کشاورزی نوین
علوم کشاورزی
 
 

به اعتقاد بسیاری از متخصصان و کارشناسان صنعت کشاورزی، اطلاعات اولیه از خاک مورد کشت قرار گرفته نخستین گام و در عین حال موثرترین در علم کشاورزیست. در گذشته ای نه چندان دور تنها راه کسب اطلاع در مورد خاک کشاورزی، آزمایش محصول فعلی به شمار می رفته است اما امروزه با کمک تکنولوژی، مجموعه اطلاعاتی در مورد خاک تمامی نقاط کره زمین گرد هم آمده است که به نقشه خاک شهرت دارد. این نقشه با فراهم کردن تمامی اطلاعات مورد نیاز از خاک منطقه مورد نظر، دسترسی به اطلاعات را برای کشاورزان آسانتر کرده است. برای مثال کاربران با تنها یک جستجوی ساده در این نقشه دیجیتال می توانند جنس خاک را از صحرای آفریقا و یا جنگل های شمال سریلانکا مورد بررسی قرار دهند.

 این نقشه دیجیتال علاوه بر ارائه اطلاعاتی نظیر جنس و نوع خاک، مواردی دیگر نظیر ارزیابی عمکرد خاک در کشت نوع محصول را نیز در بر می گیرد.


اهمیت علم نجوم در کاشت و برداشت محصول

در کشاورزی بیودینامیک به هماهنگی نیروهای زندگی‌بخش اهمیت خاصی داده می‌شود. در این نوع کشاوزری به عنوان مثال به جای کود شیمیایی از معجون‌های دست‌سازی مانند ترکیب گیاه بومادران، گل بابونه، کود طویله استفاده می‌شود.

علاوه بر آن، به علم نجوم، تأثیرات ماه و سیارات و صور فلکی بر رشد و نمو گیاهان اهمیت خاصی داده می‌شود و کاشت و برداشت هم بر اساس تقویم بیودینامیک که مشابه تقویم قمری است انجام می‌شود.

پنج هزار مزرعه در سراسر دنیا گواهی دیمیتر را دریافت کرده‌اند که ۱۵۰۰ مزرعه از آنها در آلمان است. فروش محصولات این مزارع در آلمان رو به افزایش است.

هرن‌کیند معتقد است که این روند نشان‌دهنده اهمیت رو به رشد محصولات بیودینامیک برای مردم است.

یوهانس رودویک اما به دویچه‌‌وله می‌گوید که او از پیروان فیلسوف اتریشی، رودولف اشتاینر، نیست اما روش‌هایی که او توصیه کرده را امتحان کرده است.

او توضیح می‌دهد :«من و همسرم پس از سال اول از رشد چمن‌های مزرعه‌مان واقعأ شگفت‌زده شدیم. از سال دوم علوفه خیلی بهتری داشتیم که سبزتر بود.»

مقایسه حاصل‌خیزی مزارع در یک تحقیق بلندمدت

با این حال هنوز یک پاسخ دقیق عملی برای چگونگی تأثیر توصیه‌های اشتاینر بر حاصل‌خیزی محصولات کشاورزی وجود ندارد.

انستیتوی تحقیقات کشاورزی ارگانیک در سوئیس از سال ۱۹۷۸ تا کنون یک تحقیق بلندمدت بر روی سه زمین ‌کشاورزی را‌ آغاز کرده که کنار یکدیگر واقع شده‌اند اما محصولات آنها با سه روش ارگانیک، بیودینامیک و کشاورزی رایج مدرن کشت داده می‌شوند.

پرفسور اورس نیگلی، مدیر این انستیتو به دویچه‌وله می‌گوید: «در ۱۵ سال نخست هیچ تفاوتی مشاهد نشده اما از سال پانزدهم به بعد تفاوت‌ها کم‌کم آشکار شدند.»

او توضیح می‌دهد که حاصل‌خیزی مزراع بیودینامیک بهتر از مزارع ارگانیک و خیلی بهتر از مزارع مدرن است.

پروفسور نیگلی معتقد است که دلیل این حاصل‌خیزی نمی‌تواند به تنهایی کودهای دست‌ساز باشد.

او در عین حال توضیح می‌د‌هد که استفاده از کود دست‌‌ساز، کودی که از سرگین گاو درون شاخ گاو تهیه می‌شود و همین‌طور روش شخم زدن زمین برای کشت، همه در حاصل‌خیزی محصولات مزراع بیودینامیک موثر هستند.

این شیوه کشاورزی هرچند که سود بیشتری برای کشاورز و محیط‌ زیست دارد اما همان‌طور که هرن‌کیند از بنیاد دیمیتر توضیح می‌دهد "توانایی تولید انبوه محصولات کشاورزی را ندارد".

نیگلی، مدیر انستیتوی تحقیقات کشاورزی ارگانیک در سوئیس هم معتقد است که مزارع بیودینامیک برای حل کردن مشکلات جهانی مانند مقابله با تغییرات آب‌هوایی یا تأمین تغذیه جهانی، زمین‌های بسیار اندکی زیر کشت دارد.



فروش محصولات کشاورزی "بیودینامیک" در آلمان رو به افزایش است. روش کشاورزی در مزارع "بیودینامیک" ریشه در "حکمت معنوی" دارد و در روند آن اهمیت خاصی به هماهنگی نیروهای کیهانی برای افزایش کیفیت محصول داده می‌شود.

یوهانس رودویک در مزرعه‌اش از کود شیمیایی و ماشین‌های کشاورزی استفاده نمی‌کند. او هر سال پائیز مقداری سرگین گاو را درون یک شاخ گاو می‌گذارد و آن را تا عید پاک جایی در مزرعه‌اش دفن می‌کند.

رودویک پس از عید پاک (اوایل بهار) این شاخ گاو را بیرون می‌آورد و سرگین‌ تجزیه شده دورن آن را با آب مخلوط می‌کند. او سپس این کود طبیعی را به مقدار کم، یعنی پنجاه گرم در هر هکتار روی زمین‌های کشت مزرعه‌اش می‌پاشد.

دارایی مزرعه او دو اسب، یک خر، پنج خوک، یک برکه کوچک و چند گاو و مرغ‌ است. رودویک نه به دنبال تولید انبوه محصولات کشاورزی است و نه محصول خاصی را پرورش می‌دهد.

مزرعه او آغاز سال جاری میلادی گواهی "بیودینامیک" دریافت کرد. این گواهی توسط بنیاد دیمیتر، یک بنیاد کشاوزی که نام خود را از الهه طبیعت، زمین و کشاروزی در یونان باستان گرفته و از سخت‌گیرترین بنیادهای کشاوزری ثبت شده در جهان به شمار می‌رود، صادر می‌شود.

کشاورزی بیودینامیک کمی فراتر از کشاورزی ارگانیک است. در کشاورزی ارگانیک از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. رنه هرن‌کیند، از بنیاد دیمیتر به دویچه‌وله می‌گوید: «تفاوت دیمیتر با کشاورزی معمولی ارگانیک در جنبه پویایی آن است. ما نه تنها از برخی چیزها چشم‌پوشی می‌کنیم بلکه چیزهایی هم به شیوه کشاورزی‌مان اضافه می‌کنیم.»

یکی از ۱۵۰۰ مرزعه بیودینامیک آلمان

در کشاورزی بیودینامیک سود تنها هدف نیست. در این نوع کشاورزی بهره‌مندی انسان ‌و محیط ‌زیست در نظر گرفته می‌شود.

مزارع دیمیتر با مزارع ارگانیک تفاوت می‌کنند. در مزارع ارگانیک اغلب محصول اندکی تولید می‌شود که مزرعه در آن تخصص پیدا کرده است.

در مزارع بیودینامیک اما به تنوع اهمیت زیادی داده می‌شود. هرن‌کیند می‌گوید: «مهم اینجاست که مزرعه را مانند ارگانیسم در نظر بگیریم که در آن، هر عضو عضو دیگری را تغذیه می‌کند.» به عنوان مثال در این نوع مزارع حیواناتی نگهداری می‌شوند که کود زمین‌های کشت را تأمین می‌کنند.

ایده اولیه کشاورزی بیودینامیک ۹۰ سال پیش و با فلسفه رودولف اشتاینر، فیلسوف اتریشی زیر عنوان "آنتروپوسوفی" (حکمت انسانی) شکل گرفت.

اشتاینر نگاهی معنوی به دنیای انسان داشت و معتقد بود که انسان با دنیای پیرامون خود یکی است و ارتباطی عرفانی با آن دارد. پیروان او بر این باورند که با حذف کودها و آفت‌کش‌ها و سموم شیمیایی، نیروهای کیهانی آزاد می‌‌‌شوند.

dw



جمعی از پژوهشگران ژنی را که باعث می شود گیاهان شکوفا شوند و در شب به خواب بروند، کشف کرده اند.

به گفته پژوهشگران دانشگاه ادینبورگ، مدل های کامپیوتری گیاهان شاهی نشان می دهد که چگونه ۱۲ ژن این گیاهان برای هماهنگی ساعت بیولوژیکی شان با هم کار می کنند.

این محققان دریافتند پروتئینی موسوم به (TOC1)که به شکوفا شدن گیاهان کمک می کند، باعث تعدیل فعالیت این ژن در شب می شود.

به گفته پروفسور اندرو میلر، این یافته ها تغییری مهم در دانش انسان درباره نحوه زندگی گیاهان به وجود می آورد.

فعالیت گیاهان، حیوانات و حتی باکتری ها بر اساس یک چرخه منظم ۲۴ ساعته روزانه موسوم به Circadian rhythm انجام می شود. این چرخه به آنها اجازه می دهد تا با تغییرات در روشنایی روز سازگاری های اندکی با محیط داشته باشند و خود را با تغییرات فصلی وفق بدهند.

پروفسور میلر می گوید: "درست همانند انسان، گیاهان هم دارای آهنگ چرخه طبیعی روزانه هستند."

به گفته او "داشتن ساعت بیولوژیکی درونی به ویژه از این جهت برای گیاهان مهم است که آنها را برای تغییرات روز و شب و ذخیره انرژی برای رشد آماده می کند."

نتایج تحقیق تازه در نشریه بیولوژی سیستم های مولکولی به چاپ رسیده است.

آقای میلر همچنین می گوید که نتایج این تحقیق می تواند به آنها در انجام پژوهش هایی بیشتر درباره نحوه شکوفا شدن سایر گیاهان بویژه محصولاتی نظیر گندم و یا برنج کمک کند.

این تحقیق از نظر بیولوژی و شکوفه دادن گل ها مفید است.

آقای میلر امیدوار است که اطلاعات به دست آمده بتواند به دانشمندان در کشف سایر ژن های گیاهان کمک کند.

او می گوید: "ما در حال حاضر حدود ۱۲ ژن گیاهی را می شناسیم ، اما می خواهیم که درباره ژن هایی که به کنترل فرآیند فتوسنتز، استفاده از نیتروژن و یا بازشدن گلبرگ ها و انتشار بو در گیاهان کمک می کنند، هم به یافته هایی برسیم".



قاصدک ها به طور معمول به عنوان معضلی برای باغبانان شناخته می شوند. اما اکنون دانشمندان در سراسر جهان برای استفاده از ریشه این گیاه در ساختن لاستیک برای تایر خودرو در حال رقابتند. در موسسه فرائنهوفر در مونستر آلمان، که یک موسسه زیست شناسی مولکولی و بوم شناسی کاربردی است، دانشمندان سرگرم پرورش نوعی از قاصدک بومی ویژه قزاقستان اند که در ریشه اصلی آن مایع شیری رنگ حاوی ذرات لاستیک وجود دارد.

دیرک پروفر، مدیر پروژه در این انستیتو می گوید: “همانگونه که می بینید اطراف ما پر از بوته قاصدک است. ما در جستجوی ژن هایی هستیم که بیوسنتز لاستیک دارند و به این ترتیب خواهیم توانست به بوته های جدیدی دست یابیم که به تولید لاستیک های با ثبات تر می انجامد.”

محصول طبیعی به دست آمده از این طریق، کیفیتی مانند لاستیک هایی دارند که از کشورهای نیمه گرمسیری وارد می شوند و در ساخت تایر به کار می روند. اما برخلاف لاستیک های معمولی، بوته این لاستیک ها در اروپا بهتر کشت می شوند و رشد می کنند و برداشت آنها نیز با صرفه تر است. قیمت رو به افزایش لاستیک نیز جستجوی محصولات جایگزین را ناگزیر کرده است.

دیرک پروفر: “یکی از چالش های اصلی پژوهش در مورد قاصدک ها، تولید بوته هایی بود که دارای لاستیک مرغوب تری از نظر اقتصادی باشند. به همین دلیل سال هاست که بر روی پرورش بوته هایی کار کرده ایم که دارای خواص مورد نظر برای تولید لاستیک با ثبات تر و مرغوب تر باشد.”

ورقه هایی از لاستیک محصول این روش در مقایسه با لاستیک معمولی مورد آزمایش قرار گرفته، اما آزمایش ها نشان داده که هنوز توسعه این صنعت به چند سال وقت نیاز دارد و کار برای مرغوب تر کردن محصول ممکن است از زمان این پروژه نیز فراتر رود تا بتوان اولین تایرهای محصول قاصدک را به بازار عرضه کرد. اگرچه امید برای جایگزین کردن کامل لاستیک معمولی با این نوع لاستیک امید دوری است، اما حتی آزمایش این جایگزین، موجب خوشحالی بازارها است.

در سنگاپور، در یک مزرعه تولید داخلی، دانشمندان سرگرم نوعی از فنآوری کشت هستند که مدت زمان رشد و هزینه های آنرا کاهش دهد. مزرعه پاناسونیک، یکی از این پروژه ها است. سنگاپور در حال حاضر ۹۵ درصد محصولات مورد نیاز خود را وارد می کند و مهندسان در پی توسعه نوعی از فنآوری تابشی هستند که نور لازم را برای پرورش بوته ها فراهم می کند. اجازه و ترویج این نوع کشت در کاهش هزینه ها بسیار موثر خواهد بود.

   آلفرد تام، مدیر این پروژه می گوید: “لامپ هایی که ما ساخته ایم به نوعی طراحی شده اند که دو شعاع نور از هفت شعاع نور خورشید را که برای فوتوسنتز این بوته ها ضروری است تولید می کنند. آنها را نوعی تنظیم و کنترل می کنیم که بهترین کشت ممکن صورت گیرد.”

تنظیم لامپ ها به نحوی که طیف مناسب نور برای رشد محصول تولید شود، یکی از راه های کاهش هزینه در کشت است. یک راه دیگر کنترل دستگاه ها در آزمایشگاه به نحوی است که روند رشد بوته ها به زمان کمتری نیاز داشته باشند.

آلفرد تام: “ما با اندازه گیری و کنترل رطوبت خاک و ارزش پ.هاش. آن در مراحل مختلف و نیز با استفاده از آبی که از سیستم تصفیه ویژه عبور می کند، به کیفیت مطلوبی از شراط رشد گیاه دست می یابیم.”

به این ترتیب کاربرد فنآوری پیشرفته در کشت محصول به این معناست که زمان لازم برای رشد کافی آن می تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

مشتریان در یک رستوران محلی سبزیجات محصول این نوع ازکشت را تجربه می کنند که بسیار خوشمزه و ترد است.


ارسالی تاریخ : برچسب:قاصدک ها, لاستیک,بیوسنتز لاستیک, کشت,, :: :: توسط : پیمان
وبلاگ کشاورزی
به وبلاگ کشاورزی خیلی خوش آمدید .این وبلاگ در مورد نوشتار های وابسته به علوم کشاورزی می باشد.
آخرین نوشتار
نگارندگان

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 98
بازدید ماه : 678
بازدید کل : 138074
تعداد مطالب : 134
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

جامعه ژئوماتیک ایران

Quotes

Quotes
Symbol Last Chg
@CT - COTTON - ICEFU
Oct 12 69.15s-0.88
Dec 12 70.65s-0.88
Mar 13 71.68s-0.81
C - CORN - CBOT
Dec 12 756-2s+40-0
Mar 13 759-4s+40-0
May 13 756-4s+39-4
S - SOYBEANS - CBOT
Nov 12 1601-0s+30-2
Jan 13 1602-6s+31-4
Mar 13 1564-2s+40-2
SM - SOYBEAN MEAL - CBOT
Oct 12 487.0s+13.9
Dec 12 486.9s+13.0
Jan 13 483.9s+13.5
SM - SOYBEAN OIL - CBOT
Oct 12 52.18s+0.07
Dec 12 52.66s+0.08
Jan 13 53.00s+0.08
@AB - WESTERN BARLEY - CBOT
Oct 12 265.00sunch
Dec 12 270.00sunch
Mar 13 275.00sunch
W - WHEAT - CBOT
Dec 12 902-4s+47-0
Mar 13 912-2s+44-0
May 13 906-2s+36-0
@MW - HARD RED SPRING WHEAT
Dec 12 958-4s+44-2
Mar 13 966-6s+44-6
May 13 972-2s+44-2
@ZK - DENATURED FUEL ETHANOL
Oct 12 2.344s+0.121
Nov 12 2.343s+0.123
Dec 12 2.348s+0.117
DJ - DJ INDUSTRIAL AVERAGE - CBOT
Dec 12 13355s-59
Mar 13 13284s-59
Jun 13 13209s-59
LC - LIVE CATTLE - CME
Oct 12 122.075s-0.375
Dec 12 124.700s-0.475
Feb 13 128.425s-0.500
FC - FEEDER CATTLE - CME
Oct 12 143.800s-2.425
Nov 12 144.350s-2.975
Jan 13 147.375s-2.625
LA - LEAN HOGS - CME
Oct 12 77.175s-0.050
Dec 12 73.750s+0.150
Feb 13 80.250s+0.875
DA - MILK CLASS III - CME
Sep 12 18.98s+0.01
Oct 12 20.86s+0.08
Nov 12 20.83s+0.15
Quotes are delayed at least 10-minutes.


 
 
 
جامعه ژئوماتیک ایران