله علمی درباره مضرات و خطرهای این ماده شیمیایی که بیشتر برای از بین بردن علفهای هرز کاربرد دارد به کمیسیون و پارلمان اروپایی ارائه کردند اما نهایتا کمیسرهای اروپایی تحت تاثیر لابی مقتدر شرکت مونسانتو اجازه استفاده این ماده شیمیایی را صادر کردند.



صادرات محصولات کشاورزی به نقاط دور افتاده از دیگر دغدغه هایی ست که دست اندرکاران در صنعت کشاورزی روزانه با آن دست و پنجه نرم می کنند.این روزها پهبادها و هواپیماهای بدون سرنشین به کمک کشاورزان آمده اند تا در اسرع وقت محصولات را به دورترین و صعب العبورترین مکان ها ارسال کنند.

پیش بینی می شود با پیشرفت تکنولوژی در صنعت کشاورزی به زودی شاهد انقلابی در کشت و کار محصولات کشاورزی باشیم.



 کشور سنگاپور را می توان به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای وارد کننده میوه و سبزیجات دانست. این کشور که ۹۰ درصد محصولات کشاورزی خود را از طریق واردات تامین می کند، مدیون پیشرفت تکنولوژی در جابه جایی محصولات است. چرا که تمامی این محصولات بدون کوچکترین آسیبی در بازار های میوه و یا رستوران ها به مصرف می رسند.

  
 

 


ارسالی تاریخ : برچسب: سنگاپور,وارد کننده میوه و سبزیجات,, :: :: توسط : پیمان

به اعتقاد بسیاری از متخصصان و کارشناسان صنعت کشاورزی، اطلاعات اولیه از خاک مورد کشت قرار گرفته نخستین گام و در عین حال موثرترین در علم کشاورزیست. در گذشته ای نه چندان دور تنها راه کسب اطلاع در مورد خاک کشاورزی، آزمایش محصول فعلی به شمار می رفته است اما امروزه با کمک تکنولوژی، مجموعه اطلاعاتی در مورد خاک تمامی نقاط کره زمین گرد هم آمده است که به نقشه خاک شهرت دارد. این نقشه با فراهم کردن تمامی اطلاعات مورد نیاز از خاک منطقه مورد نظر، دسترسی به اطلاعات را برای کشاورزان آسانتر کرده است. برای مثال کاربران با تنها یک جستجوی ساده در این نقشه دیجیتال می توانند جنس خاک را از صحرای آفریقا و یا جنگل های شمال سریلانکا مورد بررسی قرار دهند.

 این نقشه دیجیتال علاوه بر ارائه اطلاعاتی نظیر جنس و نوع خاک، مواردی دیگر نظیر ارزیابی عمکرد خاک در کشت نوع محصول را نیز در بر می گیرد.


اهمیت علم نجوم در کاشت و برداشت محصول

در کشاورزی بیودینامیک به هماهنگی نیروهای زندگی‌بخش اهمیت خاصی داده می‌شود. در این نوع کشاوزری به عنوان مثال به جای کود شیمیایی از معجون‌های دست‌سازی مانند ترکیب گیاه بومادران، گل بابونه، کود طویله استفاده می‌شود.

علاوه بر آن، به علم نجوم، تأثیرات ماه و سیارات و صور فلکی بر رشد و نمو گیاهان اهمیت خاصی داده می‌شود و کاشت و برداشت هم بر اساس تقویم بیودینامیک که مشابه تقویم قمری است انجام می‌شود.

پنج هزار مزرعه در سراسر دنیا گواهی دیمیتر را دریافت کرده‌اند که ۱۵۰۰ مزرعه از آنها در آلمان است. فروش محصولات این مزارع در آلمان رو به افزایش است.

هرن‌کیند معتقد است که این روند نشان‌دهنده اهمیت رو به رشد محصولات بیودینامیک برای مردم است.

یوهانس رودویک اما به دویچه‌‌وله می‌گوید که او از پیروان فیلسوف اتریشی، رودولف اشتاینر، نیست اما روش‌هایی که او توصیه کرده را امتحان کرده است.

او توضیح می‌دهد :«من و همسرم پس از سال اول از رشد چمن‌های مزرعه‌مان واقعأ شگفت‌زده شدیم. از سال دوم علوفه خیلی بهتری داشتیم که سبزتر بود.»

مقایسه حاصل‌خیزی مزارع در یک تحقیق بلندمدت

با این حال هنوز یک پاسخ دقیق عملی برای چگونگی تأثیر توصیه‌های اشتاینر بر حاصل‌خیزی محصولات کشاورزی وجود ندارد.

انستیتوی تحقیقات کشاورزی ارگانیک در سوئیس از سال ۱۹۷۸ تا کنون یک تحقیق بلندمدت بر روی سه زمین ‌کشاورزی را‌ آغاز کرده که کنار یکدیگر واقع شده‌اند اما محصولات آنها با سه روش ارگانیک، بیودینامیک و کشاورزی رایج مدرن کشت داده می‌شوند.

پرفسور اورس نیگلی، مدیر این انستیتو به دویچه‌وله می‌گوید: «در ۱۵ سال نخست هیچ تفاوتی مشاهد نشده اما از سال پانزدهم به بعد تفاوت‌ها کم‌کم آشکار شدند.»

او توضیح می‌دهد که حاصل‌خیزی مزراع بیودینامیک بهتر از مزارع ارگانیک و خیلی بهتر از مزارع مدرن است.

پروفسور نیگلی معتقد است که دلیل این حاصل‌خیزی نمی‌تواند به تنهایی کودهای دست‌ساز باشد.

او در عین حال توضیح می‌د‌هد که استفاده از کود دست‌‌ساز، کودی که از سرگین گاو درون شاخ گاو تهیه می‌شود و همین‌طور روش شخم زدن زمین برای کشت، همه در حاصل‌خیزی محصولات مزراع بیودینامیک موثر هستند.

این شیوه کشاورزی هرچند که سود بیشتری برای کشاورز و محیط‌ زیست دارد اما همان‌طور که هرن‌کیند از بنیاد دیمیتر توضیح می‌دهد "توانایی تولید انبوه محصولات کشاورزی را ندارد".

نیگلی، مدیر انستیتوی تحقیقات کشاورزی ارگانیک در سوئیس هم معتقد است که مزارع بیودینامیک برای حل کردن مشکلات جهانی مانند مقابله با تغییرات آب‌هوایی یا تأمین تغذیه جهانی، زمین‌های بسیار اندکی زیر کشت دارد.



فروش محصولات کشاورزی "بیودینامیک" در آلمان رو به افزایش است. روش کشاورزی در مزارع "بیودینامیک" ریشه در "حکمت معنوی" دارد و در روند آن اهمیت خاصی به هماهنگی نیروهای کیهانی برای افزایش کیفیت محصول داده می‌شود.

یوهانس رودویک در مزرعه‌اش از کود شیمیایی و ماشین‌های کشاورزی استفاده نمی‌کند. او هر سال پائیز مقداری سرگین گاو را درون یک شاخ گاو می‌گذارد و آن را تا عید پاک جایی در مزرعه‌اش دفن می‌کند.

رودویک پس از عید پاک (اوایل بهار) این شاخ گاو را بیرون می‌آورد و سرگین‌ تجزیه شده دورن آن را با آب مخلوط می‌کند. او سپس این کود طبیعی را به مقدار کم، یعنی پنجاه گرم در هر هکتار روی زمین‌های کشت مزرعه‌اش می‌پاشد.

دارایی مزرعه او دو اسب، یک خر، پنج خوک، یک برکه کوچک و چند گاو و مرغ‌ است. رودویک نه به دنبال تولید انبوه محصولات کشاورزی است و نه محصول خاصی را پرورش می‌دهد.

مزرعه او آغاز سال جاری میلادی گواهی "بیودینامیک" دریافت کرد. این گواهی توسط بنیاد دیمیتر، یک بنیاد کشاوزی که نام خود را از الهه طبیعت، زمین و کشاروزی در یونان باستان گرفته و از سخت‌گیرترین بنیادهای کشاوزری ثبت شده در جهان به شمار می‌رود، صادر می‌شود.

کشاورزی بیودینامیک کمی فراتر از کشاورزی ارگانیک است. در کشاورزی ارگانیک از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. رنه هرن‌کیند، از بنیاد دیمیتر به دویچه‌وله می‌گوید: «تفاوت دیمیتر با کشاورزی معمولی ارگانیک در جنبه پویایی آن است. ما نه تنها از برخی چیزها چشم‌پوشی می‌کنیم بلکه چیزهایی هم به شیوه کشاورزی‌مان اضافه می‌کنیم.»

یکی از ۱۵۰۰ مرزعه بیودینامیک آلمان

در کشاورزی بیودینامیک سود تنها هدف نیست. در این نوع کشاورزی بهره‌مندی انسان ‌و محیط ‌زیست در نظر گرفته می‌شود.

مزارع دیمیتر با مزارع ارگانیک تفاوت می‌کنند. در مزارع ارگانیک اغلب محصول اندکی تولید می‌شود که مزرعه در آن تخصص پیدا کرده است.

در مزارع بیودینامیک اما به تنوع اهمیت زیادی داده می‌شود. هرن‌کیند می‌گوید: «مهم اینجاست که مزرعه را مانند ارگانیسم در نظر بگیریم که در آن، هر عضو عضو دیگری را تغذیه می‌کند.» به عنوان مثال در این نوع مزارع حیواناتی نگهداری می‌شوند که کود زمین‌های کشت را تأمین می‌کنند.

ایده اولیه کشاورزی بیودینامیک ۹۰ سال پیش و با فلسفه رودولف اشتاینر، فیلسوف اتریشی زیر عنوان "آنتروپوسوفی" (حکمت انسانی) شکل گرفت.

اشتاینر نگاهی معنوی به دنیای انسان داشت و معتقد بود که انسان با دنیای پیرامون خود یکی است و ارتباطی عرفانی با آن دارد. پیروان او بر این باورند که با حذف کودها و آفت‌کش‌ها و سموم شیمیایی، نیروهای کیهانی آزاد می‌‌‌شوند.

dw



جمعی از پژوهشگران ژنی را که باعث می شود گیاهان شکوفا شوند و در شب به خواب بروند، کشف کرده اند.

به گفته پژوهشگران دانشگاه ادینبورگ، مدل های کامپیوتری گیاهان شاهی نشان می دهد که چگونه ۱۲ ژن این گیاهان برای هماهنگی ساعت بیولوژیکی شان با هم کار می کنند.

این محققان دریافتند پروتئینی موسوم به (TOC1)که به شکوفا شدن گیاهان کمک می کند، باعث تعدیل فعالیت این ژن در شب می شود.

به گفته پروفسور اندرو میلر، این یافته ها تغییری مهم در دانش انسان درباره نحوه زندگی گیاهان به وجود می آورد.

فعالیت گیاهان، حیوانات و حتی باکتری ها بر اساس یک چرخه منظم ۲۴ ساعته روزانه موسوم به Circadian rhythm انجام می شود. این چرخه به آنها اجازه می دهد تا با تغییرات در روشنایی روز سازگاری های اندکی با محیط داشته باشند و خود را با تغییرات فصلی وفق بدهند.

پروفسور میلر می گوید: "درست همانند انسان، گیاهان هم دارای آهنگ چرخه طبیعی روزانه هستند."

به گفته او "داشتن ساعت بیولوژیکی درونی به ویژه از این جهت برای گیاهان مهم است که آنها را برای تغییرات روز و شب و ذخیره انرژی برای رشد آماده می کند."

نتایج تحقیق تازه در نشریه بیولوژی سیستم های مولکولی به چاپ رسیده است.

آقای میلر همچنین می گوید که نتایج این تحقیق می تواند به آنها در انجام پژوهش هایی بیشتر درباره نحوه شکوفا شدن سایر گیاهان بویژه محصولاتی نظیر گندم و یا برنج کمک کند.

این تحقیق از نظر بیولوژی و شکوفه دادن گل ها مفید است.

آقای میلر امیدوار است که اطلاعات به دست آمده بتواند به دانشمندان در کشف سایر ژن های گیاهان کمک کند.

او می گوید: "ما در حال حاضر حدود ۱۲ ژن گیاهی را می شناسیم ، اما می خواهیم که درباره ژن هایی که به کنترل فرآیند فتوسنتز، استفاده از نیتروژن و یا بازشدن گلبرگ ها و انتشار بو در گیاهان کمک می کنند، هم به یافته هایی برسیم".



قاصدک ها به طور معمول به عنوان معضلی برای باغبانان شناخته می شوند. اما اکنون دانشمندان در سراسر جهان برای استفاده از ریشه این گیاه در ساختن لاستیک برای تایر خودرو در حال رقابتند. در موسسه فرائنهوفر در مونستر آلمان، که یک موسسه زیست شناسی مولکولی و بوم شناسی کاربردی است، دانشمندان سرگرم پرورش نوعی از قاصدک بومی ویژه قزاقستان اند که در ریشه اصلی آن مایع شیری رنگ حاوی ذرات لاستیک وجود دارد.

دیرک پروفر، مدیر پروژه در این انستیتو می گوید: “همانگونه که می بینید اطراف ما پر از بوته قاصدک است. ما در جستجوی ژن هایی هستیم که بیوسنتز لاستیک دارند و به این ترتیب خواهیم توانست به بوته های جدیدی دست یابیم که به تولید لاستیک های با ثبات تر می انجامد.”

محصول طبیعی به دست آمده از این طریق، کیفیتی مانند لاستیک هایی دارند که از کشورهای نیمه گرمسیری وارد می شوند و در ساخت تایر به کار می روند. اما برخلاف لاستیک های معمولی، بوته این لاستیک ها در اروپا بهتر کشت می شوند و رشد می کنند و برداشت آنها نیز با صرفه تر است. قیمت رو به افزایش لاستیک نیز جستجوی محصولات جایگزین را ناگزیر کرده است.

دیرک پروفر: “یکی از چالش های اصلی پژوهش در مورد قاصدک ها، تولید بوته هایی بود که دارای لاستیک مرغوب تری از نظر اقتصادی باشند. به همین دلیل سال هاست که بر روی پرورش بوته هایی کار کرده ایم که دارای خواص مورد نظر برای تولید لاستیک با ثبات تر و مرغوب تر باشد.”

ورقه هایی از لاستیک محصول این روش در مقایسه با لاستیک معمولی مورد آزمایش قرار گرفته، اما آزمایش ها نشان داده که هنوز توسعه این صنعت به چند سال وقت نیاز دارد و کار برای مرغوب تر کردن محصول ممکن است از زمان این پروژه نیز فراتر رود تا بتوان اولین تایرهای محصول قاصدک را به بازار عرضه کرد. اگرچه امید برای جایگزین کردن کامل لاستیک معمولی با این نوع لاستیک امید دوری است، اما حتی آزمایش این جایگزین، موجب خوشحالی بازارها است.

در سنگاپور، در یک مزرعه تولید داخلی، دانشمندان سرگرم نوعی از فنآوری کشت هستند که مدت زمان رشد و هزینه های آنرا کاهش دهد. مزرعه پاناسونیک، یکی از این پروژه ها است. سنگاپور در حال حاضر ۹۵ درصد محصولات مورد نیاز خود را وارد می کند و مهندسان در پی توسعه نوعی از فنآوری تابشی هستند که نور لازم را برای پرورش بوته ها فراهم می کند. اجازه و ترویج این نوع کشت در کاهش هزینه ها بسیار موثر خواهد بود.

   آلفرد تام، مدیر این پروژه می گوید: “لامپ هایی که ما ساخته ایم به نوعی طراحی شده اند که دو شعاع نور از هفت شعاع نور خورشید را که برای فوتوسنتز این بوته ها ضروری است تولید می کنند. آنها را نوعی تنظیم و کنترل می کنیم که بهترین کشت ممکن صورت گیرد.”

تنظیم لامپ ها به نحوی که طیف مناسب نور برای رشد محصول تولید شود، یکی از راه های کاهش هزینه در کشت است. یک راه دیگر کنترل دستگاه ها در آزمایشگاه به نحوی است که روند رشد بوته ها به زمان کمتری نیاز داشته باشند.

آلفرد تام: “ما با اندازه گیری و کنترل رطوبت خاک و ارزش پ.هاش. آن در مراحل مختلف و نیز با استفاده از آبی که از سیستم تصفیه ویژه عبور می کند، به کیفیت مطلوبی از شراط رشد گیاه دست می یابیم.”

به این ترتیب کاربرد فنآوری پیشرفته در کشت محصول به این معناست که زمان لازم برای رشد کافی آن می تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

مشتریان در یک رستوران محلی سبزیجات محصول این نوع ازکشت را تجربه می کنند که بسیار خوشمزه و ترد است.


ارسالی تاریخ : برچسب:قاصدک ها, لاستیک,بیوسنتز لاستیک, کشت,, :: :: توسط : پیمان

 در صورتی که یک سال با سن گندم مبارزه نشود، پس از تخم‌گذاری، سن کامل می‌شود و دوباره به کوه می‌رود و سال بعد به مزارع برمی‌گردد که ممکن است تا 100 درصد به گندم‌زارها خسارت وارد کند، به‌طوری که حتی کاه آن نیز قابل برداشت نباشد.مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: در سال زراعی جاری در سطح 35 هزار هکتار از مزارع اصفهان با سن گندم مبارزه شده است که 33 هزار و 500 هکتار آن سن مادر بوده است که اگر این روزها با آن مبارزه نمی‌شد، به‌طور قابل ملاحظه‌ای گسترش می‌یافتند و خسارت وارد می‌کردند.حسن رحیمی افزود: سن وقتی از کوه به مزارع می‌آید، اگر شرایط مناسب باشد یعنی تغذیه کافی، آب و هوای مناسب و دشمنان طبیعی مثل زنبور پارازیت، مگس پارازیت نباشند، گسترش می‌یابند.وی خاطرنشان کرد: هر جفت سن نر و ماده تا 150 عدد گسترش می‌یابد که اگر با آنها مبارزه نشود، خسارت سنگینی به مزارع وارد می‌کنند.رحیمی ادامه داد: در صورتی که یک سال با سن گندم مبارزه نشود، پس از تخم‌گذاری، سن کامل می‌شود و دوباره به کوه می‌رود و سال بعد به مزارع برمی‌گردد که ممکن است تا 100 درصد به گندم‌زارها خسارت وارد کند، به‌طوری که حتی کاه آن نیز قابل برداشت نباشد.مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تصریح کرد: در گذشته که با این آفت مبارزه نمی‌شد، به‌صورت یک دوره پنج تا شش‌ساله تقریباً 100 درصد به مزارع زیان وارد می‌کردند، ولی اکنون با توجه به اینکه مبارزه جدی با آن می‌شود، تحت کنترل است و زیر سطح زیان اقتصادی خسارت وارد می‌کند. به عبارتی درصد خسارت آنها بسیار کاهش یافته است.وی یادآور شد: مبارزه با سن، بیولوژیکی نیست، بلکه شیمیایی بوده، زیرا روش عامل بیولوژیک برای مبارزه آنها بسیار مشکل است.رحیمی در پایان تأکید کرد: تا هفت – هشت سال گذشته سن گندم به‌عنوان آفت عمومی تلقی می‌شد و دولت موظف بود با آنها مبارزه کند، اما با مصوبه جدید دولت قرار شد که مبارزه با این آفت گندم با مشارکت کشاورزان نیز صورت گیرد و هم‌اکنون کشاورزان با دولت برای ریشه‌کنی این آفت طبیعی همکاری‌های لازم را دارند./

 

 

خبرنگار: فرید مرادی



 دانشمندان کانادایی گیاهان 400 ساله‌ای را زیر یخچال‌های کانادا کشف کرده‌اند که تصور می‌شد به دلیل انجماد، از بین رفته‌اند.به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نمونه‌های گیاهان خزه‌ای که توسط یخچال‌ها و طی عصر یخبندان کوچک بین 1550 تا 1850 پس از میلاد، پنهان شده بودند، دوباره در آزمایشگاهی در دانشگاه آلبرتای کانادا پرورش داده شدند و ریشه‌های جدید آن‌ها رشد کردند.محققان مدعی‌اند این یافته‌ها حاوی مضامینی برای چگونگی بازیابی نواحی از قطب‌شمال و قطب‌جنوب، با ذوب‌شدن یخچال‌ها باشد.دکتر کاترین لا فارج زیست‌شناس و تیم تحقیقاتی‌اش در دانشگاه آلبرتا، در حال کنکاش نواحی اطراف یخچال Teardrop در جزیره السمر قطب شمال کانادا بودند.آن‌ها بخش کوچکی از خزه‌ای به نام Aulacomnium turgidum را کشف کردند. این گیاه در واقع، نوعی از گیاه bryophyte است که بیشتر در کانادا، ایالات متحده و سرزمین‌های مرتفع اسکاتلند رشد می‌کند.محققان متوجه شدند که این گیاه دارای ریشه‌های سبز کوچک است و این به معنای رشد دوباره یا تحریک‌شدن برای تولیدمثل بود.آن‌ها با مطالعه نمونه‌موردی‌های گیاه مزبور، دریافتند که این زیست‌بوم حدود 400 سال قدمت دارد.این دانشمندان ریشه‌ها و بافت‌های برگ گیاه را رشد دادند و آن‌ها را در ظروفی مملو از خاک دارای مواد مغذی کاشتند و آب دادند. ‌آن‌ها در نهایت، موفق به رشد‌دادن نمونه‌موردی‌ها شدند.این نمونه‌ها از چهار گونه‌ جداگانه شامل Aulacomnium turgidum ،Distichium capillaceum ،Encalypta procera و Syntrichia ruralis بودند.گیاهان کشف‌شده از انواع byrophytes بوده و می‌توانند در زمستان‌های طولانی بقا یابند و با گرم‌شدن هوا، دوباره رشد کنند؛ با این حال، زنده‌ماندن آن‌ها برای چنین مدت طولانی شگفتی تیم تحقیقاتی را برانگیخت.در 9 ماه گذشته، یخچال‌های قطب شمال کانادا هر سال حدود چهار متر ذوب شده‌اند؛ این بدین معناست که نواحی سابقا یخی در معرض دید قرار گرفته‌اند. بنابراین، می‌توان زیست‌بوم‌هایی را که تصور می‌شد طی عصر یخی کوچک نابود شده‌اند، مطالعه کرد.جزئیات این موفقیت علمی در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

 



 

بقیه در ادامه مطلب



 ادامه مطلب...

ارسالی تاریخ : برچسب:بن سای,تصاویر بن سای, بن سای با تصویر,, :: :: توسط : پیمان

Dionaea muscipula

 

Venus Fly Trap

 



 ادامه مطلب...


 

 دانلود بیماری wheat yellow mosaic(متن انگلیسی)

DOWNLOAD



بخشی از گل‌هایی که تازگی خود را از دست داده‌اند، به دست‌فروش‌های خیابانی فروخته می‌شود و بخشی از آن به‌دلیل اینکه مصرف خوراکی برای دام ندارد، دورریز می‌شود. 

عضو هیئت مدیره بازار گل و گیاه تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب درباره گل‌های محبوب پایتخت‌نشینان گفت: به ترتیب رز، لیلیوم و مریم پرطرفدارترین گل‌ها نزد شهروندان تهرانی هستند.غلامرضا محمدولی افزود: تهران، اصفهان، تبریز، مشهد و شیراز به ترتیب بیشترین مصرف گل در کشور را دارند که سرانه مصرف این محصول در تهران یک شاخه گل برای هر نفر در ماه است.وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در بعضی از شهرستان‌های کشور اصلاً مکانی به‌عنوان گل‌فروشی وجود ندارد.محمدولی درباره گران‌ترین و ارزان‌ترین گل‌های موجود در بازار ادامه داد: لیلیوم با شاخه‌ای 15 هزا تومان و رز به قیمت چهار تا چهارهزار و 500 تومان گران‌ترین و گل میخک با دسته‌ای دوهزار تومان به‌عنوان ارزان‌ترین گل‌های موجود در بازار به‌حساب می‌آیند که در خرده‌فروشی‌ها حدود 30 درصد به این قیمت اضافه می‌شود.

 

دورریز 50 درصدی گل در کشور

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: به‌دلیل پرورش و مبارزه با آفات گل‌های تولیدی با بیماری یا آفت خاصی روبه‌رو نبوده‌اند و تنها عاملی که باعث از بین رفتن گل می‌شود، پلاسیده شدن آن است.وی یادآور شد: در فصل تابستان 40 تا 50 درصد گل تولیدی در کشور دورریز می‌شود که این رقم در زمستان به 10 تا 15 درصد کاهش می‌یابد.محمدولی تأکید کرد: بخشی از گل‌هایی که تازگی خود را از دست داده‌اند، به دست‌فروش‌های خیابانی فروخته می‌شود و بخشی از آن به‌دلیل اینکه مصرف خوراکی برای دام ندارد، دورریز می‌شود.

 

تعرفه گمرکی یک دلار برای هر شاخه گل

عضو هیئت مدیره بازار گل و گیاه تهران اظهار داشت: عمر گل‌های موجود در بازار تهران بین هفت تا 20 روز است که این مدت در فصل تابستان به نصف کاهش می‌یابد.

وی در پایان گفت: صادرات گل به کشورهای آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان و قزاقستان و در مواردی هلند صورت می‌گیرد که به‌دلیل وضع عوارض یک دلار برای هر شاخه گل توسط گمرک آذربایجان صادرات آن به این کشور به شدت کاهش یافته است.

 



 معاون دفتر برنامه‌ریزی آموزشی - مهارتی دانشگاه جامع علمی - کاربردی از راه‌اندازی چهار رشته مهندسی فناوری ارشد جدید در حوزه کشاورزی تا پایان سال جاری خبر داد.

 

علیرضا جمال‌زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه دوره‌های مهندسی فناوری ارشد در واقع همان دوره تکمیلی سایر دانشگاه‌ها است، گفت: دو رشته در سال گذشته و چهار رشته نیز امسال راه‌اندازی خواهد شد که آزمون آنها در اسفندماه برپا می‌شود.وی افزود: مهندسی فناوری ارشد بیوتکنولوژی آبزیان، مهندسی فناوری ارشد تولید فرآورده‌های نوین لبنی، کارشناس حرفه‌ای ارشد کنترل پیامدهای تغییرات اقلیمی در جنگل، مهندسی فناوری ارشد روش‌های تلفیقی کنترل آفات گیاهی، مهندسی فناوری ارشد تولید برنج ارگانیک و مهندسی فناوری ارشد دامپروری ارگانیک شش رشته و عنوانی است که دانشگاه علمی - کاربردی با کمک آنها از سال گذشته به بخش کشاورزی ورود یافته است.

دبیر شورای درسی دانشگاه علمی - کاربردی تصریح کرد: دوره‌های مهندسی فناوری ارشد به‌گونه‌ای است که با تعریف سیستم آموزشی برای پروژه‌های در حال انجام، در آخر دو محصول فیزیکی یعنی همان محصول و نیروی انسانی متخصص و تربیت‌شده خواهیم داشت.جمال‌زاده ادامه داد: این دوره‌ها در زمان ارتقاء سیستمی در حوزه‌های فناوری، بهینه کردن فرآیندی و یا انجام عملی از طریق مهندسی معکوس در کنار حوزه‌های کشاورزی تعریف می‌شوند تا همزمان با شکل‌گیری پروژه‌ها، پذیرش دانشجو در محیط اجرا و نه آزمایشگاه و کتابخانه نیز صورت گیرد تا هم معضلی از صنعت مرتفع شود و هم فعل و انفعالات مربوط به تکنولوژی در حوزه خاص مانند تولید لبنیات ارگانیک به‌عنوان یکی از معضلات بخش صورت گیرد.وی با اشاره به اینکه زمان فارغ‌التحصیلی دانش‌پذیران به طول اتمام پروژه‌ها بستگی دارد، تأکید کرد: راه‌اندازی هر رشته با توجه به اقتضای محیط دانشگاه صورت می‌گیرد، به‌طوری‌که پرورش ماهیان زینتی که بستر آن در شهرهایی مانند کاشان و اصفهان وجود دارد می‌تواند کسب و کار جدیدی را در این شهرها ایجاد کند که شاید در سایر استان‌ها تمایل و رغبتی برای پیگیری آن وجود ندارد.معاون دفتر برنامه‌ریزی دانشگاه علمی – کاربردی در پایان خاطرنشان کرد: آزمون چهار رشته جدید مهندسی فناوری ارشد اسفندماه برگزار می‌شود که پذیرفته‌شدگان از مهرماه سال آینده به‌صورت عملی و در راستای رفع نیاز صنعت به مهارت‌آموزی خواهند پرداخت.

 



 در بسیاری از موارد سیب‌زمینی وارداتی به جای اینکه برای مصرف مردم مورد استفاده قرار گیرد، از آن به‌عنوان بذر استفاده شده و خسارت جبران‌ناپذیری در مزارع ایجاد می‌کند.

 

مدیرعامل کانون تولیدکنندگان سیب‌زمینی بذری ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: واردات سیب‌زمینی بزرگ‌ترین خیانت به بخش کشاورزی است.مجید سجادی افزود: این تفکر بین کشاورزان وجود دارد که سیب‌زمینی‌های خارجی کیفیت متفاوت‌تری در مقایسه با سیب‌زمینی داخلی دارد، از این سیب‌زمینی‌ها به‌عنوان بذر استفاده کرده و خسارت‌های زیادی به محصول خود وارد می‌کنند.وی خاطرنشان کرد: سیب‌زمینی‌های وارداتی به‌دلیل بسته‌بندی و شکل و شمایلی که دارند به قیمت‌های بالا حدود یک‌هزار تومان فروخته شده و دلال‌ها سود بالایی در این میان کسب می‌کنند.این فعال بخش خصوصی ادامه داد: آفت نماتد که هم‌اینک در بعضی از مزارع خسارت بر جای گذاشته است، در نتیجه واردات سیب‌زمینی وارداتی است که به‌عنوان بذر توسط کشاورزان مورد استفاده قرار گرفته است.سجادی تصریح کرد: واردات سیب‌زمینی برای مصرف مردم مشکلی برای بخش کشاورزی ندارد، ولی زمانی که این محصول بدون انجام کارشناسی‌های لازم توسط کشاورزان به‌عنوان بذر استفاده می‌شود، مشکل‌آفرین است.وی در پایان یادآور شد: در صورتی که واردات سیب‌زمینی به کشور انجام شود، امکان ایجاد خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای تولید این محصول دارد.

گفتنی است، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، پاکستان قصد دارد در سال 2013 بیش از 130 هزار تن سیب‌زمینی صادر کند که از این میزان 75 هزار تن مربوط به صادرات به بازار ایران و 55 هزار تن مربوط به بازار کشورهای آسیای مرکزی می‌شود.



 

پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه علوم تکنولوژی نروژ تفاهم‌نامه همکاری تحقیقاتی امضا کردند.به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر محمدرضا سنجابی، رئیس پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران با اعلام این خبر گفت: این همکاری مشترک در زمینه‌های برگزاری تحقیقات مشترک، برگزاری دوره‌های آموزشی، سمینارها، پذیرش و تبادل استادان، محققان و دانشجویان و اطلاعات مورد نیاز برای طرفین، در زمینه‌های گیاهان دارویی، علوم دامی، شیلات، میکروالگ‌ها و صنایع غذایی است.معاون پشتیبانی و منابع انسانی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه اولین پروژه مشترک تعریف شده در زمینه استفاده از عصاره گیاهان دارویی برای دفع بیوفیلم‌های میکروبی در سیستم آبخوری واحدهای مرغداری در کشور نروژ انجام می‌شود.وی با اشاره به اینکه تمام هزینه‌های پروژه از سوی دانشکده زیست‌شناسی نروژ پرداخت می‌شود، گفت: پژوهشکده کشاورزی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران نیز با اعزام یک کارشناس متخصص از گروه گیاهان دارویی با مدرک دکتری به کشور نروژ به عنوان همکار طرح در اجرای این پروژه همکاری می‌کند.سنجابی تصریح کرد: این پروژه برای اولین بار در دنیا اجرا می‌شود که تمام منافع معنوی و دستاوردها و مقالات منتج شده از این طرح به صورت مشترک میان سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و دانشکده زیست‌شناسی دانشگاه نروژ خواهد بود.وی در توضیح اهمیت اجرای این پروژه گفت: بیوفیلم‌ها ترکیبات ماتریکسی پیچیده‌ای از میکروارگانیسم‌ها هستند که به اولین سطوح آبخوری‌ها چسبیده و عمدتاً برای طیور و دام‌ها مضرند. دسترسی به این مجموعه از میکروبها به دلیل وجود لوله‌های آبخوری مشکل بوده و در نتیجه باکتریها و میکروبها در محل رشد کرده و باعث آلودگی طیور و دام ‌می‌شوند.رئیس پژوهشکده کشاورزی با بیان این که استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها نیز برای جلوگیری و مبارزه با رشد باکتریها چندان موثر نیستند، اظهار کرد: روش‌های فیزیکی و شیمیایی زیادی برای از بین بردن میکروب‌ها استفاده شده که به طور جدی و کامل به موفقیت نرسیدند. خاصیت ضد باکتری گیاهان دارویی و همچنین اقدامات بالا برای حل کردن لایه پلی‌کاریت‌ها، قابلیت استفاده از این روش را افزایش می‌دهد.وی در ادامه گفت: در این روش سعی شده از ترکیبات مختلف گیاهان دارویی استفاده شود که اثرات انفرادی و مجموعه‌ای آنها با نسبت‌های مختلف سنجیده و بهترین اثر در کوتاه‌ترین مدت به دست آید.رئیس پژوهشکده کشاورزی این پروژه را مقدمه‌ای بر شروع همکاری‌های مشترک با چشم‌انداز توسعه برای طرفین دانست و افزود: امضای این تفاهم‌نامه گامی برای همکاری‌های مشترک بیشتر از جمله امضای تفاهمنامه ریاست سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و رئیس دانشگاه علوم تکنولوژی نروژ است.

اجرای این پروژه از دی ماه‌ امسال آغاز می‌شود و به مدت 9 ماه به طول می‌انجامد.



2-566.jpg

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان از تولید هیبریدهای جدید مقاوم به دو بیماری خسارتزای قارچی و ویروسی در گیاه چغندرقند خبر داد.به گزارش خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه همدان، دکتر مهدی حسنی با بیان این که این پروژه از سال 84 از سوی موسسه چغندرقند به همدان واگذار و آغاز شد، افزود: با توجه به اینکه گیاه چغندرقند نیز مانند اکثر گیاهان زراعی گرفتار برخی بیماریها مانند بیماری قارچی پوسیدگی ریشه(ریزوکتونیا) و بیماری ویروسی ریزومانیا می شود، اجرای این پروژه منجر به تولید هیبریدهای جدید مقاوم به دو بیماری خسارتزای قارچی و ویروسی در گیاه چغندرقند شد.وی ادامه داد: از مختصات این بیماری‌ها این است که عامل آنها خاک زی است؛ بنابراین اکثر خاکها آلوده هستند و در مجموع مبارزات شیمیایی آنها بسیار سخت، دارای کنترل پایین و روش‌ها طولانی بوده و هزینه بر است.حسنی اضافه کرد: بهترین روشی که محققان برای مبارزه با این بیماریها توصیه کردند تولید ارقام و بذور مقاوم به این بیماری‌هاست چراکه مقاومت به این بیماریها از نظر ژنتیکی قابل انتقال است.وی تصریح کرد: بذوری که در برابر بیماریها دارای مقاومت باشند کمیت تولید شکر و کیفیت آن را حفظ می کنند.حسنی ادامه داد: این طرح از دو فاز پژوهشی تشکیل شده بود به طوری که فاز اول پژوهشی آن بنیادی بوده و منجر به تولید ژنوتیپهای جدیدی شد که برای نخستین بار با روش ابتکاری در ایران تولید شده بود.وی اضافه کرد: دوره کاری فاز یک در دنیا 12 ساله است که ما این دوره را به پنج سال تقلیل دادیم چراکه هزینه ها از این طریق کاهش خواهد یافت.دکتر حسنی تصریح کرد: این ژنوتیپ‌ها یک فناوری محسوب می شوند که قابل انتقال و اقتصادی شدن به صورت بین المللی هستند.وی بیان کرد: فاز دوم پژوهش، کاربردی بود و با استفاده از ژنوتیپ‌های حاصل شده از فاز یک اقدام به تولید هیبریدهای جدیدی کردیم که نسبت به دو بیماری مذکور دارای مقاومت زیادی بودند.عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان اعلام کرد: در حال حاضر این پژوهش در مرحله ارزیابی عملکردی(تناژ) است، مقاومت به بیماریها به اثبات رسیده و تا دو سال آینده آن را تحویل کشاورزان می دهیم.وی اظهار کرد: اصلاح بذر چغندرقند در 5 استان کشور شامل البرز، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، کرمانشاه و همدان در حال ارزیابی است.دکتر حسنی خاطرنشان کرد: سالانه 200 هزار واحد بذر چغندرقند واردات داشتیم که 16 میلیون دلار برای آن هزینه می کردیم.وی یادآور شد: در حال حاضر 170 هزار هکتار سطح زیرکشت چغندرقند شور است که از این میزان 30 درصد این مزارع به بیماری پوسیدگی ریشه و 60 درصد به ویروس ریزومانیا آلوده می شوند که خسارت وارده از این طریق بالای سه هزار میلیارد ریال است.دکتر حسنی تاکید کرد: مقاومت بذوری که تولید می کنیم علاوه بر اینکه امنیت غذایی کشور را تامین می کند، استقلال و سلامت غذایی را در پی دارد. همچنین سبب کاهش هزینه‌ها می‌شود و بدین ترتیب محیط زیست سالمتری خواهیم داشت.وی تصریح کرد: چغندرقند عمده ترین منبع تولید شکر در کشور محسوب می شود و جزء محصولات استراتژیک است و در صورت آلودگی با این بیماریها تا 80 درصد باعث کاهش محصول ریشه و قند می‌شود که در حال حاضر اکثر مزارع تحت کشت آلوده هستند.دکتر حسنی اظهار کرد: ما وابستگی شدیدی به واردات بذر مقاوم به بیماریها از اکثر کشورهای اروپایی داریم و با توجه به شرایط تحریم که به کشور تحمیل شده است، تولید ارقام در داخل بسیار لازم دیده شد و بنابراین تصمیم گرفتیم پروژه ای برای تولید ارقام مقاوم به این بیماریها اجرا کنیم.



 

یک تحقیق جدید بر روی تاثیرات شیوه ها و انواع مختلف شخم زدن زمین های کشاورزی نشان می دهد که مقاومت زمین های شخم نزده بسیار بیش تر از زمین های شخم زده است . این مطالعه بر روی تاثیرات ۱۹ سال شخم زدن زمین های کشاورزی انجام شده است و نشان می دهد که شخم نزدن باعث ذخیره شدن کربن خاک و در نتیجه چسبندگی ذرات خاک به همدیگر می شود . این وضعیت سبب می شود که سطح خاک تا عمق یک اینچی ، دو تا هفت برابر خاک های شخم زده در مقابل باران و باد مقاوم باشد . پی بردن به میزان مقاومت این لایه متراکم در برابر فرسایش باد و باران ، برای بالا بردن و حفظ مقاومت خاک بسیار مهم است . این نکته مخصوصا در مورد نواحی کم آب و مناطق با تبخیر بالا بسار حیاتی است . شخم زدن باعث شکننده شدن خاک شده و میزان فرسایش خاک به وسیله بارن را افزایش می دهد زیرا با این کارمیزان هوا خوردن خاک افزایش یافته و در نتیجه مواد ارگانیک خاک که نقش مهمی در چسبندگی خاک دارد ، به واسطه اکسیداسیون از بین می روند .

خلاصه نتایج این مطالعه در نشریه Soil Science Society of America Journal منتشر شده است .

کشاورزی نوین



این گیاه در آفریقای جنوبی از خاک به گل می نشیند.از خانواده فرفیون ها بوده و با بوی گوشت فاسدی که ایجاد می نماید باعث جذب مگس و سوسک های مردار خوار به خود می گردد.

منبع:Judy Jernstedt, University of California - Davis


ارسالی تاریخ : برچسب:گوشت فاسد,Hydnora AFRICANA Thunb, Euphorbia mauritanica L,,, :: :: توسط : پیمان

این گیاه یک عضو از تبار کاکتوس ها می باشد



Monstera deliciosa - Monstera, Tarovine, Swiss Cheese Plant, Monster Fruit, Split-leaf Philodendron, Mexican Breadfruit, Windowleaf, Salad Fruit (leaf)

Monstera deliciosa - Monstera, Tarovine, Swiss Cheese Plant, Monster Fruit, Split-leaf Philodendron, Mexican Breadfruit, Windowleaf, Salad Fruit (fruit)

 

Classification

Kingdom: Plantae – Plants
Subkingdom: Tracheobionta – Vascular plants
Superdivision: Spermatophyta – Seed plants
Division: Magnoliophyta – Flowering plants
Class: Liliopsida – Monocotyledons
Subclass: Arecidae
Order: Arales
Family: Araceae – Arum family
Genus: Monstera Adans. – monstera
Species: Monstera deliciosa Liebm. – tarovine

 


ارسالی تاریخ : برچسب:Monstera deliciosa – Monstera,مونسترا,, :: :: توسط : پیمان

Dracaena reflexa – Song of India

Dracaena reflexa - Song of India, Pleomele, Reflexed Dracaena (variegated leaves)

Dracaena reflexa - Song of India, Pleomele, Reflexed Dracaena (variegated leaves)

Dracaena reflexa - Song of India, Pleomele, Reflexed Dracaena (variegated plant)

Classification

Kingdom: Plantae – Plants
Subkingdom: Tracheobionta – Vascular plants
Superdivision: Spermatophyta – Seed plants
Division: Magnoliophyta – Flowering plants
Class: Liliopsida – Monocotyledons
Subclass: Liliidae
Order: Liliales
Family: Agavaceae – Century-plant family
Genus: Dracaena L. – dracaena
Species: Dracaena reflexa Lam.

 


ارسالی تاریخ : برچسب:دراسنا,Dracaena reflexa – Song of India,, :: :: توسط : پیمان

 

minibonsai

Honeysuckle

minibonsai

Crabapple

minibonsai

Japanese Maple

 minibonsai

 White Flowering Quince

 minibonsai

 Zelkova Serrata

minibonsai

Nippon hawthorn - 
Crataegus oxyacantha

minibonsai

Lonicera morrowii

 

 

 

minibonsai

Elaeagnus multiflora form. orbiculata 

 minibonsai

 Kusa Boke

 

minibonsai

 Japanese Flowering Apricot

 


ارسالی تاریخ : برچسب:بن سای,تصاویر بن سای,انواع بن سای ,, :: :: توسط : پیمان

Amanita muscaria

Amanita muscaria

Amanita muscaria

Amanita muscaria

بستر: بر زمین 

قد: 60 - 150MM 
عرض: 50 - 250MM 

خوراکی: سمی



قرنیه Auricularia

قرنیه Auricularia

قرنیه Auricularia

قرنیه Auriculariaقرنیه Auricularia

قرنیه Auricularia

ارتفاع: 50 - 150 میلیمتر 
عرض: 40 میلی متر 
فصل: هر زمان پس از باران 
خوراکی: بله

یافت: بومی جنگل 
بستر: در حال رشد از چوب 



arvensis Agaricus

ارتفاع: 150 میلی متر 
عرض: 150 میلی متر 
خوراکی: بله

 بومی جنگل 
بستر
: زمین 


صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 20 صفحه بعد

وبلاگ کشاورزی
به وبلاگ کشاورزی خیلی خوش آمدید .این وبلاگ در مورد نوشتار های وابسته به علوم کشاورزی می باشد.
آخرین نوشتار
نگارندگان

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 992
بازدید ماه : 1444
بازدید کل : 139537
تعداد مطالب : 134
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

جامعه ژئوماتیک ایران

Quotes

Quotes
Symbol Last Chg
@CT - COTTON - ICEFU
Oct 12 69.15s-0.88
Dec 12 70.65s-0.88
Mar 13 71.68s-0.81
C - CORN - CBOT
Dec 12 756-2s+40-0
Mar 13 759-4s+40-0
May 13 756-4s+39-4
S - SOYBEANS - CBOT
Nov 12 1601-0s+30-2
Jan 13 1602-6s+31-4
Mar 13 1564-2s+40-2
SM - SOYBEAN MEAL - CBOT
Oct 12 487.0s+13.9
Dec 12 486.9s+13.0
Jan 13 483.9s+13.5
SM - SOYBEAN OIL - CBOT
Oct 12 52.18s+0.07
Dec 12 52.66s+0.08
Jan 13 53.00s+0.08
@AB - WESTERN BARLEY - CBOT
Oct 12 265.00sunch
Dec 12 270.00sunch
Mar 13 275.00sunch
W - WHEAT - CBOT
Dec 12 902-4s+47-0
Mar 13 912-2s+44-0
May 13 906-2s+36-0
@MW - HARD RED SPRING WHEAT
Dec 12 958-4s+44-2
Mar 13 966-6s+44-6
May 13 972-2s+44-2
@ZK - DENATURED FUEL ETHANOL
Oct 12 2.344s+0.121
Nov 12 2.343s+0.123
Dec 12 2.348s+0.117
DJ - DJ INDUSTRIAL AVERAGE - CBOT
Dec 12 13355s-59
Mar 13 13284s-59
Jun 13 13209s-59
LC - LIVE CATTLE - CME
Oct 12 122.075s-0.375
Dec 12 124.700s-0.475
Feb 13 128.425s-0.500
FC - FEEDER CATTLE - CME
Oct 12 143.800s-2.425
Nov 12 144.350s-2.975
Jan 13 147.375s-2.625
LA - LEAN HOGS - CME
Oct 12 77.175s-0.050
Dec 12 73.750s+0.150
Feb 13 80.250s+0.875
DA - MILK CLASS III - CME
Sep 12 18.98s+0.01
Oct 12 20.86s+0.08
Nov 12 20.83s+0.15
Quotes are delayed at least 10-minutes.


 
 
 
جامعه ژئوماتیک ایران