کشاورزی نوین
علوم کشاورزی
 
 

قدرت برنج در شناسایی و دفع حملات باکتریایی.وبلاگ کشاورزی و جندی شاپور البرز

 باکتری ها پیام رسانان آرامی می باشندو به آرامی در بدن میزبان جای خوش می نمایند.آنها طرح های حملات خود را از طریق پیامهای کدشده بیوشیمیایی انتقال می دهند که توسط سیستم ایمنی گیاهان و حیوانات قابل شناسایی و محسوس نمی باشد. اما در دسامبر برای اولین بار محققان اعلام کردند برخی از گیاهان قادر به شکستن این رمز ها می باشند.آنها قادر به شناسایی این پیامها و در نتیجه خنثی کردن عفونت می باشند.اولین شواهد در سال 2009 زمانیکه پاتولوژیستی به نام Pamela Ronald از دانشگاه Davis کالیفرنیا پروتئین باکتریایی بنام Ax21 را در برخی گونه های برنج کشف کرد، مشاهده گردید. این گیاهان آلوده شده با مشاهده Ax21،با ترشح مواد شیمیایی آنتی باکتریال در بافتهای خود به دفاع می پرداختند.این عملکرد برای ارگانیزم زنده میزبان باکتری طبیعی نمی باشد  علاوه بر آن در سال گذشته Ronald بار دیگر متوجه شد که Ax21قسمتی از سلول باکتریایی نمی باشد.با توجه به حضور این پروتئین غیر معمول نیست که یک سیستم ایمنی  موجود زنده قادر به شناسایی یک مزاحم میکروبی از طریق پروتئین های بیرون زده از غشای خارجی آن باشد.زمانیکه Ax21 به یک سطح معین می رسد میکروبها خود رادرون لایه های نازکی بنام  biofilm بسته بندی می نمایند که از این لحظه به بعد در مقابل سیستم دفاعی بدن و انواع آنتی بادی ها مقاوم می گردند.این گونه های برنج تنها انواع موجودات زنده شناخته شده ای می باشند که از طریق شناسایی این پروتئین (شناسایی ودریافت پیام) قادر به عمل بر علیه آن ، قبل از پناه گرفتنشان در پناهگاه بیولوژیکی شان می باشند . کشف Ronaldممکن است راهگشای کشفیات جدیدی در این مورد باشد. Jeff Dang ایمونولوژیست از دانشگاه کارولینای شمالی می گوید گیاهان بسیاری از گیرنده های سیستم ایمنی با عملکرد ناشناخته را دارا می باشند شاید یک دستگاه استراق سمع برای این امر در شرف کشف باشد.

 



اصلاح نباتات دانش، مهارت و هنر تغییر ساختار ژنتیکی گیاهان برای افزایش ارزش اقتصادی آنان به نفع بشر است.دانشمند اصلاح نباتات (اصلاحگر) برای تغییر یک صفت در ژنوتیپ مورد نظر خود، از دیگر ژنوتیپ‌هایی که فرم مناسب صفت را دارند استفاده می‌کند. اصلاح نباتات بر دو اصل تنوع و گزینش فرم مطلوب استوار است. تنوع طبیعی که در طبیعت موجود است در اثر تجمع جهش‌های طبیعی به وجود آمده‌است. اما اگر تنوع لازم در گونه مورد نظر در طبیعت وجود نداشته باشد، می‌توان آن را به کمک جهش القایی تولید کرده و یا از گونه دیگری که آن را دارد وارد کرد.فرق اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی گیاهی در این است که در اصلاح نباتات یک ژن را از یک گونه گیاهی انتخاب کرده و تنها به همان گونه گیاهی انتقال می‌دهیم، اما در بیوتکنولوژی گیاهی یک ژن را از هر گونه به هر گونه می‌توانیم انتقال دهیم.به عنوان مثال انتقال ژن مقاومت به سرما از ماهی به برنج. همچنین در اصلاح نباتات کلاسیک زمان لازم برای انتقال صفت مورد نظر بیشتر است و تقریباً همیشه به همراه ژن هدف تعدادی ژن دیگر نیز به صورت ناخواسته وارد گیاه پذیرنده می‌شوند.

 


ارسالی تاریخ : برچسب:اصلاح نباتات,بیو تکنولوژِی,ژنوتیپ ,, :: :: توسط : پیمان

 مسئول مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان با اعلام این مطلب در گفتگو خبرنگار ایانا گفت: در مورد بررسی میزان خسارت به محصولات دامی و زراعی از سوی مرکز تحقیقات کشاورزی استان طرح مقدماتی پژوهشی انجام شده است. اما به‌علت نبود حمایت‌های مالی پروژه‌های تحقیقاتی در این زمینه متوقف شده است. این در حالی است که بودجه ویژه‌ای 800 میلیارد تومانی سال 90 در سال 91 به کلی حذف شده است و به‌نظر می‌رسد نبود پروژه‌های تحقیقاتی و فعالیت‌های پیشگیرانه آسیب‌های جدی بر پیکره کشاورزی و دامداری کشور وارد کند.یداله خواجه‌زاده در پاسخ به منشأ این ریزگردها افزود: برآورد دقیقی از میزان منشأ داخلی یا خارجی بودن ریزگردها به‌علت نبود تحقیقات منسجم وجود ندارد.وی با ناکارامد دانستن شیوه بررسی ارزیابی خسارت به شیوه شبیه‌سازی خاطرنشان کرد: با توجه به بار میکروبی متناوب آلاینده‌های موجود در سرزمین عراق با خوزستان استفاده از سیستم شبیه‌سازی در ارزیابی دقیق خسارت از طریق گرد و غبارهای شبیه‌سازی شده امکان ندارد.خواجه‌زاده با اشاره به چالش‌های کشاورزی استان خوزستان ادامه داد: هجوم شن‌های روان و روند رو به گسترش بیابان را تشدید کرده است خوزستان با داشتن 280 هزار هکتار کانون فرسایش بادی، در کشور رتبه هفتم بیابان‌زایی را دارا است.

این مقام مسئول با اشاره به ارسال پروژه‌های تحقیقاتی به استانداری استان از سال 89 تصریح کرد: تاکنون به هیچ مورد پژوهشی پاسخ مثبت داده نشده است. مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان متولی بررسی و ارزیابی خسارت در سیستم زراعی و دامی به‌شمار می‌رود./

 

خبرنگار: یوسف فرهادی بابادی

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)



 باغ گیاه‌شناسی ایران با قدمتی بیش از 40 سال و مجموعه‌ای از گیاهان بومی و غیربومی در فضای باز و گلخانه‌ای که دارای بیش از سه‌هزار گونه گیاهی مناطق داخلی کشور و سایر نقاط دنیا است و جزو 10 باغ گیاه‌شناسی بزرگ جهان به‌شمار می‌رود، به‌دلیل افت سطح آب‌های زیرزمینی با خطر نابودی روبه‌رو است.

 

ندوشن رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: شهرک‌سازی و ساخت و سازهای صورت گرفته در اطراف باغ گیاه‌شناسی ایران طی چند سال اخیر و برداشت از آب‌های زیرزمینی اطراف برای تأمین آب مورد نیاز این شهرک‌ها مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

احمد میرزایی با تأکید بر نابودی و خشک شدن آب‌های زیرزمینی با برداشت و بهره‌وری بی‌رویه افزود: به‌دلیل برداشت از آب‌های زیرزمینی اطراف باغ که برای تأمین منابع آب از آنها استفاده می‌شد، ظرف سال گذشته سه چاه آب را از دست دادیم و اکنون در نوبت حفر چاه قرار داریم.

وی با بیان اینکه باغ گیاه‌شناسی نقش مهمی در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی ازجمله علوم گیاهی و باغبانی، آموزش عمومی و آشنا ساختن مردم به اهمیت گیاهان و لزوم حفاظت از آنها دارد، تصریح کرد: اگر این روند افت سطح آب‌های زیرزمینی به همین میزان ادامه داشته باشد در چند سال آینده از چاه‌ها به جای آب شیرین و قابل استفاده آب شور برداشت خواهیم کرد که بر این اساس ظرف چند سال آینده نه‌تنها باغ گیاه‌شناسی بلکه مزرعه دانشکده کشاورزی مدرس هم که از اراضی اطراف این باغ است، نابود می‌شود.

گفتنی است، عملیات اجرایی باغ گیاه‌شناسی ملی ایران در سال 1347 با واگذاری قطعه زمینی از مراتع ملی شده در اراضی چیتگر آغاز شد که در حال حاضر مساحت آن حدود 145 هكتار است و سال گذشته پیش از 42 سال بازدید از این موزه باغ‌شناسی برای عموم آزاد شده است./

 

 

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)



 عدم تولید انبوه و عدم ترویج آووکادو نشان دهنده این است که نگاه مسئولان، نگاه اقتصادی نیست و بر روی محصولات سنتی بیشتر توجه دارند.

 

قائم‌مقام خانه کشاورز در گفتگو با خبرنگار ایانا، درباره قیمت آووکادو، با اشاره به اینکه اکنون قیمت این میوه دانه ای 3 هزار تومان است، گفت: البته تاکنون فرهنگ تولید و مصرف این میوه همانند کیوی در کشور جا نیفتاده است.

عنایت‌الله بیابانی با انتقاد از اینکه تاکنون برنامه ریزی کلان برای توسعه و افزایش تولید آووکادو صورت نگرفته است، تصریح کرد: هنوز نتوانسته ایم آن جایگاه در نظر گرفته برای تولید آووکادو را موقعیت شناسی کنیم و در زمینه شناسایی مناطق جغرافیایی مناسب برای تولید این میوه و سرمایه گذاری برای آن، مشکل داریم.

میزان عرضه آووکادو کم و خریدار آن بسیار است

وی با بیان اینکه تاکنون سود و بهره خوبی نصیب تولیدکنندگان آووکادو شده است، یادآور شد: از آنجایی که شرایط برای تولید آووکادو بسیار مناسب و میزان عرضه آن کم و خریدار آن بسیار است، اکنون تولیدکنندگان این میوه به نتایجی مبنی بر اینکه می توان بر روی آن برنامه ریزی کرد، رسیده اند.

لزوم فرهنگسازی و شناخت بیشتر آووکادو

قائم‌مقام خانه کشاورز درمورد فرهنگسازی برای افزایش محبوبیت این میوه بین مردم و تولیدکنندگان اظهار داشت: اولین فرهنگسازی در این باره، شناخت این میوه و شناسایی و معرفی جایگاههای جغرافیایی مناسب برای تولید آن است.

بیابانی ادامه داد: اگر تجربه تولید آووکادو در شمال ایران موفق بوده، باید طوری برنامه ریزی شود تا بر روی تولید، عملکرد مناسب داشته باشیم.

فعال بخش خصوصی با انتقاد از اینکه تولید آووکادو در هیچ جای کشور به غیر از شمال تست نشده است، خاطر نشان کرد: باید در این باره محققین بخش کشاورزی و مرکز تحقیقات اظهار نظر کنند و این نهادها به دنبال این موارد بروند.

نتیجه تحقیقات در قفسه کتابخانه ها مانده است

وی اضافه کرد: از آنجایی که تحقیقات در این زمینه ها، در قفسه کتابخانه ها مانده و تولیدکنندگان به آنان دسترسی ندارند، کشاورزان به کسب تجربه در عمل و کسب اطلاعات از طریق اینترنت رو آورده اند.

بیابانی در پایان با انتقاد از اینکه نگاه مسئولان به این گونه محصولات، همانند تولیدکنندگان آن نیست، گفت: عدم تولید انبوه و عدم ترویج آووکادو نشان دهنده این است که نگاه مسئولان، نگاه اقتصادی نیست و بر روی محصولات سنتی بیشتر توجه دارند.

 

خبرنگار : رضا مروتی

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)



قیمت شیر در بازار با ۲۰۰ تومان کاهش نسبت به چند روز گذشته از لیتری ۲ هزار تومان بسته های تتراپک به ۱۸۰۰ تومان رسید.همچنین قیمت دوغ نیز که طی روزهای گذشته صعود افسار گسیخته داشت با ۲۰۰ تومان کاهش از ۱۶۰۰ تومان در بطری های ۱.۵ لیتری به ۱۴۰۰ تومان رسید.این کاهش قیمت به دنبال جلسه اخیر وزارت صنعت با اتحادیه های تولید کننده لبنی صورت گرفت که در آن طی نامه ای به استان ها تاکید شده بود هر چه زودتر علوفه ارزان به دامداران تحویل دهند.از سوی دیگر در هفته گذشته ۲۰ هزار تن شیر خشک وارداتی بین کارخانه های لبنی کشور توزیع شد.کارشناسان معتقدند اگرچه تامین مقطعی علوفه ارزان و واردات شیر خشک توانسته تا حدودی قیمت را کاهش دهد اما قیمت پایدار تنها در گرو حمایت از بخش تولید است.


ارسالی تاریخ : برچسب:کاهش قیمت شیر,شیر,قیمت, :: :: توسط : پیمان

شاخص آنلاین نوشت:

 

سرپرست معاونت توسعه بازرگانی داخلی در رابطه با دلیل کاهش واردات گوشت و سبد کالای کارمندان توضیح می دهد.طی روزهای گذشته خبری مبنی بر صعود قیمت گوشت در بازار در خروجی رسانه های مختلف قرار گرفت که سرپرست معاونت توسعه بازرگانی داخلی بخشی از آن را به کاهش واردات دام سنگین از پاکستان ارتباط می دهد.

 

حسن رادمرد، سرپرست معاونت توسعه بازرگانی داخلی درباره افزایش قیمت گوشت و مشکلاتی که در رابطه با توزیع گوشت در بازار به وجود آمده است گفت: « در رابطه با گوشت قرمز باید بگویم که به سرعت بحث محصولات داخلی را با وزارت جهاد کشاورزی مطرح می کنیم. »او ادامه داد: « بخشی از گوشت قرمز از پاکستان وارد می شود که به دلیل برگزاری اجلاس سران کشور های غیر متعهد گوساله به عنوان دام سنگین وارد نشد. از دو روز گذشته واردات دام سنگین راحت شده است و به گوساله و گاو را می توان در اختیار شبکه توزیع قرار داد. »گفتنی است رادمرد در بخش دیگری از توضیحات خود و در رابطه با سبد کالای کارمندان ویژه ماه مبارک رمضان که تا کنون توزیع نشده است گفت: « کار توزیع سبد کالای ماه مبارک رمضان از دره روز پیش آغاز شده است و فکر می کنم تا دو هفته آینده کار آن تمام شود. تا کنون ۴۰ درصد از کارکنان دولت سبد کالای خود را دریافت کرده اند و ما بقی هم همانطور که اشاره شد تا دو هفته دیگر دریافت خواهند کرد. »او همچنین به برگزاری فروش فوق العاده در کنار آغاز به کار نمایشگاه های عرضه کالا اشاره کرد و گفت: « فروش فوق العاده نیز آغاز شده است و اتحادیه پوشاک با حدود ۲۰۰۰ واحد صنفی در این طرح حضور پر رنگی دارد. »

 

بر اساس گفته های سرپرست معاونت توسعه بازرگانی داخلی در رابطه با قیمت تخم مرغ و لبنیات آنالیز سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان در دست است و طی هفته آینده در رابطه با قیمت آن نظر نهایی اعلام خواهد شد.


ارسالی تاریخ : برچسب:گوشت,واردات گوشت,کاهش واردات گوشت, :: :: توسط : پیمان
وبلاگ کشاورزی
به وبلاگ کشاورزی خیلی خوش آمدید .این وبلاگ در مورد نوشتار های وابسته به علوم کشاورزی می باشد.
آخرین نوشتار
نگارندگان

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 143
بازدید دیروز : 360
بازدید هفته : 631
بازدید ماه : 615
بازدید کل : 140220
تعداد مطالب : 134
تعداد نظرات : 12
تعداد آنلاین : 1

جامعه ژئوماتیک ایران

Quotes

Quotes
Symbol Last Chg
@CT - COTTON - ICEFU
Oct 12 69.15s-0.88
Dec 12 70.65s-0.88
Mar 13 71.68s-0.81
C - CORN - CBOT
Dec 12 756-2s+40-0
Mar 13 759-4s+40-0
May 13 756-4s+39-4
S - SOYBEANS - CBOT
Nov 12 1601-0s+30-2
Jan 13 1602-6s+31-4
Mar 13 1564-2s+40-2
SM - SOYBEAN MEAL - CBOT
Oct 12 487.0s+13.9
Dec 12 486.9s+13.0
Jan 13 483.9s+13.5
SM - SOYBEAN OIL - CBOT
Oct 12 52.18s+0.07
Dec 12 52.66s+0.08
Jan 13 53.00s+0.08
@AB - WESTERN BARLEY - CBOT
Oct 12 265.00sunch
Dec 12 270.00sunch
Mar 13 275.00sunch
W - WHEAT - CBOT
Dec 12 902-4s+47-0
Mar 13 912-2s+44-0
May 13 906-2s+36-0
@MW - HARD RED SPRING WHEAT
Dec 12 958-4s+44-2
Mar 13 966-6s+44-6
May 13 972-2s+44-2
@ZK - DENATURED FUEL ETHANOL
Oct 12 2.344s+0.121
Nov 12 2.343s+0.123
Dec 12 2.348s+0.117
DJ - DJ INDUSTRIAL AVERAGE - CBOT
Dec 12 13355s-59
Mar 13 13284s-59
Jun 13 13209s-59
LC - LIVE CATTLE - CME
Oct 12 122.075s-0.375
Dec 12 124.700s-0.475
Feb 13 128.425s-0.500
FC - FEEDER CATTLE - CME
Oct 12 143.800s-2.425
Nov 12 144.350s-2.975
Jan 13 147.375s-2.625
LA - LEAN HOGS - CME
Oct 12 77.175s-0.050
Dec 12 73.750s+0.150
Feb 13 80.250s+0.875
DA - MILK CLASS III - CME
Sep 12 18.98s+0.01
Oct 12 20.86s+0.08
Nov 12 20.83s+0.15
Quotes are delayed at least 10-minutes.


 
 
 
جامعه ژئوماتیک ایران