کشاورزی نوین
علوم کشاورزی
 
 

این آثار هنری باغی در باغ گیاهشناسی سان دیگو ی آمریکا با دقت و حوصله فراوان و با کمک افراد داوطلب ایجاد شده است .

خوب این هم یکنوع تنوع و لذت از ترکیب هنر و باغبانی است.البته گرمای هوا و ابیاری مناسب هم نقش اساسی در این امر داشته است.



شرکت «سینرگیز» با برنامه «مرکز سانیتل» بازار جدیدی به دست آورده است: یک شرکت آلمانی تولیدکننده ماشین آلات کشاورزی با استفاده از «مرکز سانیتل» توانسته نرم افزار کاربردی موسوم به «CROP VIEW» را برای افزایش بهره وری ماشین آلات کشاورزی، طراحی کند.

فریدمن شیبلر، از متخصصان خدمات کشاورزی شرکت آلمانی درباره این نرم افزار می گوید: «کراپ ویو با استفاده از داده های کوپرنیکوس میزان سلامت و رشد گیاهان را در محدوده مزرعه هر یک از کشاورزان بدقت می سنجد. کاربران با استفاده از این اطلاعات می توانند بسیار آسان و کارآمد اپلیکیشنهای نقشه درست کنند و آن را روی ماشین ها نصب کنند.»

وی در ادامه می گوید: «با کمک این نرم افزار میزان برداشت و کیفیت محصول مزرعه بیشتر خواهد شد و بازدهی کاربرد منابع مثلا کودهای مختلف نیز افزایش خواهد یافت. همینطور آسیب به محیط زیست کمتر خواهد شد با روشهایی کار می کنید که بیشتر تداوم پذیر است.»

شرکت «سینرجیز» مدام درحال رشد است. تعداد کارمندان آن طی ۱۰ سال از هشت نفر به ۴۵ نفر رسیده است.

گرگا میلچیسکی مدیر شرکت «سینرجیز» می گوید که این شرکت مشتریان جهانی دارد. وی در ادامه می گوید: «پنج هزار کاربر داریم، از یک مزرعه کوچک ارکیده در آفریقای جنوبی گرفته تا سازمانهای بزرگ جهانی مثل مرکز ماهواره ای اروپا. همه اینها با استفاده از داده های کوپرنیکوس به الگوی کاریِ توانمندتری دست می یابند.»



سرجیو گامبرینی، یک غواص ایتالیایی و متخصص ارتباطات زیر دریایی، در طی پروژه‌های آزمایشی زیرآبی خود به راه‌حلی برای توسعه کشاورزی در عمق دریا رسیده است.

او نام «باغ نیمو» را برای پروژه خود انتخاب کرده است.

طرح آقای گامبرینی شامل ۶ حباب تو خالی است که در عمق ۸ متری دریا قرار می‌گیرند. این حباب‌ها با هوا پر شده‌اند و با نور سطح آب و همین‌طور لامپ‌های ال‌ای‌دی روشن می‌شوند.

آب مورد نیاز گیاهان پرورشی داخل این حباب‌ها از تصفیه آب دریا تامین می‌شود.دمای داخل حباب به علت اینکه دمای دریا آنقدر تغییر محسوسی نمی‌کند، تقریبا ثابت می‌ماند. بنابراین این نوع کشاورزی نوآورانه می‌تواند راه‌حلی برای کشورها‌یی باشد که با خشکسالی و تغییر دمای محسوس دست و پنجه نرم می‌کنند. سرجیو گامبرینی معتقد است از این روش می‌توان برای پرورش گیاهان دارویی استفاده کرد.



بخشی از گل‌هایی که تازگی خود را از دست داده‌اند، به دست‌فروش‌های خیابانی فروخته می‌شود و بخشی از آن به‌دلیل اینکه مصرف خوراکی برای دام ندارد، دورریز می‌شود. 

عضو هیئت مدیره بازار گل و گیاه تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب درباره گل‌های محبوب پایتخت‌نشینان گفت: به ترتیب رز، لیلیوم و مریم پرطرفدارترین گل‌ها نزد شهروندان تهرانی هستند.غلامرضا محمدولی افزود: تهران، اصفهان، تبریز، مشهد و شیراز به ترتیب بیشترین مصرف گل در کشور را دارند که سرانه مصرف این محصول در تهران یک شاخه گل برای هر نفر در ماه است.وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که در بعضی از شهرستان‌های کشور اصلاً مکانی به‌عنوان گل‌فروشی وجود ندارد.محمدولی درباره گران‌ترین و ارزان‌ترین گل‌های موجود در بازار ادامه داد: لیلیوم با شاخه‌ای 15 هزا تومان و رز به قیمت چهار تا چهارهزار و 500 تومان گران‌ترین و گل میخک با دسته‌ای دوهزار تومان به‌عنوان ارزان‌ترین گل‌های موجود در بازار به‌حساب می‌آیند که در خرده‌فروشی‌ها حدود 30 درصد به این قیمت اضافه می‌شود.

 

دورریز 50 درصدی گل در کشور

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: به‌دلیل پرورش و مبارزه با آفات گل‌های تولیدی با بیماری یا آفت خاصی روبه‌رو نبوده‌اند و تنها عاملی که باعث از بین رفتن گل می‌شود، پلاسیده شدن آن است.وی یادآور شد: در فصل تابستان 40 تا 50 درصد گل تولیدی در کشور دورریز می‌شود که این رقم در زمستان به 10 تا 15 درصد کاهش می‌یابد.محمدولی تأکید کرد: بخشی از گل‌هایی که تازگی خود را از دست داده‌اند، به دست‌فروش‌های خیابانی فروخته می‌شود و بخشی از آن به‌دلیل اینکه مصرف خوراکی برای دام ندارد، دورریز می‌شود.

 

تعرفه گمرکی یک دلار برای هر شاخه گل

عضو هیئت مدیره بازار گل و گیاه تهران اظهار داشت: عمر گل‌های موجود در بازار تهران بین هفت تا 20 روز است که این مدت در فصل تابستان به نصف کاهش می‌یابد.

وی در پایان گفت: صادرات گل به کشورهای آذربایجان، افغانستان، تاجیکستان و قزاقستان و در مواردی هلند صورت می‌گیرد که به‌دلیل وضع عوارض یک دلار برای هر شاخه گل توسط گمرک آذربایجان صادرات آن به این کشور به شدت کاهش یافته است.

 



Monstera deliciosa - Monstera, Tarovine, Swiss Cheese Plant, Monster Fruit, Split-leaf Philodendron, Mexican Breadfruit, Windowleaf, Salad Fruit (leaf)

Monstera deliciosa - Monstera, Tarovine, Swiss Cheese Plant, Monster Fruit, Split-leaf Philodendron, Mexican Breadfruit, Windowleaf, Salad Fruit (fruit)

 

Classification

Kingdom: Plantae – Plants
Subkingdom: Tracheobionta – Vascular plants
Superdivision: Spermatophyta – Seed plants
Division: Magnoliophyta – Flowering plants
Class: Liliopsida – Monocotyledons
Subclass: Arecidae
Order: Arales
Family: Araceae – Arum family
Genus: Monstera Adans. – monstera
Species: Monstera deliciosa Liebm. – tarovine

 


ارسالی تاریخ : برچسب:Monstera deliciosa – Monstera,مونسترا,, :: :: توسط : پیمان

Grevillea robusta – Silk Oak

وبلاگ کشاورزی نوینGrevillea robusta – Silk Oakوبلاگ کشاورزی نوینGrevillea robusta – Silk Oakوبلاگ کشاورزی نوینGrevillea robusta – Silk Oak


ارسالی تاریخ : برچسب:Grevillea robusta – Silk Oak, :: :: توسط : پیمان

ساقه های گیاه بامبو که امروزه از طرفداران زیادی برخوردار است و افراد زیادی تمایل به نگهداری آن ها در خانه های خود دارند، زمانی که بیش از حد بلند می شود نیاز به کوتاه و مرتب شدن دارند.
گیاه بامبو یک گیاه زیبا و مقاوم است که هم در آب و هم در خاک رشد می کند. شما می توانید بدون نگرانی و به آسانی ساقه های این گیاه را مرتب و هرس کنید. هرس کردن به موقع و صحیح به رشد و شاداب ماندن این گیاه کمک زیادی می کند. قیچی و وسیله ای که قصد دارید گیاه را با آن هرس کنید باید کاملا تمیز و تیز باشد تا هم بیماری به گیاه منتقل نشود و هم در محل برش اثری از دندانه دندانه شدن بر ساقه برجا نماند تا بتوانید یک هرس سالم و تمیز را انجام دهید. میزان ساقه های بامبو در دسته بامبویی که در خانه دارید رشد نخواهد کرد بلکه ارتفاع بامبوها در اثر رویش و جوانه زدن برگ های بامبو و پیچ ها افزایش می یابد. ممکن است تا مدتی تمایل نداشته باشید که ساقه ها را کوتاه کنید تا ارتفاع بامبوهای شما افزایش یابد اما پس از مدتی که ارتفاع بامبوها بیش از حد زیاد شود این کار لازم است.
زمانی که مقداری از ساقه بامبو را برش بزنید و هرس می کنید برگ ها و در نتیجه ارتفاع بامبو باز می تواند به رشد خود ادامه دهد. البته بدون اینکه ساقه رشد کند. آن قسمت از ساقه که از بامبو جدا کرده اید را می توانید در خاک یا آب قرار دهید زیرا هر کدام یک قلمه جدید بامبو هستند پس از مدتی ساقه های قطع شده یا همان قلمه ها می توانند رشد کنند و جوانه بزنند و به این ترتیب می توانید یک دسته بامبو جدید داشته باشید.
هرس کردن را با بریدن مقدار کمی از ساقه بامبو شروع کنید و بعد از برش اول اگر باز هم لازم بود می توانید یک قطعه کوچک دیگر از بامبو را از ساقه جدا نمائید. برگ ها و جوانه های بامبو تا زمانی رشد می کنند که ارتفاع، وزن و ضخامت ساقه بامبو به حد نرمال باشد، به همین دلیل است که گیاه بامبو وقتی بیش از حد بلند و سنگین شود نیاز به هرس شدن پیدا می کند. همانطور که اشاره شد، شما می توانید قلمه بامبو را هم در خاک و هم در آب قرار دهید. اگر قصد شما صرفا تاثیر گیاه است بهتر است قلمه را از ۲ تا ۵ سانتی متر از زیر گره ساقه جدا کنید. گره اولین جایی است که جوانه بامبو از آنجا بوجود آمده است. این منطقه وقتی از ساقه جدا شود به زودی ریشه می دهد و گیاه جدیدی بوجود می آید. به همین دلیل مهم است که آن را طوری کوتاه کنید تا جوانه گره کاملا دست نخورده باقی بماند. بعضی از مردم اصرار دارند که باید قلمه را زاویه دار برش زد تا ریشه دهد. این درست نیست. شما می توانید برش را به صورت صاف و بدون زاویه نیز انجام دهید.
با باقی گذاشتن یک یا دو پیچ بر ساقه بامبو می توانید گیاه را به رشد و شکوفایی جدید و سریع تر تشویق کنید. مرتب کردن گیاه هم چنین سبب می شود که جوانه ها و پیچ ها بسیار منسجم تر و پرتر از زمان قبل از هرس و مرتب کردن رشد کند. اگر نمی خواهید که گیاه هرس شده شما به رشد خود ادامه دهد و رشدش متوقف شود باید در محل برش مقداری پارافین بمالید و آن قسمت را مسدود کنید. گیاه بامبو با اینکه گیاه بسیار مقاومی است باز هم احتمال بیمار شدنش وجود دارد. یکی از موارد تشخیص بیمار بودن گیاه بامیو ای است که آبی که گیاه در آن قرار داده شده زود به زور زرد و کدر می شود. در چنین مواقعی باید راهکار درمانی را از یک کارشناس جویا شوید.

مرجع کشاورزی ایران


ارسالی تاریخ : برچسب:بامبو,هرس و پرورش بامبو,تکثیر, :: :: توسط : پیمان

Heterocentron subtriplinervium – Pearlflower

Heterocentron subtriplinervium – Pearlflower.تارنمای کشاورزی نوینHeterocentron subtriplinervium – Pearlflower.تارنمای کشاورزی نوینHeterocentron subtriplinervium – Pearlflower.تارنمای کشاورزی نوینHeterocentron subtriplinervium – Pearlflower.تارنمای کشاورزی نوینHeterocentron subtriplinervium – Pearlflower.تارنمای کشاورزی نوینHeterocentron subtriplinervium – Pearlflower.تارنمای کشاورزی نوین

 



 در مرکبات تاریخچه طولانی کشت، پراکنش وسیع در دنیا، همباروری بین گونهها، دورگگیریهای جنسی و جهشهای فراوان باعث گردیده که ارقام بسیار زیادی از انواع مرکبات در جهان وجود داشته باشد که شناسایی دقیق و مطمئن آنها یک مشکل قابل توجه در صنعت مرکباتکاری محسوب میشود. از طرفی برای اصلاح و تولید ارقام مناسب نیاز به داشتن قدرت انتخاب بالا بین گیاهان موجود میباشد و این خود مستلزم شناسایی مواد گیاهی و تنوع موجود در بین آنها است. بنابراین تعیین تنوع ژنتیکی و شناسایی ارقام، پایه اساسی و اولیه برای تحقیقات ژنتیکی و برنامههای اصلاح نبات محسوب میشود. در این راستا نشانگر ISSR اطلاعات سودمندی را در مورد قرابت ژنتیکی تیپ‌های ناشناخته فراهم می‌آورد. تاکنون چنین مطالعه پایه‌ای در مورد تیپ‌های طبیعی مرکبات حفاظت شده در ایران انجام نشده است و لازم است به عنوان تکمیل‌کننده روش‌های مرفولوژیک و ملکولی دیگر، چندشکلی موجود بین بیوتیپ‌های طبیعی با استفاده از آغازگرهای ISSR مورد تجزیه قرار گرفته تا بتوان از اطلاعات بدست آمده در حفظ و نگهداری و استفاده بهینه از آنها به عنوان ژرم‌پلاسم در به‌نژادی حداکثر استفاده را به عمل آورد.

دستهبندی افراد با استفاده از تجزیه خوشهای توسط نرم افزار NTSYS-pcصورت گرفت. تجزیه خوشهای به روش UPGMA و ضریب تشابه جاکارد که دارای بیشترین مقدار ضریب همبستگی کوفنتیک بود (78/0)، انجام شد. دندروگرام در ضریب تشابه 53/0 برش داده شد و ژنوتیپها در 9 گروه اصلی (A، B، C، D، E، F، G، H و I) گروهبندی شدند.

 

موسسه تحقیقات مرکبات کشور


ارسالی تاریخ : برچسب:تنوع ژنتیک ,مرکبات, نشانگرهای ملکولی ,, :: :: توسط : پیمان

ردیف

طرح تحقیقاتی

یافته مهم

1

بررسی اثرات گیاه پالایی چند گونه گیاهی همراه با خرما بر کاهش مقادیر آلاینده های خاک

اختلاف معنی‌داری در سطح 5% بین تیمارهای مختلف در رابطه با حذف مواد نفتی از خاک وجود دارد و گیاه یونجه نسبت به گیاه ذرت و آفتابگردان باعث حذف مقادیر بیشتری مواد نفتی از خاک شد.

2

طراحی و ساخت گرده افشان الکتریکی نخل خرما

بر اساس نتایج حاصل و با در نظر گرفتن مزایای ابزار جدید همچون سبکی و سهولت کاربرد و قیمت پایین دستگاه، صرفه‌جویی در میزان گرده مصرفی و رفع مشکلات ساختاری همچون انسداد لوله‌های گرده‌افشان و عدم یکنواختی پاشش، گرده‌افشان الکتریکی ساخته شده به عنوان گزینه برتر جهت تکثیر و کاربرد در نخیلات کشور توصیه می‌شود.

3

بررسی اثرات پرتودهی بر روی آفات انباری، خواص کمی و کیفی و عمر ماندگاری خرمای رقم سایر

بررسی نتایج آماری نشان داد که 45 روز پس از پرتودهی، استفاده از پوشش بسته بندي سلوفان و پرتودهی با دز 25/0 كيلوگري باعث کنترل کامل آفات انباری (شب پره هندی وشپشه دندانه دار) و افزایش عمرماندگاری خرمای سایر تا 9 ماه پس از پرتودهی بدون تاثیر بر خصوصیات کمی و کیفی آن شده است.

4

بررسی نوع و زمان پوشش دهی خوشه بر روی بهبود خواص میوه و کاهش خسارت آفات و بیماریهای مهم میوه ارقام تجاری خرما

در میان انواع پوشش‌های مورد استفاده، پوشش توری سبز دارای کارایی بالاتری بوده است. مناسب‌ترین زمان پوشش‌دهی در مرحله رشدی کیمری و از نظر تقویمی در حدود اوایل خرداد ماه در منطقه بوده است. باتوجه به نتايج مفيد به‌دست آمده از اين تحقيق به‌كارگيري پوشش توری سبز بر روی خرمای رقم سایراز مرحله رشدی کیمری در جنوب كشور توصيه مي‌شود.

5

تعیین مناسبترین فرمولاسیون باواریا برای کنترل سوسک شپشه دندانه دار در خرمای صادراتی سایر

براساس نتایج این پژوهش روغن گیاهی کنجد برای فرمولاسیون قارچ پیشنهادشد زیرا در میان فرمولاسیون‌های روغنی مورد آزمایش، کمترین LC50 مربوط به قارچ B. bassiana جدایه c 441 فرموله شده با روغن کنجد روی حشرات‌کامل معادل104×491/1 اسپور در میلی‌لیتر بود. فرمولاسیون قارچ با روغن گیاهی کنجد باعث کاهش طول دوره وقوع درصدهای مختلف تلفات نسبت به شاهد شد. فرمولاسیون قارچ B. bassiana با انواع روغن‌های گیاهی باعث افزایش مقاومت آن نسبت به شوک‌های حرارتی و رطوبتی و در نتیجه افزایش قدرت بیماریزایی آن در حرارت‌های بالاتر و رطوبت‌های پایین‌تر شده است. بیشترین قدرت جوانه‌زنی و بقای اسپور قارچB. bassiana در شرایط نگهداری در روغن کنجد ثبت شده است.

6

نقش قارچهای میکوریز بر جذب فسفر و رشد رویشی نهالهای حاصل از کشت بافت خرمای رقم برحی

بین وزن تر و خشک ریشه و اندام هوائی، نیتروژن و پتاسیم و فسفر اندام هوائی ریشه در تیمارهای مختلف اختلاف معنی داری در سطح 5% وجود دارد. بین طول ریشه، فسفر ریشه، نیتروژن و روی برگ در تیمارهای مختلف اختلاف معنی داری مشاهده نگردید. در مجموع تیمار تلقیح خاک با میکوریز و مصرف 10 میلی گرم در کیلوگرم فسفر باعث بهبود خصوصیات رویشی نهال خرما شد.

7

بررسی نقش کاربرد بهینه تغذیه نخل خرما بر روی بیماری پوسیدگی گل آذین خرما

بر اساس آزمون خاك تغذيه نخل ها در دي ماه و در قالب طرح بلوك هاي كامل تصادفي با تعداد 10 تيمار در4 تكرار با 8 تيمار تغذيه‏اي شامل 1- مصرف بهينه كودهاي N,P,K 2- كاربرد عناصر ريز مغذي ( بر اساس ميزان ثابت) 3- كاربرد بهينه كودهاي شيميايي N,P,K و عناصر ريزمغذي 4- كاربرد N,K همراه با عناصر ريزمغذي 5- كاربرد P,K همراه با عناصر ريزمغذي 6- كاربرد N,P همراه با عناصر ريزمغذي 7- حد بهينه N,P,K به اضافه سولفات پتاسيم بيش از 50 درصد از حد مورد نياز 8- حد بهينه N,P,K به اضافه سولفات روي بيش از 50 درصد از حد مورد نياز، و 9- تيمار شاهد بدون تغذيه كودي به صورت چالكود و 10- تيمار مصرف قارچكش بنوميل با غلظت 5/1 در هزار به مدت چهار سال انجام ‏شد.

8

شناسایی و تهیه نقشه پراکنش ارقام مختلف خرمای ایران

در این بررسی که در فاصله سالهای 1382 تا 1386 به مدت 4 سال در منطقه بلوچستان انجام شد نقشه پراکنش ارقام مختلف خرما در منطقه بلوچستان شامل شهرستانهای ایرانشهر، سراوان و خاش، نیک شهر، سرباز، زاهدان، چابهار و کنارک تعیین گردید.

9

احداث کلکسیون ارقام مختلف خرمای ایران

شناسايي ارقام موجود در هر منطقه و همچنين در سطح كشور و سپس جمع‌آوري و كشت آنها در يك كلكسيون به منظور حفظ اين ارقام براي انجام مطالعات اصلاحي و بهنژادي بسيار مهم است. این بررسی در فاصله سالهای 1383 تا 1386 به مدت 3 سال در منطقه بلوچستان انجام شد. پس از شناسايي، علامت‌گذاري و ثبت موقعيت جفرافيايي درختان مادري از 41 رقم خرما در مناطق ايرانشهر، سرباز، سراوان و نيكشهر در نيمه اول سال 1386 نسبت به جداسازي 6-1 پاجوش از هر رقم و نصب اتيكت و انتقال آنها به محل احداث كلكسيون واقع در مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي بلوچستان (ايرانشهر) اقدام گرديد.

موسسه تحقیقاتی خرما و میوه های گرمسیری


ارسالی تاریخ : برچسب:تحقیقات خرما,1389,یافته ها, :: :: توسط : پیمان

 

ردیف

طرح تحقیقاتی

یافته مهم

1

شناسايي، ارزيابي و معرفي پايه‏هاي نر برتر خرماي استان خوزستان

رقم غنامی (انواع آن) با توجه به تنوع موجود در توده آن و قوه نامیه نسبتاٌ بالا به عنوان رقم غالب استان مورد پذیرش قرار گرفته است.

2

بررسي و شناسايي خواص كمي و كيفي ارقام خرماي استان فارس

ارقام درجه يك و تجاري استان فارس شامل زاهدي، شاهاني، كبكاب، پيارم، هليله اي، خاصويي، گيووني، گنتار، پنجه عروسي، حاجي قنبري، ديري، حلاوي، مضافتي، برحي، قندي، تَوَرز، لشت می باشد.

3

بررسي سازگاري و مقايسه عملكرد ارقام موز در شرايط گلخانه

کشت ارقام هاریچال، چاین کاوندیش و دوارف کاوندیش در گلخانه­های منطقه با سازه­های موجود قابل توصیه می­باشد.

4

مطالعه اثرات تاريخهاي متفاوت كشت بر روي ميزان گيرايي و خواص كمي و كيفي موز رقم دوارف‌كاونديش

کشت پاجوش ها در ماه های اسفند و مرداد مناسب تر از بقیه مواقع سال می باشد. توصیه می شود ارقام مختلف موز بعد از بادهای گرم و سوزان کشت شوند همچنین از کشت موز در ماه های سرد سال مثل دی و بهمن باید خودداری گردد.

5

تأثیر دور آبیاری بر گیرایی پاجوشهای خرمای رقم سایر (استعمران)

آبیاری در ماه اول، دوم و بقیه ایام سال به ترتیب پس از 45، 60 و 75 میلی‌متر تبخیر تجمعی از تشت تبخیر كلاس A مناسبترین دور آبیاری می‌باشد.

6

بررسي اثر كاربرد مقادير مختلف ازت، فسفر و ‌پتاسيم بر خصوصيات كمي و كيفي خرماي رقم ساير در استان خوزستان

مصرف ساليانه 700 گرم ازت خالص، 500 گرم فسفر (P2O5 ) و 1300گرم پتاسيم (K2O ) با بيشترين عملکرد، خصوصیات کمی و کیفی میوه به عنوان بهترين تيمار می باشد.

7

بررسي اثر تنش رطوبتي در مراحل مختلف رشد خرماي رقم ساير

قطع آبیاری در این مرحله نه تنها اثرات منفی بر رشد درخت نداشته بلکه اعمال این تنش سبب بازارپسندی بهتر میوه خواهد شد.

8

بررسي اثركاربرد تيمارسرمادهي ونوع بسته‏بندي بر روي آفات انباري وکيفيت درخرماي رقم ساير

بسته بندی های پلی استیرن با پوشش سلوفان ساده، سلوفان روکش داده شده و پلی اتیلن برای بسته بندی به علت جلوگیری از آلودگی مجدد مناسب شخیص داده شدند. هرچند با افزايش دوره نگهداري از 3 ماه به 12 ماه احتمال باز شدن ناحيه پرس در همين سه نوع روکش نيز افزايش داشت و احتمال نفوذ آفات از اين نواحي زیاد شد.

9

تعیین فرآیند و فرمولاسیون ترشی خرمای سایر و کبکاب

مناسب ترین فرمولاسیون ترشی خرما برای ارقام سایر و کبکاب؛ 3- 5/3% اسید استیک + 4% نمک در مرحله خارک به ترتیب با نمرات داوری 70 و 75% در زمان نمونه برداری نه ماه بوده است.

موسسه تحقیقاتی خرما و میوه های گرمسیری


ارسالی تاریخ : برچسب:خرما,1388,یافته های تحقیقاتی, :: :: توسط : پیمان

 

رديف

طرح تحقیقاتی

یافته مهم

1

بررسي اثر محلول پاشي اوره، اسيد بوريك و سولفات روي بر روي عملكرد و خصوصيات كمي و كيفي خرماي رقم ساير

محلول پاشی نخل خرما با تیمارهای کود اوره(نسبت 5 در هزار) و سولفات روی (نسبت 3 در هزار) طي چهار نوبت، شامل: بلافاصله بعد از برداشت ميوه، 15 روز پس از آن، زمان گرده افشاني و 15 روز پس از آن به همراه مصرف خاکی كودهاي حاوي عناصر غذايي پرمصرف و كم مصرف، کودهای حیوانی و گوگرد و رعايت تمامی اصول صحيح بهزراعي از جمله آبياري كافي و منظم باعث افزایش درصد تشكيل ميوه، عملكرد و بهبود خصوصیات کمی و کیفی میوه خرما گردید.

2

بررسی اثرات روش تنک خوشه بر عارضه پژمردگی و خشکیدگی خوشه خرما در دو مرحله گرده افشانی و کیمری

تنک خوشه در ارقام كبكاب و مرداسنگ باعث افزایش وزن، طول و قطر میوه و در رقم مضافتی تنها باعث افزایش وزن میوه نسبت به شاهد شده است. در خرمای کبکاب حذف 30% انتهای خوشه باعث افزایش معنی دار نسبت گوشت به هسته در مقايسه با شاهد و سایر تیمارها شده است. تنک خوشه در رقم کبکاب باعث افزايش معني دار کل مواد جامد محلول نسبت به شاهدگرديد.

3

بررسی پراکنش مکانی آفات خرما در استان خوزستان با استفاده از روشهای زمین آماری

نتايج اين تحقيق روشي دقيق، آسان و كم هزينه‏ براي ارزيابي شدت آسيب آفات خرما در مديريت تلفيقي آنها ارائه می نمايد.

4

بررسی ارتباط شدت آلودگی لکه برگیهای خرما و هرس برگ بر روی عملکرد خرمای رقم سایر در خوزستان

نتایج نشان داد همبستگی شدید و منفی بین درصد لکه برگی و وزن میوه‌ها در مرحله حبابوک وجود دارد. همچنین به کمک نرم افزار Carve expertنمودار لجستیک خسارت لکه برگی در این مرحله ترسیم و آستانه خسارت لکه برگی 8/2 درصد محاسبه گردید. درآزمايش ديگر نقش هرس برگهاي آلوده بر عملکرد خرمای رقم سایر ( استعمران) در قالب طرح بلوكهاي كامل تصادفي با 3 تيمار، شامل شاهد بدون هرس، يكبار هرس برگها در ابتداي فصل پائيز و دوبار هرس برگها يكي در اول پائيز و ديگري بعد از عمل گرده افشاني مورد بررسی قرار گرفت و به كمك آزمون چند دامنه‏اي دانكن ميزان عملكرد تيمارها با هم مقايسه گردید. نتایج نشان داد تیمار دو بار هرس برگهای آلوده با عملکرد 81/51 کیلوگرم در مقایسه با یکبار هرس با عملکرد 37/36 کیلوگرم و شاهد با عملکرد 18/43 کیلوگرم در سال بهتر بوده است.

 

 


ارسالی تاریخ : برچسب:خرما,گیاهان گرمسیری,یافته ها, :: :: توسط : پیمان

Costus comosus – Red Tower Ginger

Costus comosus – Red Tower Ginger-وبلاگ کشاورزیCostus comosus – Red Tower Ginger-وبلاگ کشاورزیCostus comosus – Red Tower Ginger-وبلاگ کشاورزی


ارسالی تاریخ : برچسب:Costus comosus – Red Tower Ginger, :: :: توسط : پیمان

 عدم تولید انبوه و عدم ترویج آووکادو نشان دهنده این است که نگاه مسئولان، نگاه اقتصادی نیست و بر روی محصولات سنتی بیشتر توجه دارند.

 

قائم‌مقام خانه کشاورز در گفتگو با خبرنگار ایانا، درباره قیمت آووکادو، با اشاره به اینکه اکنون قیمت این میوه دانه ای 3 هزار تومان است، گفت: البته تاکنون فرهنگ تولید و مصرف این میوه همانند کیوی در کشور جا نیفتاده است.

عنایت‌الله بیابانی با انتقاد از اینکه تاکنون برنامه ریزی کلان برای توسعه و افزایش تولید آووکادو صورت نگرفته است، تصریح کرد: هنوز نتوانسته ایم آن جایگاه در نظر گرفته برای تولید آووکادو را موقعیت شناسی کنیم و در زمینه شناسایی مناطق جغرافیایی مناسب برای تولید این میوه و سرمایه گذاری برای آن، مشکل داریم.

میزان عرضه آووکادو کم و خریدار آن بسیار است

وی با بیان اینکه تاکنون سود و بهره خوبی نصیب تولیدکنندگان آووکادو شده است، یادآور شد: از آنجایی که شرایط برای تولید آووکادو بسیار مناسب و میزان عرضه آن کم و خریدار آن بسیار است، اکنون تولیدکنندگان این میوه به نتایجی مبنی بر اینکه می توان بر روی آن برنامه ریزی کرد، رسیده اند.

لزوم فرهنگسازی و شناخت بیشتر آووکادو

قائم‌مقام خانه کشاورز درمورد فرهنگسازی برای افزایش محبوبیت این میوه بین مردم و تولیدکنندگان اظهار داشت: اولین فرهنگسازی در این باره، شناخت این میوه و شناسایی و معرفی جایگاههای جغرافیایی مناسب برای تولید آن است.

بیابانی ادامه داد: اگر تجربه تولید آووکادو در شمال ایران موفق بوده، باید طوری برنامه ریزی شود تا بر روی تولید، عملکرد مناسب داشته باشیم.

فعال بخش خصوصی با انتقاد از اینکه تولید آووکادو در هیچ جای کشور به غیر از شمال تست نشده است، خاطر نشان کرد: باید در این باره محققین بخش کشاورزی و مرکز تحقیقات اظهار نظر کنند و این نهادها به دنبال این موارد بروند.

نتیجه تحقیقات در قفسه کتابخانه ها مانده است

وی اضافه کرد: از آنجایی که تحقیقات در این زمینه ها، در قفسه کتابخانه ها مانده و تولیدکنندگان به آنان دسترسی ندارند، کشاورزان به کسب تجربه در عمل و کسب اطلاعات از طریق اینترنت رو آورده اند.

بیابانی در پایان با انتقاد از اینکه نگاه مسئولان به این گونه محصولات، همانند تولیدکنندگان آن نیست، گفت: عدم تولید انبوه و عدم ترویج آووکادو نشان دهنده این است که نگاه مسئولان، نگاه اقتصادی نیست و بر روی محصولات سنتی بیشتر توجه دارند.

 

خبرنگار : رضا مروتی

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)



 anna indica – Indian Shot

 

Canna indica – Indian Shot..وبلاگ كشاورزيCanna indica – Indian Shot.وبلاگ كشاورزيCanna indica – Indian Shot.مشخصات گياهي.وبلاگ كشاورزي

 


ارسالی تاریخ : برچسب:Canna indica – Indian Shot, :: :: توسط : پیمان

مفهوم "امنیت غذایی" اساسا مهم است، و به همین دلیل، کشاورزی مهم است.وظیفه تغذیه مردم در طول تاریخ اولویت اول حاکمان در طول تاریخ بوده است .عدم امنیت غذایی هرج و مرج ،شورش و حتی انقلابات زیادی را در طول تاریخ باعث شده است.به همین دلیل از زمانهای بسایر قدیم کشاورزی اساس و پایه ثبات سیاسی و اجتماعی یک کشور را تشکیل می داده است.در جهان حاضر نیز تمامی کشورهای قدرتمند جهان در امرتهیه زیر ساخت های این شاخه کوتاهی نکرده و صنعت خود را بر پایه آن استوار نموده اند.علاوه بر این، بخش کشاورزی نقش مهمی در حوزه اشتغال در مقیاس وسیع برای مردم دارد. مزارع بزرگ و نسبتا بزرگ به کار کارگران جهت انجام شغل های مختلف مربوط به کشت محصولات کشاورزی و مراقبت از حیوانات مزرعه نیازدارد که البته با مکانیزاسیون های صورت گرفته مانند بخشهای صنعت این نیاز، با شدت کمتری نسبت به سایر صنایع کاهش داشته است.کشاورزی هنوز هم در بسیاری از کشورهای جهان، بزرگترین بخش مسئول استخدام و تغذیه درصد بزرگی از جمعیت جامعه باقی می ماند.این شاخه همچنین یکی از شاخص های ارزیابی توسعه یک کشور می باشد.

کشاورزی یک فعالیت مهم برای بقای انسان بر روی زمین است. این است که به وضوح این واقعیت بسیار اساسی است که کشاورزی یکی از قدیمی ترین فعالیت های منعکس شده بشر در گذر زمان است.کشاورزی شامل کشت محصولات کشاورزی و اهلی کردن حیوانات در طول تاریخ بوده است.با صنعتی شدن جهان استفاده از ادوات کشاورزی ساخته شده ،روش های علمی نوین و تنوع محصولات باعث بهبود کلی میزان و کیفیت تولید محصولات کشاورزی در سراسر جهان گردید. 

امروزه این شاخه یکی از اهرمهای مهم اقتصادی و در نتیجه قدرت و سیاست کشورها در میان بازار داغ رقایت جهانی است.


ارسالی تاریخ : برچسب:اهمیت کشاورزی,کشاورزی,, :: :: توسط : پیمان

Medinilla magnifica – Rose Grape


ارسالی تاریخ : برچسب:Medinilla magnifica – Rose Grape, :: :: توسط : پیمان

Anthurium andraeanum – Anthurium

بقیه تصاویر در ادامه مطلب



 ادامه مطلب...

ارسالی تاریخ : برچسب:Anthurium andraeanum – Anthurium, :: :: توسط : پیمان

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

وبلاگ کشاورزی
به وبلاگ کشاورزی خیلی خوش آمدید .این وبلاگ در مورد نوشتار های وابسته به علوم کشاورزی می باشد.
آخرین نوشتار
نگارندگان

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 134
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

جامعه ژئوماتیک ایران

Quotes

Quotes
Symbol Last Chg
@CT - COTTON - ICEFU
Oct 12 69.15s-0.88
Dec 12 70.65s-0.88
Mar 13 71.68s-0.81
C - CORN - CBOT
Dec 12 756-2s+40-0
Mar 13 759-4s+40-0
May 13 756-4s+39-4
S - SOYBEANS - CBOT
Nov 12 1601-0s+30-2
Jan 13 1602-6s+31-4
Mar 13 1564-2s+40-2
SM - SOYBEAN MEAL - CBOT
Oct 12 487.0s+13.9
Dec 12 486.9s+13.0
Jan 13 483.9s+13.5
SM - SOYBEAN OIL - CBOT
Oct 12 52.18s+0.07
Dec 12 52.66s+0.08
Jan 13 53.00s+0.08
@AB - WESTERN BARLEY - CBOT
Oct 12 265.00sunch
Dec 12 270.00sunch
Mar 13 275.00sunch
W - WHEAT - CBOT
Dec 12 902-4s+47-0
Mar 13 912-2s+44-0
May 13 906-2s+36-0
@MW - HARD RED SPRING WHEAT
Dec 12 958-4s+44-2
Mar 13 966-6s+44-6
May 13 972-2s+44-2
@ZK - DENATURED FUEL ETHANOL
Oct 12 2.344s+0.121
Nov 12 2.343s+0.123
Dec 12 2.348s+0.117
DJ - DJ INDUSTRIAL AVERAGE - CBOT
Dec 12 13355s-59
Mar 13 13284s-59
Jun 13 13209s-59
LC - LIVE CATTLE - CME
Oct 12 122.075s-0.375
Dec 12 124.700s-0.475
Feb 13 128.425s-0.500
FC - FEEDER CATTLE - CME
Oct 12 143.800s-2.425
Nov 12 144.350s-2.975
Jan 13 147.375s-2.625
LA - LEAN HOGS - CME
Oct 12 77.175s-0.050
Dec 12 73.750s+0.150
Feb 13 80.250s+0.875
DA - MILK CLASS III - CME
Sep 12 18.98s+0.01
Oct 12 20.86s+0.08
Nov 12 20.83s+0.15
Quotes are delayed at least 10-minutes.


 
 
 
جامعه ژئوماتیک ایران