کشاورزی نوین
علوم کشاورزی
 
 

راهنمای استفاده از کودها برای یونجه Alfalfa

برای دانلود بر روی تصویر زیر کلیک نمایید. موفق باشید.

وبلاگ کشاورزی نوین.نحوه استفاده از کودها برای یونجه



مقدمه
هر یک از گیاهان برای داشتن رشد مطلوب نیاز به شرایط خاصی از نظر شدت نور ، دمای روزانه ، دمای شبانه ، میزان رطوبت نسبی هوا و رطوبت خاک دارند . برای تولید و پرورش تجاری گیاهان با کیفیت بالا و در تمام طول سال باید شرایط محیطی مطلوب به همراه کنترل عوامل خسارت زا نظیر باد ، طوفان های ویرانگر ، سرما و یخبندان و ….. از طریق ساختمانی بنام گلخانه هستیم که به عنوان محیط کنترل شده مطرح می گردد و با توجه به نیاز روزافزون بازار ، چه از نظر تولید گل و گیاهان زینتی و چه از نظر سبزیجات و صیفی جات خارج از فصل این روش تولید امروزه به یکی از سود آورترین بخشهای کشاورزی تبدیل شده است که البته سرمایه گذاری اولیه فراوانی را نیز طلب می کند . با توجه به سرمایه گذاری زیادی که در این زمینه صورت می گیرد فقدان مدیریت صحیح در احداث گلخانه ، انتخاب مکان ، نوع گلخانه و پوشش آن باعث عدم بهره وری مناسب از سرمایه و امکانات خواهد شد .

تعریف گلخانه
گلخانه یاGreen house به فضای محدودی اطلاق می¬شود که قابلیت کنترل شرایط محیطی مناسب را برای رشد گیاهان از نواحی مختلف در طی فصول مختلف یک سال داشته باشد. طبق این تعریف از جمله عملکرد گلخانه، فراهم کردن شرایط محیطی لازم و مورد نیاز محصولی معین است.گل¬خانه¬ها بر حسب اینکه چه نوع مصالح ساختمانی در آن‌ها بکار برده شده است به نوع ثابت و متحرک تقسیم‌بندی می شوند.گلخانه¬های ثابت، به گل¬خانه¬هایی گفته می‌شود که مصالح ساختمانی بکار رفته در آن‌ها از جنس پایدار و با دوام باشد. پس باید سالیان سال از آن‌ها استفاده کرد.

محل احداث گلخانه
یکی از اولین تصمیماتی که باید اتخاذ شود، این است که گلخانه به صورت یک واحد جداگانه، در تماس باساختمان های موجود و یا بصورت بخشی از ساختمانهای جدید ساخته شود. گلخانه های متصل به هم معمولاً هزینه های ساخت و گرمایش کمتری داشته و دسترسی آسانتری دارند، اما گیاهان نورکمتری دریافت می کنند. گلخانه های متصل به هم باید رو به جنوب ساخته شوند. یک گلخانه مستقل می تواند در محلی دورتر از ساختمانهای موجود ساخته شود. گیاهان در چنین گلخانه ای نور خورشید را از همه جهات دریافت می کنند. این گلخانه ها از لحاظ ساخت و سیستم حرارتی بسیار گران هستند و هزینه های فوق العاده ای برای خطوط آب و برق لازم دارند. یک گلخانه می تواند در هراندازه ای ساخته شود اما کوچکترین گلخانه ای که می توان در نظر گرفت چیزی در حدود ۲۰۰ فوت مربع است (۱۸٫۴ متر مربع ). گلخانه های کوچکتر به نسبت از لحاظ ساخت و عملکرد بسیار گران هستند .
مسائلی که باید برای احداث گلخانه در نظر داشت عبارتند از:
•دسترسی به راههای حمل و نقل که با احداث هر چه نزدیکتر به راههای اصلی این مشکل به حداقل می رسد .
•نوع سوخت مصرفی در گلخانه؛در مناطقی که امکان دسترسی به گاز طبیعی وجود دارد می توان با کاربرد این سوخت ارزان هزینه ها را به مقدار زیادی در تولید فصل سرما کاهش داد .
•دسترسی به منابع آب با کیفیت و کمیت مناسب .
•اثرات محیطی؛ جایی که دائماً دارای آب و هوای نامساعد ، بارانهای شدید ، سایه ناشی از واقع شدن در دامنه شمالی کوههای بلند و یا درختان سربه فلک کشیده می باشد مناسب احداث گلخانه نیست . شدت نور یکی از عوامل تعیین کننده محسوب می گردد .
•نوع محصولی که در برنامه تولید قرارمی گیرد . با توجه به اینکه گرایشها به سمت تولید اختصاصی محصولات است و دستور کار تولید پس از مطالعه ابتدایی بازار داخلی و خارجی مشخص می گردد قبل از احداث ، ابتدا بایستی تعیین کنند که چه محصولی تولید شود سپس تصمیم به احداث گلخانه در منطقه و اقلیمی مناسب آن محصول بگیرید . *در نظر داشتن قوانین مربوط به زمین محدوده های شهری و احداث و بهره برداری از گلخانه ها و ….
•محل احداث بایستی حتی الامکان مسطح باشد چرا که در صورت ناهمواری و شیبدار بودن ، ایجاد یک گلخانه بزرگ با مشکلات و هزینه های زیادی برای تسطیح همراه خواهد بود .


 ادامه مطلب...


 

94-39.jpg

پژوهشگران پاکستانی موفق به کنترل بیماری ویروسی پیچیدگی برگ پنبه شدند.

 به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، بیماری ویروسی پیچیدگی برگ پنبه، بیماری بسیار مخربی در پاکستان است که دکتر احمد نصیر از مرکز بیولوژی مولکولی دانشگاه پنجاب (CEMB) و دکتر سلیم حیدر از موسسه علوم کشاورزی این کشور با تولید پنبه تراریخته مقاوم در برابر ویروس توانسته‌اند این بیماری را کنترل کنند.پنبه تراریخته با استفاده از فناوری RNAi و بهترین ارقام پنبه پنجاب تولید شده است؛ اما پیش از ارائه این بذور به کشاورزان آزمون‌های مزرعه‌ای به مدت یک تا دو سال آینده نیاز خواهد بود.مالک احمد علی، وزیر کشاورزی پاکستان٬ از پژوهشگران به دلیل این موفقیت تقدیر کرده و از حمایت دولت پنجاب در پروژه‌های بیوتکنولوژی به منظور افزایش تولید محصول پنبه و دیگر محصولات اصلی سخن گفته است.



 

گوگرد
گوگرد اولین قارچ کش موثر بوده که استفاده از ان به قرنها پیش بر میگردد. این ماده به عنوان یک قارچ کش محافظتی است که روی جوانه زنی کنیدیوم اثر بازدارندگی دارد. استفاده از ترکیب گوگرد و آهک ابتدا برای کنترل سفیدک پودری میوه ها توصیه شد و ترکیبات و مخلوطهای دیگر گوگرد(بیش از ۲۰نوع) هنوز به طور وسیعی در سیب، انگور و دیگر محصولات زراعی به کار میرود.
گوگرد علیه چند جایگاه بیوشیمیایی عمل می کند. ضمن بازداری از تنفس سلولی،تولید سولفید هیدروژن را کاهش داده، پروتئینها را تخریب کرده و با فلزات سنگین در درون سلول قارچی تشکیل کلات می دهد. فعالیت انتخابی گوگرد علیه سفیدکهای پودری ممکن است به خصوصیت رشد بی حفاظ و منحصر به فردشان نسبت داده شود و یا ممکن است ناشی از جذب به وسیله لایه های چربی کنیدیوم باشد.
گوگرد دارای فعالیت کنه کشی نیز می باشد. به طور مثال علیه کنه های تار عنکبوتی استفاده می شود ولی در شرایط مرطوب و گرم(بالاتر از۳۵ درجه سانتیگراد) ممکن است گیاهسوزی بدهد.

مس
مس، درابتدا به شکل سولفات مس، برای کنترل Tilletia grisea در گندم استفاده شد. ولی استفاده از ان توسعه نیافت تا مشاهده میلاردت در فرانسه در سال۱۸۸۲٫ او مشاهده نمود که تیمارهای سولفات مس و آهک که در اطراف جاده ها استفاده شده بود تا دزدان انگور را بترساند، همراه شده بود با کنترل سفیدک کرکی (Plasmopara viticola). این موضوع باعث قبول مخلوط بردو به عنوان یک تیمار روزمره برای سفیدک کرکی انگور شد.
قارچ کشهای مسی از قبیل مخلوط بردو و اکسی کلرید مس هنوز به تنهایی یا به صورت ترکیب با سموم سیستمیک از قبیل سیموکسانیل (cymoxanil) به کار می روند،تا تعدادی از بیماری های انگور P. viticola، سیب زمینی و گوجه فرنگی Phytophthora infestance ،رازک Pseudomonas humuli، موزMycosphaerella musicola، قهوه Colletotrichum kahawae و چای Exobasidium vexas را کنترل کنند. ساخت محصولات حاوی مس افزایش و ادامه یافته و تالات مس(Copper tallate) اخیرا به عنوان تشدید کننده فعالیت تعدادی از قارچ کشهای آلی توصیف شده است.
مس، به شکل cu++، به راحتی درون قارچهای حساس تجمع یافته، با آنزیمهای دارای گروههای سولفیدریل (sulphydryl)، هیدروکسیل(Hydroxyl)، آمینو(Amino) یا کربوکسیل (Carboxyl) ترکیب شده، آنها را غیر فعال نموده و باعث به هم خوردن متابولیسم عمومی و سلامت سلول می شود.
محصولات مس علاوه بر همراه بودن با همه حفاظت کننده های غیر متحرک، به طور متناوب برای دستیابی به پوشش مناسب و بالا بردن کنترل بیماری در مزرعه استفاده می شوند و با وجودیکه ممکن است تاثیرات قارچ کشی آنها کاهش یابد، به صورت نسبتاً نامحلول در آب ساخته می شوند تا از تا ثیرات گیاهسوزی یون مس اجتناب شود. همچنین از شسته شدن قارچ کش بوسیله باران کاسته شده تا پس ار کاربرد اولیه برای مدت طولانی سودمند باشد.

جیوه
قارچ کش های وابسته به جیوه ابتدا به عنوان محصولات غیر آلی در دسترس قرار گرفتند. لیکن در دهه ۱۹۳۰ شروع به تولید مواد آلی از این فلز شد و پذیرش گسترده آن برای استفاده، بخصوص برای ضدعفونی کردن بذر بالا گرفت. استفاده از جیوه به خاطر پتانسیل خسارت به محیط زیست و سمیت بالا به شدت کاهش یافته است. با این حال هنوز تعداد بسیار اندکی از قارچ کش های جیوه ای در بعضی کشورها روی درختان زینتی و چمن در فصل زمستان استفاده می شود.
مثالی از قارچ کش های جیوه ای:
کلرید جیوه یک ظرفیتی ،کلرید جیوه دو ظرفیتی، اکسید جیوه

قلع
فعالیت زنده کشی عمومی قلع، استفاده از آن را در کشاورزی محدود کرده است،هر چند ترکیباتی از قبیل: تری بوتیل قلع،خاصیت قارچ کشی دارند. بیشترین ارزشمندی فراورده های قلع به عنوان زنده کش در رنگهای دریایی است، ولی نگرانیهای پتانسیل آلوده سازی محیط ،استفاده از آن را به مخاطره انداخته است. فن تین استات (Fentin acetate) و فن تین هیدروکساید (Fentin hydroxide) در طیف وسیعی از محصولات برای کنترل تعدادی از بیماری ها به کار می روند



زمانی که آمار و ارقام صحیحی در خصوص واردات برنج از سوی مرجع آن اعلام نشود سودجویان همواره کام خود را با این نوع اطلاعات شیرین می کنند و بستر بازار را برای بر هم زدن قیمت ها و بعضا کمبود محصول فراهم دیده و همچنان همانند قبل پیشتاز میدان می باشند .آمار گمرک 627 هزار تن برنج وارد شده به کشور را نشان می دهد ولی از سوی دیگر  وزارت صنعت اظهار داشت که  در نیمه نخست سال برنجی وارد کشور نشده است.چندی  پیش معاون وزیر صنعت اعلام داشت که  از ابتدای سال هیچ برنجی وارد کشور نشده است این در حالی است که گمرک به عنوان مرجع اصلی  ارائه آمار کشور  اعلام کرد که در شش ماهه نخست امسال 627 هزارتن برنج به ارزش 592 میلیون دلار وارد کشور شده است. ارائه چنین تناقضی در آماری جای تامل دارد ...

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی بازار قیمت را متزلزل کرده و وضعیت تولید را به هم می‌ریزد، طی سالهای گذشته همواره کشاورزان از واردات بی‌رویه گله ‌مند بودند. طی سالهای گذشته ارایه ارقام و آمار واردات  توسط وزارتخانه  صنعت تولید و مصرف همواره سیل گسترده واردات به کشور را به صورت بی‌رویه باعث شدکه  تولید کنندگان با مشکل جدی مواجه شوند . طبق نظر هرساله وزارت جهاد کشاورزی  که مصرف برنج کشور 2 میلیون و 850 هزار تا 2 میلیون و 900 هزار تن است و نباید بیش از 500 الی 550 هزار تن برنج وارد کشور شود.ولی متاسفانه این خواسته  محقق نمی شود .

 

** نیاز ورود برنج مصرفی تنها در شش ماه

درحالی که سالانه نهایتا باید 800 هزار تن برنج وارد کشور شود اما میزان واردات بسیار بیشتر از این میزان است. ازسویی دیگر امسال همزمان با فصل برداشت درهای واردات به روی برنج‌های خارجی باز بود و این درحالی است که امسال شاهد افزایش 100 هزار تنی تولید کشاورزان هستیم .

در این رابطه جمیل علیزاده شایق در گفت و گو با خبرنگار ایانا گفت : با توجه به اینکه مصرف سرانه برنج در کشور حدود 40 کیلوگرم است، سالانه سه میلیون تن برنج نیاز داریم که با توجه به تولید دو میلیون و 400 هزار تنی این محصول در سال جاری با واردات 600 هزار تن برنج خارجی جوابگوی نیاز داخل خواهیم بود.

منبع اعلام میزان واردات یکی از شاکله های اصلی جهت برقراری نظم در نظام توزیع است که این موضوع برای ثبات و کنترل قیمت مهم است .امابه گفته دبیر انجمن برنج بر اساس آمارهای موجود گمرک از ابتدای امسال بیش از 600 هزار تن برنج وارد کشور شده که بیش از کسری و نیاز کشور است و تا آخر سال هیچ برنجی نباید وارد شود. به گفته وزارت جهاد کشاورزی مصرف سرانه برنج ایرانی‌ها 37 کیلوگرم است که سالانه دو میلیون و 775 هزار تن برنج مورد نیاز است لذا با احتساب تولید داخلی باید 400 هزار تن برنج خارجی وارد شود.هر ساله با توجه به اعلام انجمن برنج کشور مبنی برنیاز واردات  برنج ولی باز شاهد بی توجه ای به این اعلام چنین آمار و ارقامی دیده می شود .دبیر انجمن صنفی برنج ایران نیاز سالانه کشور به واردات برنج با در نظر گرفتن ضریب اطمینان 500 الی 550 هزار تن عنوان و اظهار کرد: میزان مصرف برنج در ایران طبق نظر انجمن برنج، وزارت جهاد کشاورزی و بخش تحقیقاتی کشور دو میلیون و 850 الی دو میلیون و 900 هزار تن است اما نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت بر این است که سالانه بیش از سه میلیون تن برنج مصرف داریم و باید یک میلیون و 200 هزار تن از این محصول وارد شود.میزان واردات برنج برچه پایه ای سنجیده می شود ؟ نظر کارشناسی شده وزرات صنعت در برابر واردات بیش از نیاز مصرف برنج در کشور چیست ؟

**از میزان مصرف تا اختلاف آماری ...

طبق اظهارات  وزارت صنعت، معدن و تجارت مصرف سرانه برنج 45 کیلوگرم می باشد  که سالانه نیازمند سه میلیون و 400 هزار تن برنج می باشد  لذا غیر از تولید داخل باید حداقل یک میلیون تن برنج خارجی وارد شود که البته حدود 200 تا 300 هزار تن هم برای ذخیره‌سازی این محصول در نظر گرفته می‌شود که از نظر بخش کشاورزی این میزان واردات به تولید داخل لطمه زده و باعث ایجاد اختلال در بازار و پیش‌ گرفتن عرضه از تقاضا شده است.

**باز تا پایان سال برنج واردمی شود ؟

طبق اظهارات و نتایج آماری که از سوی گمرک ارائه شده این سوال مطرح می شود که وزارت صنعت باز در شش ماه سال جاری تصمیمی برای واردات برنج دارد ؟ چراکه اگر این عمل ادامه پیدا کند وضعیت ناخوشایندی برای محصول برنج پدیدار خواهد شد


ارسالی تاریخ : برچسب:واردات برنج,نیاز ورود برنج ,سودجویان,, :: :: توسط : پیمان

 

اگر همین روزها، ناگهان متوجه شدید به جای عطر گل‌های تازه و خوش آب و رنگ گل‌فروشی محله‌تان بوی روغن سوخته و همبرگر به مشامتان می‌رسد زیاد تعجب نکنید، چرا که واردات بی‌رویه انواع گل به کشور و حذف یارانه‌های انرژی و نیز نوسانات ارزی، تولیدکنندگان این بخش را در وضعیت وخیمی قرار داده است و رئیس اتحادیه گل‌فروشان تهران از تغییر کاربری قابل توجه واحدهای گلفروشی به ساندویچی و سوپرمارکتی خبر داده است.

 

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، رئیس اتحادیه گل، گیاه، بذر و نهاده ایران با انتقاد از واردات بی‌رویه گل به کشور، گفت: واردات بی‌رویه انواع گل‌های شاخه‌بریده و قلمه گل به کشور، تولیدکنندگان این صنف را در وضعیت اسفباری قرار داده است.جلال عجایبی افزود: ایران پیش از این تولیدکننده انواع گل‌های شاخه‌بریده و قلمه گل بود که واردات بی‌رویه این اقلام کشاورزی، تولیدکنندگان زیادی را ورشکست و تولید تعدادی از انواع گل را با تعطیلی و رکود روبه‌رو کرد، به‌طوری‌که هم‌اکنون برای تأمین این نوع گل‌ها وابسته به واردات شده‌ایم.وی خاطرنشان کرد: من تعجب می‌کنم در این شرایط خاص اقتصادی که کشور با یک سری موانع ارزی روبه‌رو است چطور عده‌ای بی‌تعهدانه ارزهای دولتی را صرف واردات کالای لوکسی مثل گل می‌کنند که جز نیازهای ضروری مردم نیست.رئیس اتحادیه گل و گیاه ایران و گل‌فروشان تهران ادامه داد: مسئولان می‌گویند مجوزی برای واردات گیاهانی نظیر بونسای و بامبو صادر نکرده‌اند، اما بازار تهران مملو از بونسای و بامبو است! اینکه چطور این حجم از بونسای وارد کشور شده است جای پرسش دارد و باید شفاف‌سازی شود.عجایبی تولید سنتی گل را یکی از مصایب بخش از کشاورزی دانست و تصریح کرد: تعدادی از تولیدکنندگان در گذشته برای مکانیزه کردن تولید گل و احداث واحدهای مدرن گلخانه‌ای اقدام کردند، اما با افزایش چندبرابری قیمت حامل‌های انرژی و تعلق نگرفتن یارانه به بخش تولید کشاورزی و نیز نوسانات شدید ارزی آنها در بازپرداخت وام‌های خود نیز دچار مشکل شده و اقدام به فروش و واگذاری واحدهای خود کرده‌اند.

وی یادآور شد: روزانه تعداد قابل توجهی مراجعه‌کننده به اتحادیه گل‌فروشان تهران داریم که به‌دنبال کسب اطلاعات برای تغییر کاربری واحد تجاری خود و تبدیل آن به واحدهای سودآورتری نظیر ساندویچی و سوپرمارکت هستند!

عجایبی شرایط تولیدکنندگان گل را شرایط وخیمی توصیف کرد و اظهار داشت: چنانچه هرچه زودتر راهکارهای اضطراری برای نجات این بخش از تولید کشاورزی اندیشیده نشود نابودی صنف تولیدکنندگان گل و گیاه کشور دور از انتظار نبوده و سرمایه قابل توجهی از بخش تولید کشاورزی خارج می‌شود.

 


وبلاگ کشاورزی
به وبلاگ کشاورزی خیلی خوش آمدید .این وبلاگ در مورد نوشتار های وابسته به علوم کشاورزی می باشد.
آخرین نوشتار
نگارندگان

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 992
بازدید ماه : 1444
بازدید کل : 139537
تعداد مطالب : 134
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

جامعه ژئوماتیک ایران

Quotes

Quotes
Symbol Last Chg
@CT - COTTON - ICEFU
Oct 12 69.15s-0.88
Dec 12 70.65s-0.88
Mar 13 71.68s-0.81
C - CORN - CBOT
Dec 12 756-2s+40-0
Mar 13 759-4s+40-0
May 13 756-4s+39-4
S - SOYBEANS - CBOT
Nov 12 1601-0s+30-2
Jan 13 1602-6s+31-4
Mar 13 1564-2s+40-2
SM - SOYBEAN MEAL - CBOT
Oct 12 487.0s+13.9
Dec 12 486.9s+13.0
Jan 13 483.9s+13.5
SM - SOYBEAN OIL - CBOT
Oct 12 52.18s+0.07
Dec 12 52.66s+0.08
Jan 13 53.00s+0.08
@AB - WESTERN BARLEY - CBOT
Oct 12 265.00sunch
Dec 12 270.00sunch
Mar 13 275.00sunch
W - WHEAT - CBOT
Dec 12 902-4s+47-0
Mar 13 912-2s+44-0
May 13 906-2s+36-0
@MW - HARD RED SPRING WHEAT
Dec 12 958-4s+44-2
Mar 13 966-6s+44-6
May 13 972-2s+44-2
@ZK - DENATURED FUEL ETHANOL
Oct 12 2.344s+0.121
Nov 12 2.343s+0.123
Dec 12 2.348s+0.117
DJ - DJ INDUSTRIAL AVERAGE - CBOT
Dec 12 13355s-59
Mar 13 13284s-59
Jun 13 13209s-59
LC - LIVE CATTLE - CME
Oct 12 122.075s-0.375
Dec 12 124.700s-0.475
Feb 13 128.425s-0.500
FC - FEEDER CATTLE - CME
Oct 12 143.800s-2.425
Nov 12 144.350s-2.975
Jan 13 147.375s-2.625
LA - LEAN HOGS - CME
Oct 12 77.175s-0.050
Dec 12 73.750s+0.150
Feb 13 80.250s+0.875
DA - MILK CLASS III - CME
Sep 12 18.98s+0.01
Oct 12 20.86s+0.08
Nov 12 20.83s+0.15
Quotes are delayed at least 10-minutes.


 
 
 
جامعه ژئوماتیک ایران